کد خبر 240388
۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

از توریسم در ایران چه خبر؟/ رکورد ورود گردشگران برای سال ۹۸ است

از توریسم در ایران چه خبر؟/ رکورد ورود گردشگران برای سال ۹۸ است

در ۱۰ ماه نخست امسال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، در زمان شیوع ویروس کرونا و با ایجاد قرنطینه، صنعت توریسم و گردشگری جهان دچار افول شد که ایران نیز از این قضیه مستثنی نبود. براساس نظرسنجی انجام شده توسط سازمان جهانی جهانگردی، بازگشت به وضعیت عادی قبل از کرونا تا سال ۲۰۲۴ به درازا خواهد کشید.

ارشک مسائلی، عضو هیأت علمی گروه پژوهشی گردشگری در خصوص وضعیت صنعت توریسم در ایران گفت: تعداد گردشگران ورودی از ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ قریب به ۷۶ درصد کاهش یافته و بر اساس داده‌های سازمان گردشگری جهانی، ورود گردشگران در سال ۲۰۲۰ به مقدار ۳۰ سال گذشته برگشته است و ۹۰۰ میلیارد دلار کاهش در حساب‌های ورودی گردشگران بین‌المللی ایجاد کرده که این مقدار ۹۳ درصد کاهش خدمات صادراتی و ۴ درصد کاهش در تجارت در سال ۲۰۲۰ را به همراه داشته است.

بر اساس سند منتشر شده از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان‌های معتبر بین‌المللی صنعت گردشگری همچون سازمان جهانی جهانگردی به ارائه پیشنهادهای کلی برای بهبود وضعیت گردشگری مبادرت ورزیده‌اند.

تأمین نقدینگی و حمایت از مشاغل، بازیابی اعتماد از طریق رعایت بهداشت و ایمنی، همکاری میان بخش‌های عمومی و خصوصی، بازگشایی مرزها با مسئولیت پذیری، هماهنگ‌سازی پروتکل‌ها و فرآیندها، توجه به مشاغل دارای ارزش افزوده به واسطه فن‌آوری‌های نوین و نوآوری و پایداری به‌عنوان یک روند جدید، محورهای مورد توجه سازمان جهانی جهانگردی بوده‌اند.

گفتنی است با این حال آمار ورود گردشگران خارجی به ایران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون نسبت به سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۲ درصد رشد داشته است.

آمار گردشگری در ایران / سال ۹۸ بیشترین و ۶۶ کمترین ورود گردشگر خارجی به ایران

در ادامه توجه شما را به آمار گردشگری ایران در زمان‌های مختلف جلب می‌کنیم. این آمار توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر شده است.

سال تعداد گردشگر
۱۳۴۸ ۲۴۱,۱۹۸ نفر
۱۳۴۹ ۳۲۲,۶۲۲ نفر
۱۳۵۰ ۳۵۰,۱۳۵ نفر
۱۳۵۱ ۴۱۱,۵۰۶ نفر
۱۳۵۲ ۳۶۰,۵۱۴ نفر
۱۳۵۳ ۴۱۲,۷۰۲ نفر
۱۳۵۴ ۵۸۸,۷۶۸ نفر
۱۳۵۵ ۶۵۷,۹۳۰ نفر
۱۳۵۶ ۶۷۸,۱۵۷ نفر
۱۳۵۷ ۵۰۲,۲۷۸ نفر
۱۳۵۸ ۱۴۷,۵۳۲ نفر
۱۳۵۹ ۱۵۳,۶۱۲ نفر
۱۳۶۰ ۱۶۷,۴۷۳ نفر
۱۳۶۱ ۶۸,۵۹۵ نفر
۱۳۶۲ ۱۰۷,۴۷۲ نفر
۱۳۶۳ ۱۳۱,۳۰۸ نفر
۱۳۶۴ ۸۹,۴۲۵ نفر
۱۳۶۵ ۸۵,۸۰۱ نفر
۱۳۶۶ ۶۸,۴۲۶ نفر
۱۳۶۷ ۷۰,۷۴۰ نفر
۱۳۶۸ ۹۳,۹۵۳ نفر
۱۳۶۹ ۱۶۱,۹۵۴ نفر
۱۳۷۰ ۲۴۹,۱۰۳ نفر
۱۳۷۱ ۲۷۵,۶۷۲ نفر
۱۳۷۲ ۳۱۱,۲۴۳ نفر
۱۳۷۳ ۳۶۰,۶۵۸ نفر
۱۳۷۴ ۴۸۸,۹۰۸ نفر
۱۳۷۵ ۵۷۳,۴۴۹ نفر
۱۳۷۶ ۷۶۴,۰۹۲ نفر
۱۳۷۷ ۱,۰۰۷,۵۹۸ نفر
۱۳۷۸ ۱,۳۲۰,۹۰۵ نفر
۱۳۷۹ ۱,۳۴۱,۷۶۲ نفر
۱۳۸۰ ۱,۴۰۲,۱۶۰نفر
۱۳۸۱ ۱,۵۸۴,۹۲۲نفر
۱۳۸۲ ۱,۵۰۰,۰۰۰نفر
۱۳۸۳ ۱,۶۵۹,۴۷۹ نفر
۱۳۸۴ ۱,۸۸۹,۰۰۰ نفر
۱۳۸۵ ۲,۷۳۵,۰۰۰ نفر
۱۳۸۶ ۲,۱۷۱,۶۹۹ نفر
۱۳۸۷ ۲,۰۲۷,۵۲۸ نفر
۱۳۸۸ ۲,۲۷۲,۵۷۵ نفر
۱۳۸۹ ۳,۱۲۱,۲۸۳ نفر
۱۳۹۰ ۳,۲۹۴,۱۲۶ نفر
۱۳۹۱ ۴,۰۷۰,۴۱۵ نفر
۱۳۹۲ ۴,۸۰۱,۸۲۶ نفر
۱۳۹۳ ۵,۰۴۴,۴۱۲ نفر
۱۳۹۴ ۵,۱۸۱,۰۱۸ نفر
۱۳۹۵ ۴,۹۱۱,۹۲۰ نفر
۱۳۹۶ ۵,۱۱۳,۵۲۴ نفر
۱۳۹۷ ۷,۸۰۴,۱۱۳ نفر
۱۳۹۸ ۸,۸۳۲,۰۵۰ نفر
۱۳۹۹ ۵۵۸,۰۳۹ نفر
۱۴۰۰ ۱,۷۵۸,۲۹۰ نفر
۱۴۰۱ ۵,۲۳۸,۵۶۴ نفر

نکته قابل توجه این است که از قبل انقلاب تاکنون، در سال ۹۸، بیش از هشت میلیون نفر مشافر خارجی به ایران آمدند و رکورد ورود گردشگر به ایران زده شد. همچنین در سال ۱۳۶۱ آمار کمترین بازدید گردشگران خارجی برای ایران ثبت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha