کد خبر 239083
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸

با حضور قاضی زاده هاشمی؛

آیین تکریم از ۲۴ هزار شهید پایتخت + فیلم

آیین تکریم از ۲۴ هزار شهید پایتخت + فیلم

مردم ایران برای حفظ امنیت و سرزمین خود بیش از ۱۹۷ هزار شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرده‌اند، از این میان ۲۴ هزار شهید از فرزندان خانواده‌های تهرانی هستند، گلدسته‌هایی که پایتخت به نام و یاد آنها به رشادت و شهامتشان می‌بالد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ تاریخ ایران زمین همواره مدیون رشادت‌ها و شجاعت فرزندانش بوده است، چه قبل از انقلاب در دوران مبارزات نهضت اسلامی چه بعد از پیروزی انقلاب. دفاع مقدس از آن دوره های تاریخی است که برگ برگ صفحات آن از نام و یاد و خاطرات شهیدان زرین و مثال‌زدنی است، فصلی از تاریخ به مدت هشت سال، که مردم ایران از سرزمینشان دفاع کردند و دقیق اگر بگوییم ۱۹۷ هزار و ۳۳۷ شهید به انقلاب و اسلام و کشور هدیه کردند که از این تعداد نام ۲۴ هزار شهید به نام شهدای پایتخت ثبت شده است.

شهدایی که هر چه از آن‌ها بگوییم و بنویسیم، کم است، هر چه یابود و یادمان بگیریم، باز هم کم است، اما رسالتی به ادب و احترام و دین بر گردن ماست تا خانواده این ستاره‌های درخشان تاریخ این سرزمین را تکریم و تجلیل کنیم، به همین بهانه ابتدای بهمن ماه امسال کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت و برای دومین بار امسال از دوم تا ۱۲ بهمن با عنوان «دهه شهدایی تهران» برگزار شد؛ رویدادی معنوی با هدف ترویج مکتب شهدا و مقاومت، محفلی که بار دیگر باعث شد مسئولان و متولیان گردهم آیند و به احترام خانواده‌های ایثارگران و شهدای دفاع مقدس سر تعظیم فرود آورند، خانواده‌هایی که هر کدام یک یا چند شهید تقدیم انقلاب و اسلام و میهن کرده‌اند.

این رویداد به قدری برای این روزهای کشور دارای اهمیت است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندارکاران آن فرمودند:«بزرگداشت شهدا تداوم راه آنان را برای نسل‌های جدید تضمین می‌کند؛ امروز نیز شهیدان ما را در مسیر انقلاب نگه داشته‌اند و هر زمانی که مقداری احساس سستی می‌شود، نام و یا حرکت و یا شهادت یک شهید، موجب تجدید قوای ملت می‌شود، همان‌گونه که شاهد حرکت سراسری ملت ایران در شهادت سردار سلیمانی بودیم.»

تهرانِ پیشگام و انقلابی/ تدوین شناسنامه انقلابی تهران

حضرت آیت‌الله علی خامنه‌ای در این دیدار، تهران را نماد همه خصوصیات بارز ملت ایران دانستند و با توجه به نقش‌آفرینی مردم پایتخت در حوادث ۱۵۰ سال اخیر و همچنین الهام‌بخش بودن تهران در حوادث انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب گفتند: «تهران نماد شجاعت، دینداری و استقلال طلبی ملت ایران است؛تهرانِ پیشگام و انقلابی، شناسنامه واقعی این شهر بزرگ است که باید حوادث و جزئیات آن تدوین و برای نسل جوان تبیین شود. شجاعت، غیرت، دینداری، استقلال‌طلبی و دشمن‌ستیزی ملت ایران همه این خصوصیات در تهران قابل مشاهده است و مردم تهران حداقل از یک قرن و نیم اخیر در همه مبارزات سیاسی بر ضد ظلم و استبداد و استعمار، پیشرو بوده‌اند.»

این فرمایشات رهبر انقلاب راهبرد برگزاری بزرگداشت‌های مقام شهید و تجلیل از خانواده شهداست که نه فقط مناسبتی و مقطعی، بلکه هر روز و هر ساعت ما با یاد مانوس با خاطره شهدا باشد و برای در پاسداشت راهی که برای ما به یادگار گذاشته اند، مسئولانه عمل کنیم.

سند افتخار تهرانی‌ها از دوران دفاع مقدس این‌گونه می‌درخشد: از میان ۲۴ هزار شهید پایتخت، هزار و ۲۰۰ خانواده دارای چند شهید، ۲۵۰ شهید از ادیان توحیدی هستند و هزار و ۳۳۳ نفر در ترور، موشک باران و بمب گذاری‌ها در سطح شهر تهران به شهادت رسیدند.

جانبازان سربلند دفاع مقدس برگ دیگری این تاریخ سراسر افتخار هستند، تعداد جانبازان دفاع مقدس در کشور ۶۲۹ هزار و ۳۹۰ نفر است که از این تعداد استان تهران با ۶۲ هزار و ۶۴۵ جانباز دارای بیشترین جانباز است؛بیشترین فراوانی سن شهادت هم ۲۰ سال با ۲۶ هزار و ۲۶۰ شهید است.

کنگره ۲۴هزار شهید محفلی معنوی با حضور خانواده شهدا

حال و هوای کنگره شهدای پایتخت را از اصحاب کریمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران که در آن مراسم حضور داشت پرسیدیم؛ او به فضای معنوی مراسم اشاره کرد و توضیح داد: در این کنگره حضور پدر و مادرانی که دو شهید یا بیشتر را تقدیم انقلاب کرده اند، فضای معنوی و احساسی را ایجاد کرده بود؛ خانواده ها از اینکه یاد و خاطره فرزندانشان زنده نگهه داشته می شود و به آنها ارج و قرب می گذارند و تکریم می شوند، خوشحال بودند.

اما در کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت چه گذشت؟

کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت، صبح شنبه -۷ بهمن ماه- برگزار شد مراسمی که برخی از پدران و مادرانی که نه تنها در دفاع مقدس بلکه برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) فرزندان خود را هدیه کردند، چه افتخاری دارد در محفلی حضور داشته باشیم که جمعی از مادران این سرزمین که از عزیزترین موهبت الهی که فرزند است برای سرزمین و انقلاب، امنیت و دفاع از همه ارزش‌های انقلاب اسلامی گذشته اند؛ همانطور که امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم بر عظمت و شکوه این خانواده ها صحه گذاشت و گفت: هرچه در وصف شهیدان و بزرگواری خانواده‌هایشان بگوییم کم است، مردم باید با قهرمانان اصلی جامعه خود آشنا شوند.

رهبر انقلاب پیگیر برنامه‌های کنگره‌های شهدا هستند

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به طور معمول با متولیان اکثر کنگره‌های شهدا که در تمام استان‌ها برگزار می‌شود دیدار می‌کنند و از این منظر که ایشان فضیلت برگزاری یادمان شهدا را کمتر از شهادت نمی‌دانند، یکی از برنامه‌های اصلی و دائمی ایشان نیز پی‌گیری برنامه‌های این کنگره‌ها است.

افراد باید بدانند پدرانی هستند که همچنان فرزندان خود را در راه دفاع از انقلاب اسلامی فدا می‌کنند، در همین واقعه اخیر پدر شهیدی داشتیم که در حالی که فرزند اولش در دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت رسیده بود، فرزند دوم خود را در دفاع از حرم اهل بیت(ع) فدا کرد.

۲۴ هزار شهید تهران محور اصلی مقاومت ایران

سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم از سخنرانان این کنگره بود؛ وی ۲۴ هزار شهید تهران را به محور اصلی مقاومت ایران دانست و گفت: ایران کشور راهبردی در دنیا است، نظام جمهوری اسلامی هندسه قدرت را تغییر داده است، امروز آنچه در جبهه مقاومت مشاهده می‌کنیم حاصل مقاومت مردم فلسطین است و آمریکا با در اختیار داشتن تجهیزات نتوانست موفق شود و در حال خارج شدن از سوریه و عراق است، این به منزله پیروزی جنگ نرم در مقابل جنگ سخت است. موج عظیمی از افکار آزادی‌خواهانه برای آزادی مردم فلسطین شکل گرفته است و این ثمره خون شهدا و مقابله با منافقان و کودتاهای آمریکایی‌هاست.

اجلاسیه پایانی کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت چهارشنبه -۱۱ بهمن- در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد، مراسمی که سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنران آن بود و متن بیانات امام خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران این کنگره ملی در بین حاضران توزیع شد.

ویژه برنامه های کنگره ملی شهدای تهران

کنگره شهدای پایتخت اوایل سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرده است، ۲۸ کارگروه موضوعی و قشری فعالیت خود را در این رویداد پیگیری می کنند، امسال نیز این کنگره با دبیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدت ۱۰ روز برگزار شد و تمام مراحل آن از طریق سلسله مراتب به سمع و نظر رهبر معظم انقلاب رسانده شد.

کنگره ۲۴هزار شهید پایتخت جلوه‌های هنری هم داشت، رونمایی از سمفونی اختصاصی ساحت حماسه به آهنگسازی امیرحسین سمیعی که روایتی از ایثار و سیره شهدای شهر تهران در دوره‌های مختلف تاریخی و شامل ۷ قطعه توسط چهار خواننده از ویژه برنامه اختتامیه این رویداد بود؛ همچنین در این مراسم دست‌نوشته‌های شهدا و ۴۸ عنوان کتاب ویژه شهدای تهران که بیشتر شهدای ملی هستند رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha