۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۱

تخم مرغ‌های غول‌پیکر فضایی؛ سرنخ‌هایی جدید از موجودات فرازمینی در کیهان

تخم مرغ‌های فضایی غول‌پیکر سرنخ‌های احتمالی تازه‌ای را از وجود تمدن‌های بیگانه در کیهان به دست داده اند.

به گزارش گروه وب گردی حیات، محققان استفاده از رویدادهای کهکشانی درخشان مانند ابرنواخترها را برای جستجوی تمدن‌های بیگانه احتمالی در جهان پیشنهاد کرده اند.

پروژه SETI، که در سال ۱۹۸۴ به عنوان یک گروه غیرانتفاعی اختصاص داده شده به تحقیق و آموزش در رشته‌های مختلف راه اندازی شد، در جستجوی تمدن‌های فرازمینی پیشرو است.

این تحقیق بر تکنیک‌های متعددی از جمله: تجزیه و تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشینی و تکنیک‌های تشخیص سیگنال در علوم فیزیکی و بیولوژیکی تکیه دارد.

در تحقیق جدیدی که در مجله Astronomical منتشر شده است، محققان SETI پیشرفت جالبی را در جستجوی اجرام بیگانه با استفاده از مشاهدات ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی (TESS) گزارش کردند.

آن‌ها از یک رویکرد مهندسی بیضی شکل رونمایی کردند که یک منطقه "تخم مرغ شکل از فضا (تخم‌های فضایی غول‌پیکر) را شناسایی می‌کند، به گونه‌ای که هر تمدن هوشمندی می‌تواند یک رویداد نجومی مهم را بر اساس مدت زمانی که طول می‌کشد برای سفر نور در فضا مشاهده کند. این مفهوم توضیح می‌دهد که تمدن‌ها ممکن است از فرصت موجود برای همگام سازی سیگنال‌های دریافتی بر اساس یک رویداد نجومی استفاده کنند.

استفاده از این رویکرد با تجزیه و تحلیل داده‌های فضایی در حال انجام می‌تواند تا حد زیادی توانایی ما را برای شناسایی منبع سیگنال‌های بالقوه از اجرام فرازمینی بهبود بخشد.

داده‌های TESS حدود ۵ درصد از کل مجموعه داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول ماموریت سه ساله‌اش را پوشش می‌دهد، بنابراین این تیم از داده‌های موقعیت سه بعدی پیشرفته گایا (ماموریت اخترسنجی آژانس فضایی اروپا که دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی کهکشان ما را توسعه داد) استفاده کرد.

محققان ۳۲ هدف را در منطقه جنوبی منطقه نظارت TESS شناسایی کردند، به گونه‌ای که تجزیه و تحلیل اولیه هیچ ناهنجاری قابل توجهی را نشان نداد.

درحالیکه محققان به جستجوی خود برای فرازمینی‌ها ادامه می‌دهند، پروژه SETI قطعا هنوز در خط مقدم است و از تکنیک‌های جدید برای یافتن بیگانگان بالقوه استفاده می‌کند.

منبع: ScienceAlert