کد خبر 240059
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷

بایدن، نتانیاهو را مانع آتش‌بس در غزه می‌داند

بایدن، نتانیاهو را مانع آتش‌بس در غزه می‌داند

تارنمای «ان‌بی‌سی‌ نیوز» در گزارشی اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگوهای خصوصی اخیرش ناامیدی خود را برای متقاعد کردن رژیم اسرائیل جهت تغییر تاکتیک نظامی‌اش در غزه ابراز و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم را به عنوان مانع اصلی این رویکرد و دستیابی به آتش‌بس معرفی کرده است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ این شبکه تلویزیونی آمریکایی روز دوشنبه نوشت: پنج نفر که به طور مستقیم با اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا آشنا هستند و نخواستند نامشان فاش شود، نتانیاهو را به عنوان مانع اصلی [این توافق] معرفی کردند.

این افراد آگاه همچنین اظهار کردند: بایدن گفته است که تلاش دارد اسرائیل را با آتش‌بس [در غزه] موافق کند، اما نتانیاهو از او [به دلیل این تلاش‌ها] به شدت انتقاد می‌کند و [به همین دلیل] توافق غیرممکن است.

یکی از این افراد در مورد دیدگاه‌هایی که بایدن بیان کرده است، گفت: «رئیس‌جمهوری آمریکا احساس می‌کند که وضعیت فعلی باید متوقف شود.»

به گفته منابع «ان‌بی‌سی‌نیوز»، بایدن در هفته‌های اخیر به طور محرمانه در مورد نتانیاهو چنان با صراحت صحبت کرده است که برخی از کسانی که نظرات او را دریافت می‌کنند، شگفت‌زده شده‌اند.

این افراد گفتند که توصیفات بایدن از بحث‌هایش با نتانیاهو، مملو از اشاره‌های تحقیرآمیز به نخست وزیر رژیم صهیونیستی است و از جمله برای اشاره به نتانیاهو از عبارت «این یارو» (this guy) استفاده کرده است.

همچنین به گفته سه نفر از افرادی که به طور مستقیم با اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا آشنا هستند، بایدن دستکم در سه مورد اخیر نتانیاهو را «احمق» خوانده است.

این در حالیست که سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات خصوصی بایدن در مورد نتانیاهو، در بیانیه‌ای مدعی شد که آنها روابط محترمانه‌ای دارند.

از سوی دیگر، سه نفر از افراد آشنا به اظهارات بایدن گفتند: رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که نتانیاهو می‌خواهد جنگ [غزه] ادامه یابد تا بتواند در قدرت بماند.

بر اساس این گزارش، ناامیدی بایدن از نتانیاهو به تغییر سیاست عمده [آمریکا در قبال اسرائیل] منجر نشده اما دولت او بررسی چنین گزینه‌هایی را آغاز کرده است.

مقام‌های آمریکایی ۲ هفته پیش به «ان‌بی‌سی‌نیوز» گفتند که دولت بایدن در حال بحث در مورد ایجاد تاخیر یا کاهش فروش تسلیحات ایالات متحده به اسرائیل به عنوان اهرم فشار برای وادار کردن نتانیاهو به کاهش عملیات نظامی اسرائیل در غزه و انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان است.

در یک تغییر احتمالی دیگر در سیاست آمریکا، «ان‌بی‌سی‌» هفته گذشته گزارش داد که مقام‌های دولت [بایدن] در حال تهیه پیش‌نویس گزینه‌هایی برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین هستند.

با این حال، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که با وجود اینکه بایدن لفاظی‌های خود [درباره رژیم اسرائیل] را تشدید کرده است اما هنوز آماده ایجاد تغییرات قابل توجهی در سیاست نیست.

رئیس‌جمهوری آمریکا و دستیارانش همچنان بر این باورند که رویکرد بایدن در حمایت بی چون و چرا از اسرائیل، «رویکرد درستی» است.

در ادامه حملات نظامیان صهیونیست به غزه و تداوم بمباران مناطق مسکونی محاصره شده در این باریکه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد امروز (دوشنبه) منازل مسکونی در نزدیکی مقر هلال احمر فلسطین در مرکز شهر رفح را هدف قرار دادند و تاکنون بیش از یکصد فلسطینی شهید و بیش از ۲۳۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تازگی اعلام کرد که عملیات زمینی در رفح ظرف ۲ هفته آینده آغاز خواهد شد. او در ادامه گزافه‌گویی‌های گذشته خود، خواستار نابودی گردان‌های نظامی جنبش حماس در رفح تا قبل از ماه رمضان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha