کد خبر 238191
۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶

در گفتگو با «حیات» عنوان شد؛

هشدار استاد زلزله‌شناس برای ایمن سازی تهران

هشدار استاد زلزله‌شناس برای ایمن سازی تهران

استاد زلزله شناس با بیان اینکه زلزله در تهران با تاخیر روبرو بوده، گفت: دیگر نباید تهران گسترش پیدا کند ولی شهرداری به این موضوع به هیچ عنوان اهمیت نمی‌دهد، همچنین مقاوم سازی بیش‌تر باید بر روی ساختمان‌ها صورت بگیرد

فریبرز ناطقی الهی، زلزله شناس و فوق متخصص در مقاوم سازی از مرکز اروپایی زلزله و دانشگاه اکسفورد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، درباره زمین لرزه تهران، به شهروندان هشدار داد.

وی با بیان اینکه در تهران حتما زلزله به بزرگی ۷ ریشتری رخ خواهد داد، گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ سال است که شرایط تهران را بر اساس بازگشت زلزله‌ها، بحرانی می‌دانیم.

این زلزله شناس، ادامه داد: زمین لرزه‌های وسیع در پهنه تهران بزرگ که شامل دماوند و ری هم می‌شوند هر ۱۵۰ سال رخ داده است، آخرین آن سال ۱۹۵۰ میلادی بوده است. باید بگویم که آمدن زلزه ۷ ریشتری به تاخیر افتاده است.

وی افزود: ما ۷۰ سال است که منتظر آمدن یک زلزله بالای ۷.۱ ریشتری هستیم، گفتنی است باتوجه به اینکه این زلزله به تاخیر افتاده است ممکن است بزرگی آن به ۷.۲ و ۷.۳ نیز برسد.

ناطقی الهی با اشاره به خطرناک بودن این زمین لرزه اظهار کرد: بارها گفتم که تلفات و خسارات ناشی از این زلزله به قدری دل شکننده است که بزرگترین فاجعه تاریخ ایران می‌تواند باشد. این زلزله براساس علم امروز، ۱۰۰ درصد رخ خواهد داد. اهمیت قضیه برای شهرواندان و مسئولان باید خیلی مهم باشد.

وی با بیان اینکه باید اقدامات لازم برای کاهش خسارات اتفاق بیفتد، تشریح کرد: منتظر یک زلزله به بزرگی ۷.۲ ریشتر در تهران هستیم و با توجه به بررسی‌ها و تحقیق هایی که سالیان سال انجام داده‌ام به این نتیجه رسیدم که آمار زخمی‌های این حادثه به بیش از چهار میلیون و تلفات آن حدود یک و نیم میلیون نفر است.

این زلزله شناس عنوان کرد: نزدیک به ۸۰ درصد بیمارستان ها برابر زمین لرزه آسیب پذیر هستند، پس با لرزیدن تهران، همین بیمارستان‌ها توانایی خدمت رسانی ندارند. همچنین اگر لزلزله در روز رخ بدهد، آمار ذکر شده بیشتر خواهد بود.

ناطقی الهی در پاسخ به این سوال خیرنگار حیات که چه اقداماتی برای جلوگیری از هرگونه خسارات و تلفات باید صورت بگیر، جواب داد:  نکات مهمی که باید در نظر گرفته شود، این است که دیگر نباید تهران گسترش پیدا کند ولی شهرداری به این موضوع به هیچ عنوان اهمیت نمی‌دهد، همچنین مقاوم سازی بیش‌تر باید بر روی ساختمان‌ها صورت بگیرد.

وی در نهایت با ارائه راهکاری برای شهروندان تهرانی خاطر نشان شد: آموزش‌های اصولی‌تر و حرفه‌ایی‌تر و همچنین مانورهای واقعی (نه نمایشی) باید برای شهروندان اجرایی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha