کد خبر 240178
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲

سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر؛

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

نخستین شب سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر با ۱۵ اجرا از گروه‌های مختلف با آثار آثار ارکسترال، موسیقی بین‌الملل، اقوام و ردیف دستگاهی در پایتخت برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دوشنبه- ۲۳ بهمن ماه- با اجرای گروه‌ها و گونه‌های مختلف موسیقی؛ ویژه بانوان، ارکسترال، موسیقی بین‌الملل، اقوام و ردیف دستگاهی و سرود در تالارهای وحدت، رودکی، سالن سوره حوزه هنری، فرهنگسرای ارسباران و کوشک باغ هنر برگزار شد.

بانوان «نهال» چراغ جشنواره موسیقی فجر را روشن کردند

تالار وحدت عصر دوشنبه- ۲۳ بهمن‌ ماه- در نخستین نوبت اجرا در نخستین روز جشنواره میزبان گروه موسیقی بانوان «نهال» به سرپرستی و خوانندگی لیلا نجفی بود، این در حالی بود که جمعی از بانوان علاقه‌مند به هنر موسیقی نیز تماشاگر این اجرا بودند.

موسیقی گروه «نهال» موسیقی پاپ - سنتی و تلفیقی از سازهای ایرانی و جهانی است که معمولا در به اجرای قطعاتی نوستالژی و قدیمی که عموم مردم با آنها خاطره دارند، اختصاص دارد؛ هرچند که این قطعات با تنظیم جدید، بازخوانی و اجرا می‌شوند.

مهتاب، عاشقانه، من دیگه بچه نمی‌شم، نیمه‌شبان، جومه نارنجی، سه‌گدار، ای که رفته و دختر کولی از قطعات این کنسرت بود. نیوشا بریمانی (نوازنده کمانچه و رهبر ارکستر)، نیلوفر ابراهیمی (فلوت)، رخساره رستمی (عود)، دنیا فتحی (پیانو)، شیرین واعظی (درامز)، آذین ملک‌زاده (گیتار باس)، سحر دزواریی (گیتار) و ستاره هاتف (پرکاشن)، نجفی را به عنوان خواننده گروه همراهی کردند.

ایستاده برای ایران در تالار وحدت

ارکستر موسیقی ملی ایران در نخستین روز از سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این اجرا به نوعی مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره بود که با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی و با همراهی گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان به روی صحنه رفت. در این اجرا مازیار ظهیرالدینی به عنوان کنسرت مایستر، ارکستر موسیقی ملی ایران را همراهی کرد.

نخستین قطعه اجرایی ارکستر ملی ایران در قالب جشنواره موسیقی فجر، «تهران» به آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کُر بود؛ قطعه دیگر اثر بی‌کلام، قطعه محلی «بویراحمدی» بود با تنظیم همایون رحیمیان و با همراهی گروه کُر، «پیروزی» به آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کُر و قطعه محلی «رشید خان» با تنظیم همایون رحیمیان و همراهی گروه کُر از قطعات بی کلام این اجرا بودند.

«کویر» به آهنگ‌سازی محمد معتمدی و تنظیم افشین عزیزی، «ناله شبگیر» اثر پرویز یاحقی به تنظیم امیرحسین طایی، «روشنی روی تو» با تنظیم امیرحسین طایی، «آسمان خدا» به آهنگسازی مجید وفادار و تنظیم سیامک بهبهانی، «سوگند» به آهنگسازی و تنظیم بابک افشار، «تکیه‌گه خیال» به آهنگسازی امیرفرشید رحیمیان و تنظیم همایون رحیمیان و قطعه «ای ایران» اثر روح‌الله خالقی با تنظیم گلنوش خالقی با همراهی گروه کُر از جمله قطعاتی بودند که با خوانندگی معتمدی به روی صحنه رفت.

قطعه «ای ایران» با همراهی و استقبال خوب مخاطبان همراه بود و حاضران در سالن به صورت ایستاده این کار را با خواننده همراهی کردند.

محمد معتمدی در حاشیه نخستین روز این جشنواره درباره حضورش در ارکسترموسیقی ملی ایران گفت: فعالیت ارکستر موسیقی ملی ایران به سال‌ها قبل برمی‌گردد و طی این سال‌ها با حضور اساتید بزرگ موسیقی، آهنگسازان و رهبران نام آشنا، اجراهای خود را به روی صحنه برده است.

وی افزود: رهبران بزرگی همچون استادان فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان که در قالب جشنواره موسیقی فجر هم حضور و فعالیت داشتند و این بار این دوره از جشنواره به رهبری استاد همایون رحیمیان اجرای خود را به روی صحنه برد و بنده هم این افتخار را داشتم که در این اجرا باشم.

معتمدی ضمن قدردانی از زحمات اعضای ارکستر و مجموعه بنیاد رودکی اظهارداشت: بنیاد رودکی در چشم‌انداز پیش روی خود یک برنامه و خروجی خوب پیش‌بینی کرده است و بر این اساس به ارکسترهای این بنیاد و خروجی آن امیدواریم و بی‌تردید چشم‌انداز خوبی پیش روست.

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر)، علیرضا قزوه رئیس دفتر شعرو موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد رودکی از دیگر میهمانان اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران بودند.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

کنسرت سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی ایرانی شامگاه ۲۳ بهمن با همراهی گروه «راز و نیاز» در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

سالار عقیلی در ابتدای کنسرت ضمن سلام و خیر مقدم به حاضران در سالن، از دیدار دوباره خود با مخاطبان ابراز خرسندی کرد و به معرفی قطعات پرداخت.

«شهر خاموشی» به آهنگسازی ابوالفضل صادقی نژاد، «حال دلم» به آهنگسازی حمیدرضا گلشن، «آتش عشق» به آهنگسازی سینا صدفی، «نفس» به آهنگسازی سینتاج و «خشکسالی» به آهنگسازی مهدی معظم از قطعاتی بودند که برای نخستین بار در این کنسرت به اجرا درآمد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

همچنین در این برنامه قطعات «چه بگویم»، «حانیه»، «سرو زیر آب» و «تنها می‌مانم» به آهنگسازی فرید سعادتمند، «دلبر جان» به آهنگسازی میلاد ترابی، «ایران» به آهنگسازی بابک زرین و با شعری از زنده‌یاد افشین یداللهی، «بی‌قرار» و «چه روزهایی» به آهنگسازی حمیدرضا گلشن نیز به اجرا درآمد. قطعه آخر این کنسرت نیز «وطن» به آهنگسازی پیمان سلطانی و با شعری از زنده‌یاد بیژن ترقی بود که با همراهی و استقبال خوب مخاطبان اجرا شد.

امیر حوتیان (نوازنده پیانو)، امیر فیروز بخت (نوازنده ویلن و کمانچه)، مونیکا لران (نوازنده ویلن)، احسان شامی (نوازنده ویلن آلتو)، پیمان شامی (نوازنده ویلن)، داوود منادی (نوازنده ویلنسل)، محمدرضا محمدی (نوازنده تنبک و قانون)، محمد یداللهی (نوازنده کیبورد)، امید جبارپور (نوازنده درامز) و مهدی حسینی (نوازنده گیتار) اعضای این گروه را تشکیل دادند.

سیدمحمدهاشمی قائم مقام و معاون حقوقی وزیر فرهنگ، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد رودکی، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، رضا مهدوی دبیر جشنواره و ابوالفضل پورعرب بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون بود از جمله میهمانان این کنسرت بودند.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

رپرتواری از مفاخر موسیقی ارمنستان در تالار رودکی

تالار رودکی در نخستین شب برگزاری این رویداد، میزبان دو اجرا در بخش بین‌الملل بود. هایک ‌ملیکیان پیانیست مطرح‌ ارمنستان شامگاه ۲۳ بهمن‌ ماه در تالار رودکی روی صحنه رفت و کنسرت خود را به اجرای رسیتال پیانو اختصاص داد.

ملیکیان در این اجرا قطعاتی از آرام خاچاطوریان، کومیتاس و جمعی از مفاخر موسیقی ارمنستان نواخت.

هایک ملیکیان، نوازنده پیانو از کشور ارمنستان، به‌ عنوان یکی از نوروایتگران موسیقی معاصر و قرن بیستم در سطح بین‌المللی و در میان مخاطبان و منتقدان موسیقی کلاسیک شناخته می‌شود. او نواختن پیانو را از ۶ سالگی با ایرینا گریشینسکایا آغاز کرد و سپس تحصیلات حرفه‌ای خود را نزد پروفسور الکساندر گورگنوف در کنسرواتوار کومیتاس ایروان ادامه داد.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

نخستین کنسرت بین المللی ملیکیان در جشنواره بین المللی موسیقی قرن بیستم در رم در سال ۲۰۰۰ برگزار شد. وی در سراسر اروپا، آسیا و آمریکا در صحنه‌های معتبری مانند تالار ویکتوریا ژنو، لیسبون، تالار بزرگ گلبنکیان، کنسرتگبوو آمستردام و... به اجرای برنامه پرداخته است.

ملیکیان در مسابقات بین‌المللی متعددی برای پیانو از جمله کنکور ارلئان فرانسه، جایزه بزرگ ابلا (ایتالیا)، موسیقی نوین (آمریکا) و بسیاری دیگر دارای عناوین و رتبه‌های بسیاری است. وی در سال ۲۰۱۲، عنوان هنرمند افتخاری ارمنستان را دریافت کرد. آلبوم انفرادی او «آروتیوانیان: آثار کامل پیانو» از نشر معتبر ناکسوس، به عنوان بهترین آلبوم موسیقی کلاسیک سال در جایزه ملی موسیقی ۲۰۱۸ انتخاب شد. ملیکیان اولین اجراکننده آثار بسیاری از آهنگسازان معاصر است و به همین دلیل ده ها قطعه به طور ویژه برای اجرا توسط او نوشته شده است.

«عندلیبان» از «فجر عاشقان» نواختند

تالار رودکی در سانس دوم میزبان یک اجرای دیگر در بخش بین‌الملل بود که به گروه «عندلیبان» از کشور افغانستان اختصاص داشت. «عندلیبان» به اجرای قطعات و تصانیف فولکوریک منطقه خود پرداختند که در میان آنها «ملاممدجان» برای مخاطبان ایرانی بسیار آشنا و خاطره‌انگیز بود.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

اجرای قطعه «فجر عاشقان» نیز بخش دیگری از این برنامه بود که از سوی این گروه به دهه فجر ایران تقدیم شد.

آصف حبیبی (خواننده و نوازنده هارمونی)، وحیددلاهنگ (نوازنده رباب)، حکیم باختری (نوازنده طبلا)، شهمیم باختری (نوازنده دهلک)، عبدالقادر عزیزی زاده (نوازنده رباب وخواننده)، عبدالخالق عزیزی زاده (هماهنگ کننده وتنظیم کننده) نوازندگان گروه عندلیب از افغانستان را تشکیل می‌دادند.

نوای تصنیف‌های فراموش نشدنی در سالن سوره طنین‌انداز شد

گروه «آوای ماهور» و «طبیب جان» در نخستین شب برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن سوره حوزه هنری با اجرای تصنیف‌های فراموش نشدنی «با من صنما» و «یار می‌گوید الله» در بخش موسیقی دستگاهی، شب خاطره‌انگیزی را برای مخاطبان خود رقم زدند.

در ابتدا، گروه «آوای ماهور» با خوانندگی سیدمحسن حسینی، خواننده شناخته شده آواز ایرانی و آهنگسازی حسین روزبهانی قطعاتی را در دستگاه شور و ماهور اجرا کردند.

در این اجرا و بعد از یک قطعه ضربی در دستگاه شور و دشتی، تصنیف‌های «سودای دل» با شعری از رهی معیری و «با من صنما» اجرا شد که به دلیل آهنگسازی و اجرای متفاوت گروه آوای ماهور مورد توجه حاضران در سالن مواجه شد.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

در ادامه و پس از اجرای «مضراب شور» و «رِنگ شور»، نوبت به دو تصنیف پایانی این اجرا رسید و گروه «آوای هور» با خوانندگی سیدمحسن حسینی، تصنیف‌ «مطرب جان» با شعری از مولانا و تصنیف «ماه من» با شعری از امیر شفیعی را برای دوستداران موسیقی دستگاهی اجرا کردند.

گروه آوای ماهور متشکل از سیدمحسن حسینی (خواننده)، عنایت حسینی (نوازند دف)، حسن آزاده‌فر (نوازنده تنبک)، بهداد کیافر (نوازنده سنتور)، محمد جوزی (نوازنده عود)، حسین روزبهانی (نوازنده تار)، محمد مشفق (نوازنده نی) و مصطفی روستایی (نوازنده کمانچه) بود.

از «ایران جوان» تا «یار می‌گوید الله» در شب به یادمانی طبیب جان

در سانس دوم از نخستین شب برگزاری جشنواره موسیقی فجر ساعت ۲۱:۳۰، گروه «طبیب جان» با سرپرستی و آهنگسازی حسین قاسم‌زاده در تالار سوره حوره هنری روی صحنه رفت.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

در این اجرا که گروهی از نوازندگان دختر و پسر نوجوان با سازهای تنبک، دف، سنتور، تار و عود، قاسم‌زاده را همراهی می‌کردند، قطعات کوتاه و مختلفی از بهترین‌های موسیقی دستگاهی از جمله تصنیف «یار می‌گوید الله» را اجرا کردند که بسیار مورد توجه قرار گرفت. این گروه اجرای خود را اجرای قطعه «ایران جوان» خاتمه دادند.

آوای موسیقی اقوام ایرانی در ارسباران طنین‌انداز شد

فرهنگسرای ارسباران در نخستین شب برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در میان استقبال پرشور مخاطبان میزبان دو گروه موسیقی «فلک‌الافلاک» و «نوای تفتان» شد.

در ابتدا، گروه موسیقی «فلک‌الافلاک» به سرپرستی فرشاد سیفی از استان لرستان میزبان مخاطبان بود که در نخستین روز جشنواره با حضور باشکوه‌شان محفل این رویداد هنری را گرم کردند.

این گروه که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ و با شرکت در دوازدهمین جشنواره موسیقی فجر آغاز کرده است و امسال هشتمین تجربه حضور در جشنواره را در کارنامه هنری‌شان ثبت کرد.

سیفی درباره قطعات اجرا شده گروه گفت: برخی از این آثار مانند «سرزمین شادی و «سِرو» از ساخته‌های خود من بود که افتخار داشتم برای نخستین بار اجرای زنده آن را در جشنواره داشته باشم و برخی دیگر از قطعات خاطره‌انگیز و مشهوری همچون «سیت بیارم» و «بارون بارون» بود.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

این هنرمند با بیان اینکه جشنواره موسیقی در معرفی فرهنگ موسیقایی نواحی مختلف کشور تاثیر بسزایی دارد، افزود: قطعا حضور هنرمندان در جشنواره و بهره‌مندی آنها از اجرای سایر همکاران‌شان مستر کلاسی است که امیدوارم مثل سال‌های قبل به آن توجه شود و گروه‌ها بتوانند روزهای بیشتری در کنار هم باشند و از تجربه، هنر و آموخته‌های هم بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: تمرکز اجراها در تهران بسیار خوب است. خوشبختانه در تهران مرکزیت اجتماعی تمامی اقوام لر، کرد، فارس، عرب، بلوچ وجود دارد و فرهنگ‌های مختلف به تماشای آثار می‌نشینند.

سیفی با بیان اینکه خاصیت موسیقی ایجاد احساساتی همچون شادی و گاهی غم در مخاطبان است؛ افزود: قطعا تمامی مخاطبان ما لر زبان نبودند و بسیاری از اشعار را متوجه نمی‌شدند اما آنها از دوستداران موسیقی فولکلور هستند و از این هنر حمایت می‌کنند و این از برکت جشنواره است که چنین موقعیتی را ایجاد می‌کند.

«سرزمین شادی»، «چوپان»، «چهار مضراب ماهور»، «سِرو»، «جامالگه ایل»، «سیت بیارم»، «مینای اشکسه»، «بارون بارون» و «نازنین» قطعات موسیقی نواخته شده در اولین بخش برنامه موسیقایی شب گذشته فرهنگسرای ارسباران بود.

فرشاد سیفی (نوازنده کمانچه و سرپرست گروه)، رامین میر (خواننده)، مختار فلاحی (کمانچه)، امیررضا شرفی و سینا خویه (کمانچه آلتو)، محمود فرامرزیان (تنبک) و مرتضی میر (دف و دهل) نیز اعضای گروه «فلک‌الافلاک» بودند که با صدای سازهای‌شان شور و شوق را در فرهنگسرای ارسباران به ارمغان آوردند.

نوای موسیقی سیستان در ارسباران طنین‌انداز شد

پس از پایان نوبت اول اجراهای روز نخست، با نزدیک شدن به ساعت ۲۱:۳۰ گروه موسیقی «ندای تفتان» به سرپرستی محمد ریگی‌پناه از استان سیستان و بلوچستان در میان استقبال مخاطبان به اجرای هشت قطعه موسیقی پرداختند.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

ریگی‌پناه با بیان اینکه سومین دوره‌ای است که همراه با گروه خود در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد، گفت: قطعا برگزاری جشنواره موسیقی فجر در ایجاد شادی اجتماعی تاثیر زیادی خواهد داشت و با همراه کردن مردم جامعه را به سوی نشاط اجتماعی هدایت می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی افزود: امیدوارم در سال‌های بعد بتوانیم برای حداقل دو یا سه روز متوالی میزبان مخاطبان باشیم.

محمد ریگی‌پناه (سرپرست گروه و نوازنده تنبورک)، شمس‌الدین مطربیان (نوازنده تنبورک و خواننده)، حبیب‌الله داوودی (سازنده و نوازنده بِنجو)، سفی‌الله مطربیان (نوازنده دُهُلک) و محمدرضا ریگی (خواننده و نوازنده دُهُلک) اعضای گروه موسیقی «تفتان» را تشکیل می‌دادند که با نواختن قطعات «شهباز قلندر»، «تیتانلی»، «گردگ»، «دیدگ»، «چنگور»، «کشور ایران» و «دُردانک» مخاطبان حاضر در سالن را با خود همراه کردند.

وقتی «سرود» فرصتی برای عیارسنجی جوانان است

نخستین روز از سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در بخش سرود، با اجرای گروه‌های «ری نوا» و «شمیم یاس» در کوشک باغ هنر برگزار شد.

این اجرا با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ابتدای این اجرا، مژده لواسانی مجری صدا و سیما به روی صحنه آمد و پس از خوش‌آمدگویی به حضار داخل سالن، از گروه پسران «ری نوا» به سرپرستی حمید محمدی شمیرانی دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.

گروه پسران «ری نوا» در ابتدای این اجرا قطعه «منجی» با شعری از اسماعیل شبرنگ و آهنگسازی و تنظیم وحید اختری را اجرا کردند.

سپس قطعه «انتقام سخت» اجرا شد که این قطعه به سه زبان عبری، فارسی و عربی بود. شاعر بخش عبری این قطعه آقای علیزاده و شاعر بخش عربی آن نیز از مرتضی آل‌کثیر بود و بخش فارسی این قطعه را نیز حسین رضاییان سروده است. قطعه «سربند سرخ» نیز قطعه پایانی گروه نی نوا بود.

مهدی چراغی، محمدرضا شفیعی، امیرمحمد حاتم خانی، محمدمهدی امیدی، امیرعلی یارمحمدی، سید ابوالفضل طبایی، سیدعلی سیدبرزگر، محمدحسین کریمی، سیدمحمد میراسماعیلی، علی عین‌اللهی، علیرضا جباری، امیرعباس عبدالله، محمدصادق فرهمند، محمدجواد غلامی و امیرحسین علیزاده به سرپرستی حمید محمدی شمیرانی اعضای گروه «ری نوا» را تشکیل دادند.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

حمید محمدی شمیرانی سرپرست گروه سرود «ری نوا» در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: ما امروز توفیق داشتیم که به عنوان اولین گروه در بخش سرود سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشیم و اعضای گروه توانستند سه قطعه را به خوبی و زیبایی اجرا کنند.

وی افزود: خوشبختانه اجرای خوبی را از گروه ری نوا شاهد بودیم. از نظر بنده از لحاظ فنی اجرای گروه هیچ مشکلی نداشت و تمام قطعات را بدون نقص و بسیار عالی اجرا کردند و به گروه «شمیم یاس» نیز تبریک می‌گویم که اجرای بسیار خوبی داشتند. امیدواریم هر گروهی که از نظر حضار گرامی شایسته تقدیر بودند، انتخاب شود و برای تمامی گروه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره آرزوی موفقیت دارم.

محمدی شمیرانی در مورد فعالیت‌های گروه «ری نوا» بیان کرد: این گروه در بخش پسران بیش از چهار سال و در بخش دختران نیز بیش از یک سال است که فعالیت‌های خودش را آغاز کرده و در این مدت بیش از ۹۰ قطعه تولید کردیم و در کنار آن نیز قطعات زیادی را به صورت تصویری عرضه کردیم که برای هر کدام از این تولیدات زمان زیادی گذاشته شد و قدردان تمام اعضای گروه «ری نوا» هستم که با سن و سال کمی که دارند، با همت و غیرت مردانه‌ای که دارند، در این عرصه فعالیت می‌کنند و دوست دارند که برای جامعه فرهنگی کشور مفید باشند.

سرپرست گروه سرود «ری نوا» در مورد اهمیت برگزاری بخش سرود در جشنواره موسیقی فجر گفت: بخش سرود جشنواره موسیقی فجر، بخش بسیار خوبی است و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه در چنین جشنواره‌هایی عیار خودشان را می‌سنجند و متوجه می‌شوند که چقدر آمادگی برای اجرای زنده بدون عیب و نقص در جشنواره‌ها دارند و با حضور در چنین جشنواره‌هایی تجربه کسب می‌کنند و در آینده نیز می‌توانند از این تجربه‌ها استفاده کنند.

پس از اجرای گروه «ری نوا»، نوبت به اجرای گروه دختران «شمیم یاس» به سرپرستی فاطمه سادات قاضوی رسید و مژده لواسانی از این گروه دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.

سرود، بهار است...

گروه «شمیم یاس» در ابتدا قطعات «پرستار کربلا» و «بابا رضا» را اجرا کردند. پس از اجرای این دو قطعه، مژده لواسانی مجددا به روی استیج رفت و از مهدی استخر شاعر سرودهای مذهبی با اهدای لوح یادبودی، تقدیر به عمل آمد.

قطعه «جشن فرشته‌ها» نیز آخرین قطعه‌ای بود که گروه «شمیم یاس» در روز نخست جشنواره اجرا کرد.

فاطمه سادات قاضوی سرپرست گروه سرود «شمیم یاس» در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: گروه «ری نوا» اجرای بسیار خوبی داشتند اما اعضای گروه «شمیم یاس» نیز تمرین بسیاری داشتند و علاوه بر خوانش، بر روی حرکات پرفورمنس نیز تمریناتی داشتند و بنده از اجرای اعضای گروه راضی بودم.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

وی افزود: گروه سرود «شمیم یاس» حدود چهار سال است که مشغول فعالیت است و تقریباً از زمان شیوع ویروس کرونا استارت گروه را زدیم و این گروه متشکل از پسران و دختران است. خوشبختانه در این سال‌ها توفیقات بسیار زیادی داشتیم به دلیل اینکه در کربلا، نجف اشرف، مشهد، قم و جمکران و در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی اجراهای خوبی داشتیم و این اجراها، از توفیقات بزرگ و بسیار خوب این گروه است و علاوه بر تولیدات زیادی که داشتیم، با مداحان مشهور کشور از جمله عبدالرضا هلالی سرود اجرا کردیم و برای اعیاد شعبانیه نیز نماهنگ‌های زیادی را ضبط کردیم که منتشر خواهد شد.

قاضوی بیان کرد: گروه سرود «شمیم یاس» در بخش دختران در دوره گذشته جشنواره موسیقی فجر نیز شرکت داشت و برگزیده بخش مردمی جشنواره شد و امسال نیز به دلیل اینکه در جشنواره ملی سرود اجرا داشتیم و جزو استعداد برتر شناخته شدیم، تنها گروه تکراری این دوره از جشنواره هستیم.

سرپرست گروه شمیم یاس درباره اهمیت برگزاری بخش سرود در جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: سرود می‌تواند یک انقلاب خاص و متفاوت برای کودکان و نوجوانان باشد. حقیقتا زمانی که بچه‌ها را استعدادیابی و جذب کردیم، من اتفاقات خیلی خوبی را در آنها احساس کردم و اعتماد به نفس، فن بیان، روابط عمومی، ارتباط گیری و اجتماعی بودن آن‌ها بالا رفته و این کار مشارکتی و همکاری مشخصات ممتازی که در کارهای گروهی است، در این بچه‌ها موج می‌زند و پس از چهار سال از فعالیت گروه، همانند خواهر و برادر در کنار هم کارهای بسیار درخشانی را داشتند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند که سرود بهار است، واقعا همینطور است و من این بهار را در شاگردانم به وضوح مشاهده کردم.

علیرضا طلیسچی جشنواره موسیقی فجر را به جنوب تهران برد

نخستین شب اجرای سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ با دو اجرای پیاپی علیرضا طلیسچی در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن تهران سپری شد.

طلیسچی با اجرای قطعه «زندگی جونم» وارد سالن شد و در سخنانی کوتاه خطاب به طرفداران خود گفت: افتخار بزرگی است که در برابر چشمان نازنین شما قرار بگیرم.

«تو فکر می‌کنی کی‌ ای» دومین قطعه‌ای بود که طلیسچی اجرا کرد و با استقبال و تشویق افراد حاضر در سالن همراه شد. «نفس کی بودی تو»، «آی دل خودم»، «ای داد بر من» دیگر قطعاتی بود که توسط این خواننده پاپ نسل جوان اجرا شد.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

در ادامه «دیوونه‌ی دوست داشتنی»، «لیلا»، «یه دریا نریم» و «دل به دل»، قطعه خاطره‌انگیز «قاف» (بارون اومد و یادم داد تو زورت بیشتره)، «سختگیر» و «به تو چه» دیگر قطعاتی بودند که طلیسچی برای اجرای خود در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر انتخاب کرد و با استقبال پرشور طرفداران او همراه شد.

این خواننده پاپ اجرای خود را با قطعه «پا قدم» که جدیدترین اثر اوست، افزود: این قطعه با استقبال شدید افراد حاضر در سالن همراه شد و طرفداران طلیسچی با فریاد مکرر «دوباره دوباره» خواستار اجرای مجدد این قطعه شدند که این درخواست با موافقت او همراه شد.

طلیسچی اجرای خود در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر را با قطعات «آخرش قشنگه» و «ای دل غافل» به پایان رساند.

پارسا رفیع (گیتار الکتریک)، نیما اشکباری (گیتار بیس)، مسیح منتظری (گیتار الکتریک)، محمد عارف (گیتار نایلون)، امیرحسین آزموده (پرکاشن)، ادوارد دانیال زاده (درامز)، امیر بهادر دهقان (کیبورد و رهبر ارکستر) نوازندگانی بودند که علیرضا طلیسچی را در اجراهای شامگاه دوشنبه همراهی کردند.

در کنسرت آرون افشار محکوم هستید به شاد بودن!

آرون افشار در نخستین سانس از نخستین شب سی‌و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران خطاب به طرفدارانش گفت: در کنسرت آرون افشار محکوم هستید به شاد بودن!

این خواننده جوان قطعه «بذار همه دنیا بدونه» را برای اولین بار در تهران و در سی‌و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برای طرفدارانش اجرا کرد.

قطعه «خنده‌هاتو قربون» با همخوانی و استقبال حاضران در سالن روبه رو شد و اجرای قطعه معروف «جانم باش» طرفداران این خواننده جوان را به وجد آورد. حاضران در این کنسرت از نواختن‌ گیتار برقی افشار همراه با خواندن قطعه «درد شیرین» استقبال کردند.

نخستین شب سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در پایتخت

این خواننده جوان‌ در پاسخ به درخواست حاضران در سالن درباره اجرای قطعه شاد، «شب رویایی» را خواند که با همخوانی و استقبال بسیاری همراه شد.

افشار قبل از اجرای قطعه «مادر» از حاضران خواست به احترام مقام مادر، در حین اجرای این قطعه سکوت را رعایت کنند.

وحید آذریان (نوازنده درامز)، محمدجواد مایانی (نوازنده پرکاشن)، شاهین صفرزاده (نوازنده کیبورد)، سعید وکیلی (نوازنده گیتار اسپانیش)، مهدیار رضایی (نوازنده گیتار الکتریک)، محمد محمدلو (نوازنده گیتار بیس) و پرهام حسینی (نوازنده ویلون» کنسرت آرون افشار بودند.

«طبیب ماهر»، «کجایی»، «صد سال نوری»، «ثانیه‌وار»، «دلشوره»، «گیسو پریشان»، «هواتو دارم عشق»، «ساحل آرامش»، «عطر بهار» و «زلزله» دیگر قطعاتی بودند که آرون افشار در نخستین شب از سی‌و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد اجرا کرد.

امشب برای شما و با عشق می‌خوانم

مسعود صادقلو خواننده موسیقی پاپ شامگاه گذشته در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به صحنه رفت.

صادقلو در ابتدای کنسرت خود اعلام کرد: خوشحالم که امشب تهران هستم. دلم برای اجرای تهران تنگ شده بود؛ گرچه که دو سه اجرای دیگر در تهران دارم اما چه افتخاری بالاتر از اینکه امشب برای شما و با عشق می‌خوانم.

او در بخش دیگری از اجرایش که با استقبال خوب مخاطبانش روبه رو شد، بیان کرد: شعر و ملودی اکثر کارهایی که تقدیم‌تان می‌کنم را خودم می‌سازم.

«رفت»، «دختر»،«نیمه گمشده»، «زده بارون»، «همه رو جواب کردم»، «میخندم تا دنیا به روم بخنده»، «یار قدیمی»، «شاهکار»، «آخر شب»، «بی آرایش»، «بی عاطفه»، «شب آهنگی»، «حالا حالاها»، «مسکن» و «دوا درمون»از جمله قطعاتی بود که صادقلو و گروه نوازنده‌اش اجرا کردند.

گروه نوازندگان مسعود صادقلو شامل ایمان توسلی (نوازنده گیتار الکتریک)، رضا دست‌فال (نوازنده گیتار بیس)، وحید عبیدی (نوازنده گیتار نایلون، کسری جلیل‌زاده (نوازنده ساکسیفون) و پیمان لطیفی (نوازنده درامز) بودند. اشکان دباغ نیز سرپرست گروه و رهبری گروه را برعهده داشت.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی تا از ۲۳ تا ۲۸ بهمن در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، سمنان، فارس، گلستان، مرکزی، مازندران، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کرمان و هرمزگان و با حضور ۲۱۰۹ هنرمند برگزار می‌شود. جایزه‌های ترانه،‌ موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha