کد خبر 241292
۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

کلانتری با حضور در غرفه «حیات» مطرح کرد؛

تخصیص پنج درصد از لایحه بودجه هفتم به حوزه فرهنگی/ اضافه شدن «ردیف بودجه فرهنگی» به لایحه بودجه

تخصیص پنج درصد از لایحه بودجه هفتم به حوزه فرهنگی/ اضافه شدن «ردیف بودجه فرهنگی» به لایحه بودجه

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: با پیگیری‌های این وزارتخانه، در لایحه برنامه هفتم، پنج درصد از بودجه دانشگاه‌ها به‌صورت کلی و بدون استثنا به حوزه‌ی فرهنگی تخصیص یافت.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با حضور در غرفه حیات، در نمایشگاه مطبوعات گفت: متاسفانه دانشگاه‌ها بودجه مستقل نداشتند و در این زمینه، ردیف بودجه مستقل فرهنگی وجود نداشت اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پیگیری‌های وزیر علوم، دانشگاه‌ها در سال اول موظف به تخصیص سه درصد از بودجه خود به صورت هیات امنایی به برنامه‌های فرهنگی شدند.

وی با بیان اینکه اتفاق‌های مثبتی با صدور این ابلاغه رقم خورد؛ خاطرنشان کرد: یک رشد قابل ملاحظه‌ای به خصوص بعد از رکود دوران کرونا در حوزه‌ی فرهنگی دانشگاه‌ها شاهد بودیم؛ اما این رشد پاسخگوی ظرفیت‌های عظیمی که در ساختار دانشگاه‌ها برای برنامه‌های فرهنگی وجود داشت، نبود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ادامه داد: بر همین اساس در سال دوم اتفاق مهم و چشمگیری در طول تاریخ آموزش عالی ایران رخ داد که آن رایزنی و تعامل خوب وزیر علوم با مجلس بود. در لایحه بودجه «ردیف بودجه فرهنگی» به بودجه دانشگاه ها اضافه شد و دانشگاه ها مکلف شدند پنج درصد از بودجه دانشگاه را به استثنای فصول یک، چهار و شش به برنامه های فرهنگی اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه کمیته ای با حضور وزارت علوم، بهداشت، نهاد مقام معظم رهبری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نظارت بر نحوه‌ی عملکرد این بودجه تشکیل شد؛ افزود: ما در شرایطی هستیم که باید یک ارزیابی مناسب نسبت به این بودجه داشته باشیم؛ برآورد اولیه ما این است که میزان بودجه تخصیص یافته به این بخش مناسب است.

کلانتری صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: میانگین شش درصد از بودجه دانشگاه‌ها به استثنای فصول یک، چهار و شش به حوزه‌ی فرهنگی اختصاص یافته که راستی آزمایی آن و اینکه آیا بودجه‌ها در ردیف خودش خرج شده یا نه باید به‌صورت دقیق بررسی می‌شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: اما واقعیت این است که این رقم کم است و استثنائاتی که لایحه بودجه به حوزه‌ی فرهنگی به جز فصول یک، چهار و شش تخصیص داده، عدد پایینی است.

کلانتری در پایان گفت: با پیگیری‌های وزارت علوم در لایحه برنامه هفتم پنج درصد از بودجه دانشگاه‌ها به‌صورت کلی و بدون استثنا به حوزه‌ی فرهنگی تخصیص یافت که عدد قابل توجهی است و امیدواریم با تصویب این لایحه اتفاقات بزرگی در دانشگاه‌ها رقم بخورد و شاهد رونق بسیارچشمگیر فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha