کد خبر 239902
۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶

گزارش «حیات» از پرواز سیمرغ‌های چهل و دوم؛

ارسطو خوش‌رزم، مارال بنی‌آدم، بهروز افخمی و فیلم مجنون بهترین‌های جشنواره شدند/ عزتی هم جایزه گرفت

ارسطو خوش‌رزم، مارال بنی‌آدم، بهروز افخمی و فیلم مجنون بهترین‌های جشنواره شدند/ عزتی هم جایزه گرفت

مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر امشب برگزار شد و فیلم شور عاشقی که با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران ساخته شده، بهترین فیلم بخش بین‌الادیان لقب گرفت. همچنین ارسطو خوش‌رزم بهترین بازیگر مرد، مارال بنی‌آدم بهترین بازیگر زن، بهروز افخمی بهترین کارگردان و «مجنون» بهترین‌ فیلم جشنواره شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، آئین اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامگاه ۲۲ بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهالی فرهنگ و رسانه و با اجرای محمدحسین شهیدی‌فر، در کاخ جشنواره برج میلاد برگزار شد.

محمدهادی کریمی، پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، عبدالحمید قدیریان، شهاب اسفندیاری، مهدی فخیم‌زاده و بهرام عظیمی هیات داوران بخش ملی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر این رویداد را تشکیل می‌دادند که نامزدهای بخش‌های مختلف را شب گذشته (۲۱ بهمن) طی آئینی اعلام کردند.

پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران، کلیپی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران که با هوش مصنوعی ساخته شده بود، اکران شد.

در ادامه مراسم، مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در بخش ابتدایی این آئین، دقایقی برای حاضران صحبت کرد که در بخشی از این صحبت‌هایش گفت: چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، با همراهی گروهی بزرگ از فعالان حوزه‌های مختلف فرهنگی، مدیریتی و رسانه‌ای، به پایان راه خود رسید. خاطرات باشکوه این دوره جشنواره، تجربه‌ای گرانقدر برای همه ما و سینمای ایران است. از همراهان جشنواره در هیات‌های انتخاب و داوری که مسئولیتی دشوار را بر عهده گرفتند و خستگی ناپذیر، حرفه‌ای و منصفانه فیلم دیدند تشکر می‌کنم. از داوران محترم بخش بین‌الملل و همچنین از دوستانم در ستاد برگزاری این رویداد که ماه‌ها برای بهتر برگزار شدن جشنواره تلاش کردند، سپاسگزارم. برای خانواده محترم سینمای ایران که در این ده روز، کنار ما بودند، آرزوی سعادت و سربلندی دارم.

در ادامه شهیدی‌فرد عنوان کرد: اهدای جوایز را با برگزیدگان بخش بین‌الملل آغاز می‌کنیم. فیلم‌هایی از ۷۰ کشور جهان در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. در همین سالن روسای سازمان سینمایی از ۷ کشور منطقه حضور دارند. همچنین هنرمندان و کارگردانان و کارشناسان سینما در یک هفته گذشته در ایران بودند. بخش بین‌الملل جشنواره در ۴ بخش فیلم‌ها را به داوری گذاشت و اولین بخشی که امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت، بخش بین‌الادیان است.

سپس کلیپی از فیلم‌های بخش بین‌الادیان پخش شد و در ادامه عبدالستار یارار، علی حنون و بهمن حبشی داورهای این بخش، دعوت شدند تا روی سن آمده و جوایز برندگان را اهدا کنند.

بخش بین‌الادیان:

دیپلم افتخار بهترین فیلم: محمود کلاری برای فیلم «تابستان همان سال»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: داریوش یاری برای فیلم «شور عاشقی»

 فیلم شور عاشقی که با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران ساخته شده است

در ادامه، مجری برنامه در راستای همدردی با مردم غزه گفت: بگذارید برای چند دقیقه‌ای درباره یک اتفاق حیرت‌انگیز صحبت کنیم. در سرزمینی که خیلی از ما دور نیست، در یک گوشه جهان بیش از ۴ ماه شاهد یکی از بزرگ‌ترین فجایع بشری هستند.

در ادامه صحبت‌های مجری، کلیپی از مردم غزه و این فاجعه بشری پخش شد و مجری گفت: ما هم برای آزادی فلسطین سال‌هاست که تلاش می‌کنیم و پس از سال ۵۷ اهتمام جدی مردم ایران برای آزادی مردم فلسطین است. بیش از ۴ ماه است که بیشتر از ۲۸ هزار جان بی‌گناه به خاک کشیده شده‌اند. این مساله نشانه مسلم نسل‌کشی و اشغالگری است. ادای احترام می‌کنیم به همه شهدای فلسطین در ماه اخیر. دبیرخانه جشنواره ۴۲ به همین دلیل بخش مقاومت را به نام فلسطین روح و دم نام‌گذاری کرده است.

در ادامه شادی زیدان و ولید الدرویش داوران بخش مقاومت روی سن آمدند.

بخش مقاومت:

دیپلم افتخار بهترین فیلم: محمدحسین حقیقت برای فیلم «پرواز ۱۷۵»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: خیرالله تقیانی‌پور برای فیلم «قلب رقه»

در ادامه کلیپی از بخش جلوه‌گاه شرق در بخش بین‌الملل جشنواره امسال پخش شد. سلمی مصری، احمد مجتبی زمال، کاتسومی یاناگی جیما، عزیز ژامباکیوو و ابوالقاسم طالبی، داوران مسابقه آسیای بخش جلوه‌گاه شرق برای اهدای جوایز روی سن آمدند. همچنین بخش‌هایی از فیلم «بازمانده» با بازی سلمی مصری و خواندن آیت‌الکرسی توسط وی در این فیلم برای حاضران پخش شد. در ادامه جوایز برندگان این بخش اهدا شد.

بخش جلوه‌گاه شرق:

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری: تاسنیا جمیل بازیگر فیلم «فاطیما» از بنگلادش

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: نسیم باستانی برای فیلم «ظاهر» از ایران

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: محمدعسگری برای فیلم «آسمان غرب» از ایران

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: زولجار گل یوروداش برای فیلم «رویای خواب زمستانی» از مغولستان

در این بخش جایزه ویژه هیات داوران به آسخات کوچینچیرکوف برای فیلم «باورینا سالو» از قزاقستان اهدا شد.

در ادامه این مراسم نوبت به بخش سینمای سعادت رسید و کلیپی درباره این بخش بین‌الملل برای حاضران پخش شد. وو لانگ، خوزه ماریا لارا، سرگی دورستووی، کارن آویتیسیان، آندره مورگان و هاتف علیمردانی داوران بخش سینما سعادت برای اهدای جوایز روی سن آمدند. احمدرضا معتمدی به دلیل کسالت در این مراسم حضور نداشت. همچنین ویدیویی از آلساندرو باردانی پخش شد که درباره دریافت این جایزه و حس و حال خود توضیح داد.

بخش سینمای سعادت:

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری: آنجلوس رالیس برای فیلم «آفرین در عصر سیلاب»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: آلساندرو باردانی برای فیلم «بهترین قرن زندگی من»

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: آلخاندرو روخای و خوآن واسکویز برای «در بدو ورود» از اسپانیا

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: استفان کوماندراف برای «درس‌های بلاگا» از بلغارستان و آلمان

ضمن اینکه سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به محمود کلاری برای «تابستان همان سال» از ایران اهدا شد. او پس از دریافت جایزه گفت: خیلی ممنونم. من خواهش می‌کنم از تهیه کننده فیلم آقای اوجی که اینجا تشریف بیاورند. بدون همراهی ایشان این فیلم ساخته نمی‌شد.

پس از پایان جایزه‌های بخش بین‌الملل محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی با حضور دو دخترش کوچکش روی سن آمد و دعای تحویل سال را خواند و شروع سال نو سینما را تبریک گفت. وی پیش از سخنانش، چادر و روسری دخترانش را بوسید و گفت: سال گذشته لحظات تلخی با درگذشت داریوش مهرجویی و پروانه معصومی و دیگر هنرمندان و مشکلات معیشتی سینما همراه بود که امیدوارم با افزایش بودجه این مشکلات برطرف شود.

وی در ادامه با اشاره به اتفاق‌های سال قبل جامعه و اینکه پس از کرونا و این وقایع سینما در حال تعطیلی بود، افزود: سینما با حضور مردم احیا شد و این باعث خوشحالی است.

سپس محمد معتمدی خواننده شناخته‌شده موسیقی ایران به اجرای ۲ قطعه موسیقیایی با پرفورمنس و شکل اجرایی متفاوت، پرداخت. در ادامه کلیپی از هنرمندان درگذشته سینمای ایران در یک سال گذشته از جمله پروانه معصومی، فریماه فرجامی، آتیلا پسیانی، بیتا فرهی، امین تارخ، داریوش مهرجویی، مرتضی پورصمدی، ایرج تقی‌پور و کیومرث پوراحمد پخش شد.

در این بخش اهدای جوایز بخش ملی جشنواره فیلم فجر چهل و دوم آغاز شد. در ابتدا بهترین فیلم از نگاه ملی «جایزه ویژه شهید سردار قاسم سلیمانی»، با حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره چهل و دوم و زینب سلیمانی معرفی شد. سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار جایزه هنری گوهرشاد نیز به انسیه شاه‌حسینی برای «دست ناپیدا» و سیمرغ بلورین این جایزه نیز به حبیب‌اله والی‌نژاد برای فیلم «احمد» اهدا شد.

حبیب والی‌نژاد پس از دریافت جایزه از امیرعباس ربیعی دعوت کرد، روی سن بیاید و گفت: برای ساخت فیلم «احمد» تلاش شبانه روزی انجام شد. این فیلم بسیار سخت بود و حمایت‌های زیادی لازم داشت. اگر کمک‌های ویژه نبود قطعا این فیلم ساخته نمی‌شد. من دست آقای ربیعی را می‌بوسم زیرا در سخت‌ترین شرایط کنار من بود تا درباره حاج احمد فیلم بسازیم. شهدا شهید شده‌اند اما اکنون کسانی کنار ما هستند که باید قدر آن‌ها را بدانیم. سردار حاجی‌زاده در تمام مراحل تولید این فیلم کنار ما بودند و از ایشان ممنونم.

فروش بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد در جشنواره امسال

در بخش دیگری از آئین اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد با حضور در جایگاه ویژه، دقایقی برای حاضران در محل برگزاری مراسم صحبت کرد. وی در این مراسم اظهار کرد: امسال بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد فروش و نزدیک به ۲۷ میلیون تماشاگر و ساخت نزدیک به ۱۳ سالن سینما داشتیم که این ها بخشی از کارنامه پُرافتخار سینماست.

وی اضافه کرد: این افتخار مهم برای اصحاب فرهنگ و هنر این مرزوبوم ثبت و ضبط شده است که در چنین روزهای باشکوهی ملت ایران استقلال، آزادی، عدالت و آرمان‌های خودش را در قامت انقلاب به پیروزی رساند.

ارسطو خوش‌رزم، مارال بنی‌آدم، بهروز افخمی و فیلم مجنون بهترین‌های جشنواره شدند/ عزتی هم جایزه گرفت

بعد از این سخنان کلیپی از صحنه‌هایی از فیلم‌های مختلف سینمای ایران با گزیده‌ای از دیالوگ‌های برخی از این فیلم‌ها پخش شد. در این بخش از مراسم، برگزیدگان مسابقه سینمای ایران (نگاه نو) و سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به شرح زیر معرفی شدند: 

بخش نگاه نو:

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران: قربانعلی طاهرفر برای فیلم «آپاراتچی»

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان فیلم اول: جواد عزتی برای فیلم «تمساح خونی»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی: عطا پناهی برای فیلم «پرویزخان»

قربانعلی طاهرفر پس از دریافت جایزه خود گفت: من از کسی تشکر نمی‌کنم. تصویر دست خونی در دهه فجر برای همه ما ماندگار شده است. بدانیم که اگر دستی امروز سیمرغی بالا می برد به خاطر دست‌های خونی است که در بهمن ماه بالا رفتند.

جواد عزتی پس از دریافت جایزه خود و تشویق زیاد حاضران در سالن با تشکر از هیأت داوران گفت: ترجیح می‌دادم سیمرغ را در بخش بازیگری بگیرم و چند سال آخر عمر پدرم بهترین بازی‌هایم را انجام دادم که جایزه بگیرم ولی نشد.

سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری فیلم اول به رضا کشاورز برای فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.

بخش سودای سیمرغ:

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه‌ بصری: محمد برادران برای فیلم «احمد»

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان برای فیلم «دست ناپیدا» (رسولیان جایزه خود را به سردار حسن تهرانی‌مقدم پدر موشکی کشور تقدیم کرد)

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: مرتضی کهزادی برای فیلم «احمد»

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: کامیاب امین عشایری برای فیلم «تابستان همان سال»

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: مهرنوش بیانی برای فیلم «تابستان همان سال»

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: امیر عاشق‌حسینی برای فیلم «قلب رقه»

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: بهمن اردلان برای فیلم «آسمان غرب»

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی: مجید انتظامی برای فیلم «مجنون»

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: حسن حسن دوست برای فیلم «پرویزخان»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: کوهیار کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» (این جایزه با حضور محمود کلاری پدر کوهیار در کنار داوران، به وی اهدا شد. کلاری پس از اهدای جایزه به پسرش و ابراز احساسات زیادش گفت: من ۵ سیمرغ در خانه دارم و کوهیار هم از بچگی آن‌ها را در خانه دیده است ولی به روح مادرم که همه جوایز را به او اهدا کردم، هیچ‌کدام مرا به اندازه این سیمرغ خوشحال نکرد)

دیپلم افتخار بهترین فیلم پویانمایی: محمد مهدی مشهوری برای فیلم «ببعی قهرمان»

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه داوران: علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان» (در این بخش، داوران فقط دیپلم افتخار اهدا کردند)

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد: بهزاد خلج برای فیلم «مجنون» (خلج پیش از دریافت جایزه خود با تشکر از داوران از عوامل دو فیلم «تمساح خونی» و «مجنون» تشکر و قدردانی کرد و جایزه خود را به فرزندانش اهدا کرد)

دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل زن: مهرو نونهالی برای فیلم «تابستان همان سال»

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن: شبنم قربانی برای «مجنون»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد: ارسطو خوش‌رزم برای «صبح اعدام» (با تقدیر از سعید پورصمیمی این جایزه به ارسطو خوش‌رزم اهدا شد. همچنین خوش‌رزم پس از دریافت جایزه خود گفت: در جشنواره‌ای که سعید پورصمیمی، جواد عزتی و.. نامزد بودند این جایزه برایم بسیار ارزش دارد ولی چون جواد عزتی گفت دوست‌داشت سیمرغ بگیرد و به پدرش اهدا کند، جواد جان من به جای تو این جایزه را به روح پدرت تقدیم می‌کنم.)

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن: ساره رشیدی برای فیلم «احمد»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن: مارال بنی‌آدم برای فیلم «پروین» (بنی‌آدم بعد از دریافت این جایزه گفت: همیشه دختر امروز، مادر فردا است. ز مادر است میسر بزرگی پسران. این سیمرغ را به تمام زنان تاثیرگذار و مادران کشورم تقدیم می‌کنم.)

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان: بهروز افخمی برای فیلم «صبح اعدام»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: عباس نادران برای فیلم «مجنون» (نادران پس از دریافت جایزه خود از عوامل فیلمش قدردانی و سیمرغ بلورینش را به چهار قهرمان شهید احمد کاظمی، شهید شیرودی، شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین اهدا کرد.)

همچنین جایزه آرمان جایزه ویژه شهرداری تهران با حضور امینی دبیر جشنواره، نادری معاون وزیر و رئیس خبرگزاری ایرنا، هاشمی جانشین وزیر ارشاد، اسلامی معاون وزیر ارشاد و امین توکلی‌زاده معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران به فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد. تهیه‌کننده این فیلم جایزه خود را به کودکان غزه تقدیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha