کد خبر 238936
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

رئیس سازمان امور مالیاتی:

نورافکن‌های بزرگی در مسیر فراریان مالیاتی افکنده شد/ شناسایی فراریان مالیاتی با حساب‌های غیرتجاری

نورافکن‌های بزرگی در مسیر فراریان مالیاتی افکنده شد/ شناسایی فراریان مالیاتی با حساب‌های غیرتجاری

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ سقف معافیت مالیاتی برای اصناف نسبت به گذشته سه برابر شده و از ۴۷ میلیون تومان قبل به حدود ۱۴۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ محمدهادی سبحانیان امروز دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ در نشست خبری گفت: تقریبا ۹ ماه از حضور بنده در سازمان امور مالیاتی کشور می‌گذرد. آنچه تلاش داریم برای استقرار یک نظام مالیاتی مبتنی برعدالت به پیش رفته و امیدواریم برنامه تغییر ریل از مسیر یک نظام سنتی مالیات‌ستانی به یک نظام مبتنی بر داده برویم.

اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها

وی افزود: یکی از مصادیق بارز عدالت، تمرکز نظام مالیاتی بر دانه درشت‌ها و کسانی است که از حجم بیشتری از فعالیت‌های اقتصادی استفاده می‌کنند و در عین حال بار مالیاتی را از گرده مودیان کوچک برداریم.

سبحانیان با بیان اینکه یکی از مصادیق این مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دیده می شود، گفت: سقف معافیت مالیاتی برای اصناف نسبت به گذشته سه برابر افزایش یافته که از ۴۷ میلیون تومان قبل به حدود ۱۴۴ میلیون تومان در حال حاضر افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه امروز نورافکن های بزرگی در مسیرهای فرار مالیاتی افکنده شده است، ادامه داد: برای نیل به این هدف، احکامی را در قانون بودجه ۱۴۰۳ درج کردیم که این امکان را برای فراریان بزرگ مالیاتی محدود کرد. کسانی که با حساب‌های غیرتجاری اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند، شناسایی شدند.

وی گفت: کسانی تلاش می کردند با اطاله فرآیند شکایت و اعتراض به مالیات حداکثر استفاده را از کاهش ارزش پول می بردند که حکم خوبی در مجلس در این زمینه تصویب شد که برای بدهی های قطعی شده مالیاتی که فرآیند دادرسی را طی کرده به اندازه بدهی که طی شده از حساب ابربدهکاران بانکی برداشت کنیم.

میزان مالیات از خانه و خودروهای لوکس

معاون وزیر اقتصاد درباره وصول مالیات از خانه‌های لوکس اظهار کرد: مالیات ستانی از خانه و خودروهای لوکس در سال ١۴٠٠ مشمول خانه‌های بالای ١٠ میلیارد تومان بود که این عدد با نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند و در سال ١۴٠١  خانه‌ها با ارزش بالای ١۵ میلیارد تومان و در سال ١۴٠٢ واحدها با ارزش  ٢٠ن میلیارد توما مشمول مالیات بر خانه‌های لوکس می‌شوند. 

وی ادامه داد: در سال ١۴٠٠ تعداد ١٢ هزار ٣٠٠ خانه شناسایی شد و مالیات ۴٠٠ میلیارد تومان برای آنها در نظر گرفته شد و در سال١۴٠١ تعداد ۴ هزار و ۵٠٠ خانه شناسایی شد که مالیات  ١.٢ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد. همچنین در سال جاری  ١۶٠ هزار واحد  شناسایی شد که برای آنها ٧ هزار میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شد.

سبحانیان با بیان اینکه مشمولان تا بهمن ماه فرصت پرداخت مالیات دارند، گفت: اگر نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند عملیات اجرایی برای آنها به اجرا  می‌رسد که البته در نقل و انتقالات مسکن مالیات را وصول می کنیم که تاکنون از این محل حدود ١۵٠ میلیارد تومان وصول کردیم. 

از اشخاص و مشاغل برای کسری بودجه دولت کیسه ندوختیم

سبحایان یادآور شد: از اشخاص و مشاغل برای کسری بودجه دولت کیسه ندوختیم. ما فقط ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان مالیات برای مشاغل در نظر گرفتیم. حدود ۹۰ درصد مالیات‌ها زیر ۲۰ میلیون تومان است.

وی درخصوص مالیات سلبریتی ها گفت: طبق قانون، باید از هر فردی که درآمدی کسب می‌کند که بیش از حد مجاز معافیت مالیاتی باشد مالیات بگیریم. برای ما فرقی نمی کند که این فرد یک تاجر، پزشک است یا از فضای مجازی درآمد کسب می‌کند. قانون گذار، سازمان امور مالیاتی را مکلف کرده کسانی که از یک تعدادی بیشتر دنبال کننده دارند مالیات بگیرد. این بدان معنا نیست که اگر از کسانی که تعداد کمتری دنبال کننده داشتند مالیات نگیریم. بلکه باید از این افارد نیز اخذ شود.

اخذ ۷.۶ میلیارد تومان مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها

رئیس کل سازمان امور مالیاتی درخصوص آمار اخذ مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کسانی که بالاتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده داشتند مورد بررسی مالیات بر درآمد قرار گرفتند که ۵۵۱ کاربر شناسایی شدند. از این تعداد مجموع تراکنش مالی بیش از ۱۲۳ اینفلوئنسر ۲۳۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ نسبت به صدور ۱۴۹ برگه تشخص مالیات با مجموع ۱۱۹ میلیارد تومان اقدام شد. در سال ۱۳۹۹ تعداد ۶۴ برگه مالیات با مجموع دو میلیارد تومان صادر شد. تا کنون ۷.۶ میلیارد تومان مالیات از این محل وصول شده است.

سبحانیان درباره پیشرفت سامانه مودیان بیان کرد: همانطور که رسانه‌ها در تسهیل صدور مجوزها اقدام کردند امروز هم نیازمند این هستیم درخصوص تغییر رویکرد سازمان امور مالیاتی در جهت داده محور شدن مالیات همراهی رسانه‌ها را داشته باشیم.

وی گفت: هم‌اکنون در سامانه مودیان ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار کارپوشه وجود دارد. تعداد صورت حساب الکترونیکی ۹۷۹ میلیون و تعداد صورت حساب نوع یک حدود ۲۳۸ میلیون بوده است. تعداد کل اتصال مودیان به سامانه نیز حدود ۹۹ هزار مودی است که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود. امکان وصول مالیات بالغ بر ۸۸ درصد مالیات مودیانی که متصل به سامانه مودیان هستند وجود دارد و حدود ۴۵۷ میلیون صورت حساب توسط خود مودیان صادر شده است.

سبحانیان در خصوص فرارهای مالیاتی گفت: در حوزه مالیات سعی داریم از ظرفیت های مغفول استفاده کنیم به طوری که با همکاری دستگاه های مختلف موفق شدیم فرارهای مالیاتی گسترده را در سراسر کشور جلوگیری کنیم. به طوری که یک فعال در حوزه طلا در کردستان که ۶۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته را شناسایی کردیم. همچنین یک شرکت در آذربایجان غربی که در حوزه آهن قراضه فعالیت می‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشت که آن را شناسایی کردیم.

وی افزود: همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان یک فرد در حوزه رمز ارز فرار مالیاتی داشت که شناسایی شد. در حوزه فولاد در آذربایجان شرقی و زنجان ۷۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی صورت گرفت که این موارد نیز شناسایی شدند.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: دو پرونده فاکتور فروشی در یزد به ترتیب به میزان ۱۲ هزار میلیارد تومان و ۲۸۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی با کمک سایر دستگاه‌ها شناسایی شد.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها موفق شدیم ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مودی جدید را شناسایی کنیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: همه بنیادها و نهادهای انقلابی بر اساس قانون مالیات می‌دهند و هیچ تبعیضی وجود ندارد.

سبحانیان گفت: شرکت‌های وابسته به نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی موظف به پرداخت مالیات هستند و ما از آنها مالیات دریافت می‌کنیم مگر اینکه از معافیت قانونی برخوردار باشند. در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۷۰۰ میلیارد تومان از شرکت‌های وابسته به بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی مالیات دریافت کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha