کد خبر 240527
۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

مجلس خبرگان رهبری و وظایفی که بر عهده این نهاد است

مجلس خبرگان رهبری و وظایفی که بر عهده این نهاد است

مجلس خبرگان رهبری از نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران که وظیفه اصلی آن انتخاب رهبر جمهوری اسلامی ایران و نظارت بر عملکرد او است.

به گزارش خبرنگار سیاسی  حیات؛ خبرگان، در واقع نمایندگان مردم هستند که از طریق انتخابات توسط آنها، انتخاب می شوند. فقهیان مجلس خبرگان، برای یک دوره ۸ ساله انتخاب می شوند. کسانی می توانند، برای انتخابات مجلس خبرگان، کاندید شوند که از فیلترهای سختی عبور کرده باشند. سپس، مردم می توانند بین صالح ترین افراد، اعضای این مجلس را انتخاب نمایند.

اعضای مجلس خبرگان رهبری، از طریق برگزاری انتخابات مردمی، انتخاب می شوند. برای برگزاری هرچه بهتر این انتخابات، قوانین و مقررات مرتبط با انتخابات مجلس خبرگان رهبری ایجاد گردیده است که این قوانین، شامل قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان، آیین‌نامه نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و یک ماده‌ واحده می باشد.

انتخابات اولین دوره ی مجلس خبرگان رهبری، با شرکت هیجده میلیونی مردم شجاع و مقاوم ایران در ۱۹ آذر ۱۳۶۱ برگزار گردید و ۷۵ نفر نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند، در نهایت، اولین نشست مجلس خبرگان که در واقع نخستین مجلس خبرگان جامعه اسلامی پس از خبرگان قانون اساسی بود، در پنجشنبه ۲۳ تیرماه ۱۳۶۲ در محل مجلس شورای اسلامی تشکیل گردید و با پیام حضرت امام (ره)، افتتاح شد که در این جلسه نمایندگان منتخب خبرگان، اعضای شورای نگهبان، نخست وزیر، رئیس ستاد مشترک ارتش، فرماندهان قوای سه گانه، جمعی ازنمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای عالی قضایی، اعضای کابینه و سفرا و کارداران کشورهای خارجی حضور داشتند.

مهم‌ترین اقدام در کارنامه ی مجلس اول خبرگان رهبری، تلاش به موقع آن، پس از ارتحال حضرت امام خمینی رحمة‌الله‌علیه در تعیین رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) می‌باشد.

وظایف مجلس خبرگان

در قانون اساسی، وظایف مجلس خبرگان مشخص شده و اصول ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون اساسی به مجلس خبرگان اختصاص یافته است. طبق این اصول، وظایف مجلس خبرگان رهبری، در آیین نامه داخلی این نهاد به طور مفصل بیان خواهد شد. این وظایف، به طور خلاصه، به شرح زیر است:

انتخاب رهبر

تشخیص فقدان صلاحیت های رهبر و عزل رهبری

نظارت بر بقا و استمرار رهبری

فعال بودن کمیته تحقیق و سایر کمیسیونها

قانون گذاری نسبت به خود

 تعیین پنج نفر برای عضویت در شورای بازنگری

 انجام وظایفی از جمله انس با اقشار مختلف جامعه ، توجه به مسئولیت ها، انتقال دغدغه های نظام به مسئولان مرتبط و استخراج و بررسی دیدگاه های اسلامی از وظایف مجلس خبرگان می باشد .

با توجه وظایف مختلفی که بر عهده خبرگان است ، اصلی ترین و مهم ترین وظیفه این نهاد، این است که بر امور رهبری نظارت کند، افراد واجد شرایط، برای رهبری را شناسایی کرده تا در انجام وظیفه خطیر خود، یعنی انتخاب رهبری، موفق بوده و در این راستا، صلاح نظام را حفظ کنند .

کرسی استان‌های مختلف در مجلس خبرگان

باید توجه داشت مطابق با ماده (۱) قانون انتخابات و آئین‌نامه داخلی مجلس خبرگان در اصلاحی ۱۱/ ۶/ ۱۳۹۴ تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نفر است که پراکندگی آنان در سطح کشور و در ۳۱ استان به شرح ذیل است:

استان تهران دارای ۱۶ نماینده در مجلس خبرگان؛ استان‌های خراسان رضوی و خوزستان هرکدام ۶ نماینده؛ استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و فارس هرکدام ۵ نماینده؛ استان‌های گیلان و مازندران هرکدام ۴ نماینده؛ استان‌های آذربایجان غربی و کرمان هرکدام ۳ نماینده؛ استان‌های اردبیل، البرز، سیستان‌وبلوچستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان هرکدام دو نماینده و در آخر استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد، هرکدام یک نماینده را در مجلس خبرگان دارا می‌باشند.

در عین حال مطابق با همین ماده از تاریخ تصویب این قانون هرگونه افزایش تعداد نمایندگان خبرگان پس از بررسی‌های لازم و با توجه به میزان جمعیت و تقسیمات جغرافیای کشور و مصالح ملی بر اساس پیشنهاد هیئت رئیسه، در آخرین سال هر دوره مجلس خبرگان رهبری تصویب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha