کد خبر 238806
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۲

به بهانه تقابل ایران - قطر؛

آشنایی با عنابی‌ها؛ میزبانی که می‌تواند ایران را به چالش بکشد/ فریب نخوریم!

آشنایی با عنابی‌ها؛ میزبانی که می‌تواند ایران را به چالش بکشد/ فریب نخوریم!

تیم ملی فوتبال قطر آخرین حریف ایران در مسیر رسیدن به فینال جام ملت‌های 2023 آسیاست؛ تیمی که هر چند مقابل ازبکستان نتوانست چهره یک مدعی را از خود به نمایش بگذارد اما می‌تواند همانند سوریه، برای تیم ملی کشورمان حریفی خطرناک باشد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم‌ ملی فوتبال ایران عصر شنبه در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف ژاپن رفت و با ارائه یک نمایش فوق‌العاده با نتیجه دو بر یک پیروز شد و اکنون در مرحله نیمه‌نهایی باید به مصاف قطری برود که پس از یک بازی نه چندان دلچسب، در ضربات پنالتی ازبکستان را حذف کرد.

ایران و قطر چهارشنبه‌ شب در حالی به مصاف هم می‌روند که تاکنون ۲۴ بازی میان دو تیم برگزار شده که ۱۶ برد سهم یوزها بوده، پنج بازی مساوی شده و سه پیروزی هم در مقابل نام قطر نمایان است. در این بازی‌ها ۵۷ توپ از خط دروازه دو تیم عبور کرده که ۴۱ گل از آن ایران و ۱۶ گل سهم قطر بوده است.

با این وصف حالا قطر حریف ایران در مرحله نیمه نهایی خواهد بود که با توجه به در اختیار داشتن میزبانی مسابقات با انگیزه زیادی پا به مصاف برابر تیم ملی ایران خواهد گذاشت.

آشنایی با عنابی‌ها؛ میزبانی که می‌تواند ایران را به چالش بکشد/ فریب نخوریم!

فریب نخوریم!

همانطور که اشاره شد، ایران و قطر تاکنون ۲۴ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم تیم ملی کشورمان ۱۶ برد، ۵ تساوی و ۳ شکست، ۴۱ گل زده و ۱۶ گل خورده بوده است. با این وجود هر ۲ بازی ایران با عنابی‌ها در تاریخ جام ملت‌ها با برتری تیم کشورمان به پایان رسیده‌ است تا از این لحاظ دست بالا را مقابل میزبان تورنمنت داشته باشد.

اولین دیدار تاریخ ۲ تیم در جام ملت‌های ۱۹۸۸ به میزبانی قطر، برگزار شد که تیم ملی توانست با گل‌های مرحوم کریم باوی و فرشاد پیوس ۲ بر صفر پیروز شود. آخرین مصاف فوتبال ایران و قطر هم چند ماه پیش (25 مهرماه سال‌جاری) در چارچوب تورنمنت ۴ جانبه اردن برگزار شد؛ آنهم در حالی‌که کارلوس کی‌روش سرمربی عنابی ‌پوشان بود اما ایران با امیر قلعه‌نویی مقابل این تیم به پیروزی فوق‌العاده ۴ بر صفر دست یافت، اتفاقی که در ادامه منجر به اخراج کی‌روش هم از هدایت این شد.

جالب است بدانید قطر در 6 تقابل اخیر خود با ایران (از ۱۳۹۲/۳/۱۴ تا کنون) و در تورمنت‌های مختلف از جمله مقدماتی جام جهانی، جام ملت‌های آسیا و بازی‌های دوستانه، 6 باخت را تجربه کرده، 11 گل خورده و تنها یک گل زده است که این نشان از ناکامی مطلق این تیم برابر تیم ملی کشورمان دارد.

شاگردان امیر قلعه‌نویی اما نباید فریب برتری قاطع در دیدارهای اخیر و عملکرد نه چندان خوب قطر در این رقابتها را بخورند زیرا میزبان برای رسیدن به دومین فینال متوالی تاریخ خود، شاید دست به اقدامات پشت پرده و استفاده از تمام ظرفیت خود بیرون از مستعطیل سبز شده و نتیجه این بازی را در خارج از زمین مسابقه رقم بزند. پس ملی‌پوشان ایران نباید مانند بازی با سوریه در این مسابقه هم بازی کنند زیرا از دست دادن فرصت‌های گلزنی و اشتباه در خط دفاع و درون دروازه در این بازی، تاوان سختی خواهد داشت.

برتری قاطع ایران در جام ملت‌ها

در اولین تقابل دو تیم در این مسابقات و در جریان جام ملت‌های ۱۹۸۸ بود که تیم ملی ایران با دو گل فرشاد پیوس و کریم باوی برنده مسابقه شد و ۲۷ سال بعد و در روز ۱۵ ژانویه ۲۰۱۵ (۱۳۹۳/۱۰/۲۵) دومین و آخرین رویارویی آنها در جام ملت‌های ۲۰۱۵ بود که تیم ملی با گل سردار آزمون برنده مسابقه لقب گرفت. یک بار دیگر ۲ تیم در قالب این تورنمنت در ورزشگاه سیدنی استرالیا به مصاف هم رفتند که ایران توانست با گل زیبای سردار آزمون یک بر صفر برنده شود.

بهترین برد ایران در برابر قطر با نتیجه ۶ بر یک در بازی‌های فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۸ به دست آمده است و بهترین برد قطر در برابر ایران پیروزی دو بر صفر در سال ۱۳۷۶ در مقدماتی جام‌ جهانی ۱۹۹۸ بود که مانع از صعود مستقیم ایران به جام‌ جهانی شد.

علی دایی با چهار گل و علیرضا واحدی نیکبخت با سه گل بهترین گلزنان ایرانی تقابل دو تیم هستند و محمد سالم العنزی، ولید حمزه و مجید حسن هر کدام با دو گل زده بهترین گلزنان قطر در رویارویی با تیم‌ملی هستند.

حسرت 14 ساله قطر

نکته قابل توجه آن که آخرین برد قطر مقابل ایران به سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) و مسابقات چهارجانبه بازمی‌گردد که میزبانی‌اش را بر عهده داشت. این تیم در آن دیدار با نتیجه سه بر دو پیروز شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۴ سال است که موفق به شکست ایران نشده و دو برد دیگر قطر برابر یوزهای فوتبال آسیا مربوط به سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۸۰ می‌شود و حالا باید دید آیا این طلسم طولانی ادامه خواهد داشت یا می‌شکند؟

مسیر آسان تا نیمه نهایی

عنابی‌پوشان در گروه اول مسابقات کارشان را با پیروزی ۳ بر صفر برابر لبنان آغاز کردند. شاگردان لوپز در بازی دوم تاجیکستان را با یک گل از پیش رو برداشتند و در بازی سوم هم موفق به شکست یک بر صفر چین شدند تا در کنار ایران و عراق سه تیم راه یافته به مرحله یک هشتم با ۹ امتیاز باشند.

میزبان مسابقات در مرحله یک هشتم هم موفق شد با نتیجه ۲ بر یک فلسطین را شکست دهد تا به دیدار برابر ازبکستان برسد، مسابقه‌ای که قطری‌ها در آن هرچند عملکرد خوبی نداشتند و در پایان وقت قانونی و اضافه به تساوی یک بر یک مقابل ازبکستان دست یافتند اما در نهایت آن مسابقه پیروزی شاگردان لوپز در ضربات پنالتی تمام شد تا آنها برای دومین مرتبه پیاپی به نیمه نهایی جام ملت‌ها برسند و شانس دفاع از عنوان قهرمانی ۴ سال پیش خود را داشته باشند.

البته هرچند تیم قطر در ماه‌های اخیر، خصوصا

ستاره‌های قطر

آشنایی با عنابی‌ها؛ میزبانی که می‌تواند مارا به چالش بکشد

مشعل برشم که دروازه‌بان اول تیم ملی قطر در این تورنمنت به حساب می‌آید، سعد الشیب و صلاح زکریا را به‌عنوان رقیب در این پست کنار خود می‌بیند اما با درخشش در ضربات پنالتی حالا تبدیل به نقطه پررنگی در این تیم شده است. 

اوج درخشش برشم در ضربات پنالتی دیدار با ازبکستان جایی بود که در اوج ناامیدی قطری‌ها او در مصاف با ماشاریپوف ستاره ازبک‌ها با خواندن ذهن او در مرکز دروازه ماند و به راحتی این ضربه را مهار کرد تا به لحاظ روانی تیمش را در موقعیت برتر قرار داده و البته تماشاگران قطری را به وجد بیاورد. 

در کنار برشم، مثلث حسن هیدوس، المعز علی عبدالله و اکرم عفیف هم می‌تواند برای هر تیمی خصوصا ایران خطرناک باشد و باید مواظب حرکات تاکتیکی آنها و توانمندی‌های فردی این ستاره‌ها در خط هجومی قطر باشیم.

لازم به ذکر است دیدارهای تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر در مرحله نیمه نهایی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، ساعت ۱۸:۳۰ چهارشنبه در ورزشگاه برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha