کد خبر 240191
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

نشست علمی تخصصی و رونمایی از کتاب «بازآفرینی سرمایه اجتماعی» برگزار شد 

نشست علمی تخصصی و رونمایی از کتاب «بازآفرینی سرمایه اجتماعی» برگزار شد 

نشست علمی_تخصصی و رونمایی از کتاب «بازآفرینی سرمایه اجتماعی» تألیف دکتر محمد علی فقیه، مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی طرح و برنامه شاهد و ایثارگر صبح امروز در مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، نشست علمی_تخصصی و رونمایی از کتاب باز آفرینی سرمایه اجتماعی تألیف دکتر محمد علی فقیه، مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی طرح و برنامه شاهد و ایثارگر با حضور حجت‌الاسلام محمد حسن کاویانی‌راد، معاون نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمد حسن علینقیان افجه‌ای، مدیرکل مراجعات و پاسخگویی ایثارگران، حجت‌الاسلام حامد قوام، سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران  در  مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حامد قوام سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: موضوع سرمایه اجتماعی موضوعی است که همواره مورد توجه ریاست عالی بنیاد بوده و محل هجمه و درگیری میان جبهه حق و جبهه باطل است. دشمن در آستانه ایام پیروزی انقلاب اسلامی، قصد تضعیف سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی را دارد و حضور مردم در همه مراحل انقلاب، تاثیرگذار و قابل توجه بوده است. اهمیت بحث سرمایه اجتماعی زیاد است و همه ما باید قدر آن را بدانیم؛ چراکه دشمن میخواهد این منبع مهم قدرت را از جمهوری اسلامی گرفته و ما را از پا دربیاورد. 

وی با بیان اینکه ما باید در همین جلسات علمی و تخصصی برای حفظ سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی و بنیاد شهید فکر کنیم، ادامه داد: امیرالمومنین «ع» درباره اهمیت سرمایه اجتماعی می‌فرمایند که نقش و جایگاه مردم مهم است و فرد باید به دنبال جلب رضایت مردم باشد. در واقع باید رضایت عموم مردم بر خواص ترجیح داده شود. ایشان همچنین تاکید دارند که ستون دین عموم مردم هستند. 

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام محمد حسن کاویانی‌راد، معاون نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه در سال‌های اخیر به مسائل اجتماعی به لطف مقام معظم رهبری توجه شده، ادامه داد: رونمایی کتاب زمینه مناسبی برای طرح موضوع و نقد آن است. اینکه فردی تولید علمی خود را در معرض نقد بگذارد، بسیار خوب است. در حقیقت عالی‌ترین سطح از مساله اعتماد، مشارکت و ارتباط را  در ۸ سال دفاع مقدس دیدیم؛ در واقع مردم در ۸ سال دفاع مقدس نه از مال بلکه از جان مشارکت کردند و با دادن خون و فرزندان‌شان در این حد از اعتماد و مشارکت به میدان آمدند.

وی اضافه کرد: سرمایه‌های اجتماعی سال‌ها طول می‌کشد تا ایجاد شود؛ اما در کسری از ثانیه نابود می‌شود؛ در واقع ممکن است سرمایه های اجتماعی با کوچکترین تصمیم غلط از میان برود. 

معاون نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه تاکید کرد: در این راستا، اشتراک در منافع و ارزشها بسیار مهم است، چراکه در همه عرصه ها با ادبیات ارزشی سخن می‌گوئیم. اگر قرار است سرمایه اجتماعی حفظ شود اشتراک در منافع نباید فراموش شود، مساله دوم حکمرانی است که تاثیر مستقیم بر حفظ یا نابودی سرمایه اجتماعی دارد. سومین مورد، دغدغه رضایت مردم در کنار مصلحت مردم است و باید در سطح متوازنی مطرح شود. در حقیقت حکمرانی و شیوه مدیریت ما تاثیر مستقیم در بالا رفتن سطح سرمایه اجتماعی دارد.

در بخش دیگری از این نشست، محمد علی فقیه مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی طرح و برنامه شاهد و ایثارگر و نویسنده کتاب ادامه داد: این کتاب از رساله دکتری استخراج و بخش کاربردی آن جدا شده است تا به کتاب تبدیل شود و در طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی به روح بلند جوانان تقدیم می‌شود. سرمایه بحثی اقتصادی و مادی است و عده ای به دنبال این هستند با الزامات اقتصادی، سرمایه اجتماعی را افزایش دهند. 

وی افزود: همگی بر اعتماد جامعه هدف به بنیاد اذعان دارند و باید ویژه برای نسل جدید برای ایجاد علقه کارهایی انجام شود.‌  در واقع این کتاب الگویی را ارائه می‌دهد که سازمان را از تبعات سنگین فقدان یا فروکاهش این سرمایه ارزشمند رهانیده و در اتمسفر اعتماد و مشارکت جویی، دستیابی به اهداف عالیه را میسر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha