کد خبر 241101
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴

گام ارزشمند دانش‌بنیان‌ها؛

‌«ملخ پرنده‌های سبک» برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان زنجانی تولید شد

‌«ملخ پرنده‌های سبک» برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان زنجانی تولید شد

‌«ملخ پرنده‌های سبک» برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان زنجانی تولید شد تا کشور را از وابستگی به یکی از نیازهای کشور ‌بی‌نیاز ‌کند.

به گزارش گروه استانی حیات؛ در جریان سفر یک روزه روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس‌جمهور به زنجان، چند شرکت دانش‌بنیان افتتاح شد.

یکی از این شرکت‌ها تولید "ملخ پرنده‌های سبک" برای نخستین بار در کشور را رقم زده بود که این وسیله یکی از نیازهای کشور را رفع و از وابستگی به واردات، کشور را بی‌نیاز می‌کند.

با توجه به استفاده روز افزون از پرنده‌ها و وسائط نقلیه هوایی سبک و فوق سبک در صنعت هوانوردی، نیاز به تعمیر و بازسازی در کوتاه مدت از یک سو و حساسیت و چالش‌های مختلف و فرسایش زیاد روبه‌رو هستند و به تعویض بسیاری از قطعات به ویژه ملخ یا پیش رانه پرنده نیاز دارند.

با باتوجه به تحریم‌ها و عدم دسترسی راحت به این قطعات مصرفی مورد متخصصان "شرکت دانش‌بنیان مبنا"، در جهت تولید دو مدل از پرمصرف‌ترین انواع پلید به روش کامپوزیتی قدم برداشتند.

دو مدل پرمصرف این قطعه که بر روی انواع کایت‌های موتور دار، جایروکوپترها و هواپیماهای فوق سبک ملخی از کشور فرانسه با عنوان داک و ایرکریشن را به روش مهندسی معکوس تولید کرده‌اند. محصول تولیدی از لحاظ قیمت و کیفیت و کارکرد با نمونه‌های وارداتی قابل رقابت بوده و حتی امکان صادرات آن نیز وجود دارد. ضمناً با توجه به روش تولید و نوع قطعه قابلیت استفاده در توربین‌های بادی جهت تولید برق بادی هم از کاربردهای دیگر این محصول خواهد بود.

فرزاد باقری مدیر اجرایی گروه تجاری‌سازی و شرکت دانش‌بنیان مبنا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در توضیح تکمیلی اظهار داشت: واحد فناور تجاری‌سازی مبنا مستقر در پارک علم و فناوری استان زنجان در پی اعلام نیاز فعالان در صنعت هوانوردی اکسپریمنتال جهت استفاده بر روی پرنده‌های فوق سبک نظیر کایت موتوردار و جایروکوپتر و هواپیماهای  اولترالایت از سال 1397 با تحقیق و بررسی نمونه‌های موجود وارداتی  مورد استفاده آغاز شد و پس از یک سال آزمون و نمونه‌سازی و قالب‌سازی‌ها منجر به  تولید نمونه‌هایی با استقامت و کارایی مطلوب در عین سبکی قطعات شد.

وی افزود: علی‌رغم عدم وجود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و تست‌های استاندارد، با استفاده از امکانات در اختیار پس از عملیات تست و بالانس قطعات بر روی یک دستگاه کایت موتوردار  ایرکریشن تست عملیاتی آن انجام و نتیجه  قابل قبول کسب شد.

مدیر اجرایی گروه تجاری‌سازی و شرکت دانش‌بنیان مبنا تشریح کرد: با توجه به عمر کوتاه قابلیت استفاده  بلید(ملخ‌ها) روی پرنده‌هایی نظیر کایت و فرسایش آن قطعات، دارنده پرنده ملزم به تعویض آن‌ها پس از انتهای ساعت پروازی اعلام شده از سوی سازندگان  بلیدها هستند.

وی اضافه کرد: لذا با عنایت به مصرفی بودن این قطعه و تعدد وسائط پروازی فوق سبک در  دهه‌های  اخیر و همچنین کاربرد  آن در ساخت انواع توربین‌های بادی برای تولید برق قیمت و کیفیت مناسب و مقرون به صرفه، تولید این محصول در داخل کشور به دست متخصصان داخلی را فراهم ساختیم.

باقری در پایان گفت: امید است با حمایت سازمان‌های مربوطه و در اختیار قرار دادن تجهیزات کامل‌تر و دقیق‌تر در راستای تولیداتی قابل عرضه در بازار مصرف داخلی و  حتی صادرات  آن نه تنها نیاز مصرف کشور را برطرف سازیم بلکه با ارائه آن در بازارهای جهانی موجبات برافراشته شدن پرچم میهن عزیزمان را فراهم آورده و  در پس آن از خروج ارز جلوگیری و ارزآوری قابل توجهی نیز داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha