کد خبر 239332
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۱

در گفتگو با «حیات» عنوان شد؛

اختلافات خانواده‌ها با نوجوانان چگونه حل می‌شود؟/ ۷ راهکار مهم برای پدر و مادرها

اختلافات خانواده‌ها با نوجوانان چگونه حل می‌شود؟/ ۷ راهکار مهم برای پدر و مادرها

یک روانشناس و مشاور خانواده گفت: اختلافات اساسی بین فرزندان و والدین وجود دارد و اثر افراد این موضوع را تجربه کرده‌اند اما نکته‌ای که خیلی مهم است، رعایت کردن چند نکته ساده توسط اعضای خانواده است.

الهام جوادی، روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، درباره مشکلات بین خانواده‌ها و فرزندان نوجوان، گفت: من حدود ۱۶ سال است که در سیستم آموزشی خدمت می‌کنم و با نوجوان‌ها ارتباط دارم و با آن‌ها کار می‌کنم، یکی از مواردی که فرزندان از والدینشان گله‌مند هستند، این است که پدر و مادرهایشان آنها را درک نمی‌کنند و متقابلا والدین نیز معتقدند که نوجوانانشان از آنها حرف شنوی ندارند.

وی ادامه داد: اختلافات اساسی بین فرزندان و والدین وجود دارد و اثر افراد این موضوع را تجربه کرده‌اند اما نکته‌آی که خیلی مهم است، رعایت کردن چند نکته ساده توسط اعضای خانواده است.

این مشاور خانواده با اشاره به رفتارهای اشتباه والدین با فرزندانشان، عنوان کرد: در درجه اول والدین در ارتباط با نوجوانان از یک سری عاداتی که مخرب هستند، دوری کنند و بجای آن رفتارهایی را جایگزین کنند که موجب پیوند بیشتر بین اعضای خانه می‌شود.

۷ رفتار تخریب کننده

وی افزود: بر اساس نظریه «انتخاب» و واقعیت درمانی؛ انتقاد، سرزنش، شکایت، غرغر کردن، تهدید، تنبیه، رشوه و باج دادن مواردی هستند  که موجب تخریب ارتباط و رابطه می‌شوند.

جوادی با بیان اینکه باید یک سری از رفتارهای مثبت در رابطه والد و فرزند صورت گیرد، تشریح کرد: پدر و مادرها اگر می‌خواهند رابطه بهتری با فرزندانشان داشته باشند فقط باید موارد مذکور را انجام ندهند و بجای آن‌ها حمایت، تشویق، گوش سپردن، پذیرش، اعتماد، احترام و مذاکره درباره اختلافات را جایگزین کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: بعد از رعایت موارد یاد شده متوجه می‌شویم که کیفیت ارتباطمان با نوجوان به چه اندازه‌ای افزایش پیدا کرده است و دیگر اختلافاتی به چشم نمی‌خورد.

این روانشناس و مشاور خانواده همچنین گفت: با این حال باید هم والدین و هم نوجوانان باید بدانند که اختلافات سلیقه‌ای همواره وجود دارد و این یک امر طبیعی است.

اختلافات خانواده‌ها با نوجوانان چگونه حل می‌شود؟/ ۷ راهکار مهم برای پدر و مادرها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha