کد خبر 240934
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹

تاکید السودانی بر ضرورت پایان ماموریت ائتلاف آمریکایی در عراق

تاکید السودانی بر ضرورت پایان ماموریت ائتلاف آمریکایی در عراق

نخست‌وزیر عراق در سخنانی در جریان دیدار با اعضای کنگره آمریکا بر ضرورت پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در این کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ خبرگزاری رسمی عراق (واع) در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در حاشیه کنفرانش امنیتی مونیخ با هیئتی از کنگره آمریکا دیدار و رایزنی کرد.

السودانی در این دیدار تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق به مرحله پیشرفته‌ای از آمادگی و عملکرد رسیده‌اند.

وی همچنین بر ضرورت حرکت به مرحله روابط دوجانبه میان بغداد و کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی تاکید کرد.

السودانی همچنین در دیدار با اعضای کنگره آمریکا بر ضرورت پایان دادن به مأموریت‌های ائتلاف در عراق تاکید و خاطرنشان کرد: وضعیت عراق با توجه به اصلاحاتی که در زمینه‌های مختلف توسعه شاهد آن است، در حال بهبود است.

کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا طی برهه اخیر ۲ نشست را برای بررسی جدول زمانی خروج نظامیان ائتلاف و در راس آنها آمریکا از عراق برگزار کرده‌است. اولین نشست کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن) در بغداد برگزار شده بود.

در پی حمله تروریستی آمریکا و شهادت حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همراهانشان در جاده فرودگاه بغداد، پارلمان عراق ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشستی درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیروهای خارجی رای داد.

با شروع اوت ۲۰۱۴ آمریکا یک گروه ائتلافی از متحدانش به بهانه مقابله نظامی با داعش در عراق تشکیل داد. کشورهای مختلف به صورت هوایی و کمک‌های نظامی و نیروهای زمینی در این ائتلاف مشارکت کردند.

هدف از تشکیل این ائتلاف «هماهنگی و همکاری در مورد تهدیداتی» اعلام شد که داعش به وجود می‌آورد، اما پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷ و اعلام رسمی آن نظامیان ائتلاف آمریکا از خاک عراق خارج نشدند و تا به امروز نیز در این کشور حضور دارند تا اهداف و زوایای پنهان تشکیل آن برای همگان برملا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha