کد خبر 238187
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰

در گفتگو با «حیات» عنوان شد؛

تعیین مهریه بالا خشونت علیه زنان است

تعیین مهریه بالا خشونت علیه زنان است

جامعه شناس و فعال حوزه زنان، درباره مهریه بالایی که خانواده‌ها تعیین می‌کنند، را مصداق بارز خشونت برشمرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، خشونت علیه زنان، مساله‌ای است که سالیان سال نه تنها در ایران بلکه در دنیا بحثی مهم در حوزه‌های روانشناسی و جامعه شناسی است.

خشونت علیه زنان اصطلاحی است که برای توصیف اقدامات خشونت آمیز علیه زنان به کار می‌رود؛ خشونتی که علیه گروه خاصی از شهروندان اعمال می‌شود و جنسیت قربانی، پایه اصلی خشونت شکل گرفته است.

سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان را اینگونه تعریف کرده است: هرگونه عمل خشونت آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی، جنسی یا روانی زنان بشود.

توران ولی‌مراد، جامعه شناس و فعال حوزه زنان، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، درباره جلوگیری از انواع خشونت، گفت: یکی از اشکالات جامعه‌ما این است که برای رفع خشونت و پیشگیری از آن تعریف واحدی وجود ندارد و قانونگزاری‌های لازم اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال فیلم‌های تولید شده سینما، خود مصداق بارز خشونت علیه زنان است. در فیلم‌هایی که زن‌ها دست به اسلحه می‌برند و آدم می‌کشند، این موضوع خود خشونت علیه زنان است.

جامعه شناس و فعال حوزه زنان با اشاره به انوع خشونت و توضیح این موضوع، اظهار کرد: خشونت انواع محتلفی دارد، مانند خشونت جنسی، عاطفی، کلامی و حقوقی. خشونت عاطفی از همان ابتداری ازدواج با بالا بردن مهریه ایجاد می‌شود که در گام بعدی موجب خشونت علیه خانواده است.

ولی‌مراد با آرزوی اصلاح برخی از قواعد گفت: قوانین داخل خانواده باید اصلاح شود و با عدم تغییر آن، همین بحث موجب حشونت خانگی و زنان است. آنهایی که مسئول حوزه خانواده و زنان هستند باید فکری برای اصلاح این موضوع داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha