کد خبر 239723
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۵

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

ساختمان‌های تهران مقابل زلزله ایمن هستند؟

ساختمان‌های تهران مقابل زلزله ایمن هستند؟

زلزله شناسان همواره درباره ایمن نبودن برخی از ساختمان‌های تهران هشدار دادند و این موضوع را به گوش مسئولان رسانده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، موضوع داغ زلزله شناسی، یکی از مباحثی است که در خصوص ایمن سازی ساختمان‌های تهران نقل محافل است. وقتی سوالی درباره مقاوم سازی تهران پیش می‌آید، نگرانی‌ها بیشتر می‌شود.

فریبرز ناطقی الهی، زلزله شناس و فوق متخصص در مقاوم سازی از مرکز اروپایی زلزله و دانشگاه اکسفورد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، درباره زمین لرزه تهران، به شهروندان هشدار داد.

وی با بیان اینکه در تهران حتما زلزله به بزرگی ۷ ریشتری رخ خواهد داد، گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ سال است که شرایط تهران را بر اساس بازگشت زلزله‌ها، بحرانی می‌دانیم.

این زلزله شناس، ادامه داد: زمین لرزه‌های وسیع در پهنه تهران بزرگ که شامل دماوند و ری هم می‌شوند هر ۱۵۰ سال رخ داده است، آخرین آن سال ۱۹۵۰ میلادی بوده است. باید بگویم که آمدن زلزه ۷ ریشتری به تاخیر افتاده است.

گفتنی است، زلزله شناسان همواره درباره ایمن نبودن برخی از ساختمان‌های تهران هشدار دادند و این موضوع را به گوش مسئولین رسانده‌اند.

مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله شناسی، پس از آتش سوزی بیمارستان گاندی در یادداشتی، عنوان کرد که آتش‌سوزی البته می‌تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد، اما پس از زلزله، احتمال شروع آتش‌سوزی بیشتر است و می‌تواند سریع‌تر گسترش یابد.

وی ادامه داد: زمین‌لرزه باعث تکان و حرکت زمین می‌شود که می‌تواند باعث ترک خوردن لوله‌های گاز و آسیب به خطوط برق، سیم‌کشی برق و لوازم خانگی شود. روانگرایی، که در آن خاک‌های دانه‌ای سیلت یا شنی، به مایع گل آلودی تبدیل می‌شوند، می‌توانند به لوله‌ها و ساختمان‌ها آسیب وارد کنند.

استاد پژوهشکده زلزله شناسی افزود: خسارت زلزله می‌تواند جاده‌ها را مسدود کند تا لوله‌های آسیب‌دیده آب به راحتی در دسترس نباشد. زباله‌ها می‌توانند در شکاف‌های بین ساختمان‌ها بیفتند و به گسترش آسان‌تر آتش کمک کنند. البته قطع برق ممکن است باعث تاخیر در شروع آتش‌سوزی شود. با این حال، لوازم خانگی آسیب‌دیده و سیم‌کشی ممکن است باعث آتش‌سوزی هنگام روشن شدن مجدد برق شود.

وی با اشاره به آتش سوزی گاندی، عنوان کرد: سابقه موضوع نشان داد که حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی را باید تلنگری برای ارزیابی سریع و جدید و اقدام فوری برای ایمنی در آتش‌سوزی - به ویژه پس از هر زلزله  در تهران تلقی کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha