کد خبر 239650
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵

نشست خبری «شور عاشقی» برگزار شد/ نمی‌خواستم فیلم تبدیل به قلکی برای حسین (ع) شود

نشست خبری «شور عاشقی» برگزار شد/ نمی‌خواستم فیلم تبدیل به قلکی برای حسین (ع) شود

نشست خبری فیلم سینمایی «شور عاشقی» با حضور عوامل فیلم و بازیگران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ نشست خبری فیلم سینمایی «شور عاشقی» با حضور داریوش یاری تهیه کننده، نویسنده و کارگردان، فریدون شیردل مدیر فیلمبرداری، فرخ فدایی مدیر صدابرداری، نیاز حمیدی طراح لباس، پیام حسین سوری طراح صحنه، پیام احمدی‌نیا، شهره موسوی بازیگران و سید محمود موسوی‌نژاد صداگذار برگزار شد. 

در ابتدا داریوش یاری گفت: فیلم شور عاشقی فیلمی بود که با هدایت دل ساخته شد. شاید اگر قرار بود با عقل این فیلم را بسازیم، به هزار و یک دلیل نباید ساخته میشد. عشقی که داشتیم بالاترین دلیل ساخت این فیلم بود. در دل فضای طبیعی کار رفتیم و نمی‌خواستم فیلم شور عاشقی تبدیل به قلکی برای امام حسین (ع) شود. از همسرم ممنونم که خانه‌اش را فروخت و چراغ اول ساخت این فیلم را روشن کرد. شما همه تله فیلم، سینمایی، مستند و باقی آثار من را دیده باشید، داریوش یاری اصرار دارد که زلفش به امام حسین (ع) گره خورده باشد. 

وی ادامه داد: وقتی به واقعه کربلا و بعد از آن نگاه میکنم باید نوری بتابد تا راست و دروغ را بفهمم.حسین (ع) چراغ هدایت است در بسترهای مهم تاریخی اجتماعی که در روزگار معاصر نیز وجود دارد. حسین بن علی باید نوری به ما بتابد تا بفهمیم در روزگاری که جای خوب و بد عوض میشود، ممنون که مرا بعنوان یک دوست کنار خود دارد. چه چیزی در حسین بن علی وجود دارد که هر ساله داغ او تازه است و حسین بن علی برای همه اینها جواب دارد. خوش بحال آنانکه پرچم ایشان را بلند کردند و جزو آنانی هستند که اسمشان گوشه ای از تاریخ نوشته میشود و امیدوارم عوامل این فیلم جزو آنان باشند. 

شیردل مدیر فیلمبرداری شور عاشقی افزود: من در این فیلم نمیتوانم بگویم دشواری و سختی کشیدم. اگر در جشنواره ها باید جایزه ای میدادند باید به عوامل این فیلم میدادند. قسمت چالش برانگیز کار شبه‍ا بود چون می‌خواستیم به فضای غم انگیز که این کاروان طی میکرد نزدیک شویم. نور غالب فیلم نور مشعل بود. 

احمدی نیا بازیگر نقش شمر گفت: زمانی که فیلمنامه به من پیشنهاد شد دلم میخواست آن را جوری بازی کنم که اینگونه بازی نشده بود و تکنیک بازی در این نقش برایم مهم بود. شمایلی از فیلم در فیلمنامه بود که به حافظه بصری ما نزدیک بود و من سعی کردم از آن فاصله بگیرم. دلم نمی‌خواست شکم‌بارگی و خوردن مسکرات را بازی کنم. احساس کردم هر چه رئال تر باشد شخصیت پردازی فیلم بهتر است.

موسوی بازیگر نقش سلما در این فیلم ادامه داد: سلما برای من یک انتخاب نبود و مسیری که راجع به بقیه فیلمنامه ها طی میکردم نبود. من ابتدا قرارداد بستم و بعد راجع به فیلم تحقیق کردم. همه بار قصه روی دوش سلما بود و بازه زمانی طولانی برای شکل گیری نقش سلما شکل گرفته بود در واقع سلما برای آقای یاری خیلی شخصیت مهمی بود.

طراح صحنه گفت: من میخواستم از کلیشه در فیلمهای تاریخی که حالت تعزیه خوانی دارد فاصله بگیرم و فضای ذهنی خودم را بسازم. 

داریوش یاری درباره این سوال که آیا این فیلم به سرنوشت فیلم رستاخیز دچار می‌شود یا خیر، گفت: تلاش کردیم این اتفاق رخ ندهد تمام نگرانی ما این بود که از ذهن آیینی مخاطب و پر از ایمان مخاطب بمانیم و مخاطب ما را باور نکند. حدود ۳۰ کارشناس در بنیاد فارابی این فیلم را تماشا کردند. حتی گاهی هم مقاومت می‌کردم و برخی به من هشدار می‌دادند که مراقب باش. من در این فیلم مراقب بودم که به اهل سنت هم توهینی نشود. حدود ۳۰ سال است که با این مفاهیم همراه هستم و کتاب‌های خیلی زیادی خواندم. فیلم شور عاشقی را فیلم داریوش یاری ندانید بلکه ارادت سینمای ایران بر بارگاه حسین بن علی (ع) بدانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha