کد خبر 240332
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸

۱۱۶ قلم دارو تجویز شده در فهرست گران‌ترین داروهای تجویزی در کشور

۱۱۶ قلم دارو تجویز شده در فهرست گران‌ترین داروهای تجویزی در کشور

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران از پر مصرف بودن داروهای بیماران قلبی و دیابتی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، امیرحسین حبیبیان  معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک در سال جاری نشان می‌دهد، ۱۱۶ قلم دارو تجویز شده در فهرست گران‌ترین داروهای تجویزی در کشور است که این داروها بیشتر برای بیماران خاص و صعب العلاج، در ۲۸ استان کشور تجویز شده‌اند.

وی افزود: برخی از این داروها، بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد و در برخی بیماران مبتلا به موکوپلی ساکاریدوز، دارو تجویزی با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان نیز در این سامانه ثبت شده است که به صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار گرفته است.

معاون مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در سال جاری همچنان داروی انسولین قلمی، پُر هزینه‌ترین داروی تجویزی است که مبلغی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان برای این دارو هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه پُر مصرف‌ترین داروهای کشور، مربوط به بیماری‌های قلب و عروق و دیابت است، اضافه کرد: تعداد ۲۱۵ میلیون داروی متفورمین در سال جاری تجویز شده که در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است و پس از آن داروهای آ اس آ و لوزارتان که در پُرفشاری خون استفاده می‌شوند، قرار دارد.

حبیبیان، با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی صدور نسخه‌های الکترونیک در سال جاری، نسبت به سال قبل، تاکید کرد: مشارکت پزشکان امسال از عدد ۱۰۲ هزار پزشک عبور کرده است که نشان دهنده رشد ۸ درصدی با اجرای طرح نسخه الکترونیک است.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح نسخه الکترونیک تا کنون بیش از ۲۶۹ میلیون نسخه الکترونیک ثبت شده که در ماه‌های اخیر حدود ۱۲ میلیون نسخه در ماه در سطح کشور توسط پزشکان تجویز شده است.

معاون مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران همچنین گفت: مشارکت پزشکان استان‌های یزد، البرز و کرمان بیش از ۹۰ درصد است و دارای بالاترین مشارکت هستند و در استان‌های قم، خراسان رضوی و اردبیل هنوز ۱۵ درصد نسخه‌ها به صورت کاغذی ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha