کد خبر 240170
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

رونمایی از پارچه بازبافی ساسانی

رونمایی از پارچه بازبافی ساسانی

پارچه بازبافی‌شده ساسانی به همراه نمونه اصل کشف‌شده از غار هستیجان و یک قلم نی با قدمت ۱۴۰۰ سال رونمایی شد. این غار حدود ۷۰ سال درحال غارت شدن بوده است و برخی آثار آن از خارج کشور سردآورده‌اند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ «غار هستیجان» در استان مرکزی، که به تازگی با عنوان «میراث در خطر» معرفی شده است، به اواخر دوره ساسانی نسبت داده شده است. مدت زیادی نیست که باستان‌شناسان ایرانی متوجه شده‌اند بسیاری از اسناد و چرم‌نوشته‌های این غار از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی سر درآورده است و غارت آثار غار هستیجان تقریبا از دهه ۵۰ و به مدت ۷۰ سال درحال انجام بوده است. باستان‌شناسان وقتی به این غار می‌رسند با وضعیت اسفباری مواجه می‌شوند.

نیما آصفی، پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که برخی نسخه‌های این غار را در خارج و داخل ایران شناسایی و مطالعه کرده،  گگفته است: بیش از ۳۹۹  قطعه از این اسناد تا کنون شناسایی شده که شاید ۹ سند در ایران باشد و ۳۹۰ سند از کشور خارج شده است.

باستان‌شناسان با کاوش در این غار، یافته‌هایی داشتند که آنها را «منحصر به فرد» نامیده‌اند، از جمله این آثار، به تعدادی کیسه کوچک دربسته با دانه‌های گیاهی، بقایای آستینی که بسته‌شده و پارچه‌های چندضلعی، پارچه‌های سه‌لایه با پشم شبیه به کاپشن‌های امروزی، پارچه از موی بز، پارچه‌های آبی‌رنگ همراه با دوخت، ریسمان‌های حصیری، بافته‌های موی بز، ابزارهای چوبی، درپوش‌های چرمی، بقایای بندهای چرمی، ۱۱ قطعه چرم‌نوشته پیداشده که برخی از آنها سالم است، و چرم‌نوشته‌هایی که گل‌مهر دارند گل‌مُهری با نقشی از گاو کوهان‌دار، گل‌مهری از بانوی ساسانی که مویش بافته شده است، گل‌مهر قالبی با کتیبه پهلوی، گل‌مهر با نقوش قرقاول، سه انگشتر مهر که نقش پرنده دارند و دستبند با سنگ‌های تزئینی می‌توان اشاره کرد.

رونمایی از پارچه بازبافی ساسانی

قلم نی یافته شده از غار هستیجان که به گفته باستان‌شناسان قدمت استفاده از این نوع قلم را به ۱۴۰۰ سال قبل برگرداند. به گفته باستان‌شناسان فضای غار به گونه‌ای بوده که این یافته‌ها سالم ‌مانده‌اند.

باستان‌شناسان از بین یافته‌ها اما کشف قلم نی را که تاریخ استفاده از قلم را به ۱۴۰۰ سال قبل بر می‌گرداند و  پلمب سربی، که همان سیم و سرب دوره معاصر است، منحصر به‌ فردتر از بقیه یافته‌های این غار دانسته‌اند.

اکنون، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این قلم را به همراه نمونه بازبافی‌شده پارچه جناقی هفت وردی، که ماده اولیه آن پشم است، در نمایشگاه گردشگری تهران به نمایش گذاشته است.

پژوهش‌ها روی پارچه ساسانی یافته‌شده از غار هستیجان نشان می‌دهد که رنگ تار از نیل و پود از پشم سفید بوده است.

رونمایی از پارچه بازبافی ساسانی

نمونه بازبافی شده پارچه ساسانی یافته شده از غار هستیجان

پارچه ساسانی کشف‌شده از غار هستیجان توسط روح‌الله دهقانی و اعظم اسماعیلی در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بازبافی شده است.

این دو اثر در غرفه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری  در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته و در سالن ۸ و ۹ به نمایش گذاشته شده‌اند.

نمایشگاه گردشگری از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست. بازید از این نمایشگاه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha