کد خبر 239227
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

انجام سه هزار عمل پیچیده پیوند اعضا در ۳۰ ماهه اخیر در فارس

انجام سه هزار عمل پیچیده پیوند اعضا در ۳۰ ماهه اخیر در فارس

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:در ۳۰ ماه اخیر سه هزار عمل پیچیده پیوند کبد، روده، پانکراس و مغز استخوان در بیمارستان‌های فارس انجام شده که درمقایسه با پیش از انقلاب که هیچ عمل پیوند اعضا انجام نمی شد، قابل توجه است.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ مهرداد شریفی افزود: در مقایسه با سال های پیش از انقلاب اسلامی، جراحی پیوند اعضا در هیچ کجای کشور انجام نمی شد، اما در حال حاضر در بخش های پیوند مراکز درمانی استان فارس، بیش از ۲۳ هزار پیوند در ارگان های مختلف بدن انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی تنها ۶ تخت مراقبت ویژه در بیمارستان شهید دکتر فقیهی (سعدی) فعال بود که این آمار در حال حاضر به هزار و ۱۳۵ تخت مراقبت های ویژه، CCU، NICU و ICU در سراسر استان فارس افزایش یافته است.

او با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی، بسیاری از کودکان به دلیل ناهنجاری های مادرزادی در گوش، دچار ناشنوایی و کر و لال می شدند، اعلام کرد: در ۲ سال اخیر ۲۸۸ عمل کاشت حلزون شنوایی در فارس انجام شده و در حال حاضر هیچ کودک زیر ۱۸ ماه در استان فارس، در نوبت این عمل درمانی قرار ندارد.

او با اشاره به اینکه شاخص تخت های روانپزشکی بیمارستان ها در کشور ۱۲ و دو دهم و در فارس، ۱۲ و هفت دهم است، عنوان کرد: با افتتاح بیمارستان روانپزشکی صدرا در آینده نزدیک، ظرفیت تخت های روانپزشکی استان از میانگین کشوری فراتر خواهد رفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه شاخص کارآیی مراکز درمانی و ضریب اشغال تخت در بیمارستان ها در کشور ۶۸ و ۹ دهم است، توضیح داد: این شاخص در بیمارستان های فارس، ۶۹ و ۴ دهم است که نشانگر بیمارپذیری بالای مراکز درمانی استان نسبت به میانگین کشوری است.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع گردشگری سلامت پرداخت و گفت: با تلاش مسوولان دانشگاه، توسعه زیر ساخت ها و ارایه خدمات درمانی، همکاری مشترک در حوزه های پژوهشی و درمانی و انعقاد تفاهم نامه های مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز با کشورهای تاجیکستان، عراق و عمان صورت گرفته است.

شریفی با اعلام اینکه شاخص‌های دسترسی مجموعه سلامت فارس در سراسر استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ به طوری که متوسط این شاخص در کشور یک و ۸۸ صدم بوده و این شاخص در استان فارس در وضعیت مطلوب یک و ۹۶ صدم است، افزود: شاخص درصد تخت های مراقبت های ویژه درمانی در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در کشور نیز ۲۰ و دو دهم است و این شاخص در فارس ۲۰ و چهار دهم است که نشان می دهد تعداد تخت های مراقبت های ویژه در فارس، بیش از میانگین کشوری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha