کد خبر 238181
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

آخرین خبرها از پشت‌پرده مذاکرات حماس و اسرائیل/ طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس که در پاریس تهیه شده چیست؟

آخرین خبرها از پشت‌پرده مذاکرات حماس و اسرائیل/ طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس که در پاریس تهیه شده چیست؟

اسماعیل هنیه، یکی از رهبران سیاسی حماس، گفت: حماس در حال بررسی طرحی سه مرحله‌ای برای دستیابی به توافق آتش‌بس با اسرائیل است. این طرح آخر هفته گذشته در پاریس برای توقف جنگ و فراهم نمودن امکان تبادل اسرای صهیونیست و فلسطینی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات، حماس در حال بررسی طرحی سه مرحله‌ای برای برقراری آتش‌‎بس درغزه است.مقامات این گروه مقاومت می‌گویند این پیشنهاد شامل سه مرحله است و این مراحل شامل آزادی گروگان‌های اسرائیلی و اسرای فلسطینی که در اسرائیل نیز می‌شود.

این درحالی است  که برخی از اعضای تندرو ائتلاف نتانیاهو حماس را تهدید کرده‌اند که اگر طرح مذکور به مطالبات آن‌ها را تامین نکند، زیر میز مذاکره می‌زنند و آتش‌بسی در کار نخواهد بود.

اسماعیل هنیه، یکی از رهبران سیاسی حماس روز سه‌شنبه -10 بهمن- تایید کرد که حماس در حال بررسی این طرح سه مرحله‌ای برای دستیابی به توافق آتش‌بس با اسرائیل است. وی همچنین به الجزیره خبر داد  که این طرح آخر هفته گذشته در پاریس برای توقف جنگ و فراهم نمودن امکان تبادل اسرای صهیونیست و فلسطینی مطرح شد.

هنیه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که حماس آماده مذاکره درباره هرگونه ابتکار یا ایده جدی و عملی برای دستیابی به آتش‌بس در غزه است. وی تصریح کرد که پیش‌شرط حماس برای مذاکره این است که  این طرح‌ها به توقف همه جانبه تجاوز نیروهای صهیونیست به غزه منجر شوند.

همچنین گروه مقاومت حماس نیز در بیانیه‌ای جداگانه تاکید کرد که طرح‌هایی که برای پیشنهاد مذاکره بین حماس و طرف صهیونیستی ارائه می‌شوند، باید تضمین کننده «خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه» باشند. همچنین این بیانیه تایید می‌کند که رهبران این گروه به قاهره دعوت شده‌اند تا به «چشم اندازی یکپارچه» در مورد چارچوب این توافق دست یابند.

حماس در بیانیه‌ای که به رویترز ارسال شد، اعلام کرده که این طرح به غزه ارسال شده است تا نظر رهبران حماس در آنجا را نیز جلب کند. در این بیانیه آمده است: «رهبران حماس برای بحث در مورد این طرح و بیان نظر نهایی خود در مورد آن جلسه خواهند داشت.»

طرح سه مرحله‌ای دقیقا شامل چه مراحلی است؟

براساس آنچه که از منابع خبری مختلف و همچینین بیانیه اخیر حماس به دست آمده، مرحله اول این طرح شامل توقف درگیری‌ها و آزادی گروگان‌های سالخورده، زنان غیرنظامی و کودکان است. همچنین تحویل مقادیر عمده غذا و دارو به آوارگان در غزه که با یک بحران انسانی ویرانگر مواجه هستند نیز در مرحله اول از سر گرفته خواهد شد.

مرحله دوم این طرح شامل آزادی سربازان زن اسرائیلی و ارسال محموله‌های بیشتر کمک‌های انسانی به غزه، و همچنین بازگرداندن خدمات شهری به غزه خواهد بود. همچنین براساس آنچه که در بیانیه حماس آمده است؛ مرحله دوم این طرح شامل آزادی سربازان مرد نظامی نیز می‌شود.

در این بیانیه آمده است: «عملیات نظامی هر دو طرف در طول سه مرحله متوقف خواهد شد. تعداد اسرای فلسطینی که قرار است آزاد شوند باید در هر مرحله به فرآیند مذاکره واگذار شود و طرف اسرائیلی برای آزادی افرادی که محکومیت های بالایی دارند، آماده شود.»

درباره مرحله سوم این طرح نیز دو منبع آگاه به الجزیره گفتند که دراین مرحله ، اجساد سربازان کشته شده صهیونیست در ازای آزادی اسرای فلسطینی آزاد خواهد شد.

یک مقام آگاه به رویترز گفت: حتی اگر حماس با این چارچوب موافقت کند نیز ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد تا جزئیات تدارکات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها و زندانیان حل‌وفصل شود. هدف نهایی این رویکرد مرحله‌ای، پایان جنگ و آزادی سربازان اسیر در غزه در ازای آزادی اسرای فلسطینی که در زندان به سر می‌برند است.

پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات

شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر، روز دوشنبه -نهم بهمن‌ماه- در اندیشکده شورای آتلانتیک واشنگتن گفت: چارچوب مورد بحث در پاریس بر اساس عناصر پیشنهاد اولیه اسرائیل و پیشنهاد متقابل حماس است. «ما سعی کردیم همه چیز را با هم ترکیب کنیم تا به نوعی زمینه معقول دست پیدا کنیم که همه را دور هم جمع کند.»

وی افزود:  پیشرفت خوبی در جریان دیدارهای مقامات اطلاعاتی مصر، اسرائیل و ایالات متحده در مورد ابعاد مختلف این توافق احتمالی در آخر هفته گذشته حاصل شد.

نخست وزیر قطر خاطرنشان کرد: حماس پیش از این برقراری «آتش‌بس دائمی» را به عنوان پیش‌شرط ورود به مذاکرات مطرح می‌کرد. با این حال، هم‌اکنون این امید وجود دارد که موضع حماس دراین باره تغییر کرده باشد. من معتقدم که ما در حال حرکت به سمت نقطه‌ای هستیم که به طور بالقوه امکان دستیابی به آتش‌بس دائمی در آن وجود دارد.»

«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز سه‌شنبه -دهم بهمن‌ماه- در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه جهاد اسلامی فلسطین بدون اطمینان کامل از آتش‌بس جامع و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه، هیچ تفاهمی درباره گروگان‌های اسرائیلی نخواهد داشت!

الجزیره مدعی شده است که مقامات اسرائیلی به محمد جامجوم، خبرنگار مستقر این رسانه در تل‌آویو گفته‌اند که دولت رژیم صهیونیستی پیش‌نویس مذاکره بر توافق سه‌مرحله‌ای که از پاریس به حماس ارائه شده بود را امضا کرده است. آن‌ها تایید کرده‌اندکه این توافق شامل «توقف در جنگ» و «آزادی اسرای اسرائیلی در غزه در ازای هزاران اسیر فلسطینی» است.

خبرنگار الجزیره ادامه داد: در حالی که اعضای ائتلاف افراطی نتانیاهو به‌شدت مخالف این توافق بودند، یائیر لاپید، رهبر مخالفان این ائتلاف و نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، اعلام کرده که اگراین توافق بازگشت گروگان‌ها به خانه را تضمین کند، از دولت نتانیاهو برای امضای آن حمایت خواهد کرد.

الجزیره همچنین گزارش داد که انتظار می‌رود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز شنبه برای ششمین بار پس از حمله 7 اکتبر، برای مذاکره و بحث درباره  سناریوهای پس از جنگ در غزه به سرزمین‌های اشغالی سفر کند.

نتانیاهو در باتلاق

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز سه‌شنبه -دهم بهمن‌ماه- اعلام کرد که اسرائیل به جنگ خود در غزه تا «پیروزی مطلق» بر حماس ادامه خواهد داد. وی همچنین آزادی «هزاران» اسیر فلسطینی را به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای توقف جنگ را رد نموده و تاکید کرد که ارتش از غزه عقب‌نشینی نخواهد کرد.

نتانیاهو طی سخنرانی ای در شهرک الی کرانه باختری اشغالی گفت: مایلم به صراحت بگویم که م ارتش اسرائیل را از نوار غزه خارج نخواهیم کرد و هزاران تروریست را آزاد نخواهیم کرد. هیچ یک از اینها اتفاق نخواهد افتاد.»

این در حالی است خانواده‌های گروگان‌های صهیونیست نتانیاهو را تحت فشار قابل توجهی قرار داده‌اند تا هرچه زودتر به توافقی جامع با حماس برای آزادی گروگان‌ها دست یابد. بر اساس آمارهای مقامات رسمی رژیم صهیونیستی، حماس در حمله روز 7 اکتبر حدود 240 شهروند صهیونیست را به اسارت گرفته است.

اما مخمصه‌ای که نتانیاهو در آن قرار گرفته صرفا محدود به فشارهای خانواده‌های قربانیان نیست. او همچنین از طرف شرکای سیاسی‌اش درائتلاف تندرویی که تشکیل داده نیز به شدت تحت فشار است تا جنگ را ادامه دهد و هرچه سریع‌تر حماس را نابود کند.

ایتامار بن گویر، وزیرامنیت ملی اسرائیل، که به خاطر اظهارنظ های تحریک آمیزش درباره جنگ مشهور است در واکنش به خبرهایی که از طرح سه مرحله‌ای مذاکرات آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و حماس منتشر شده تلویحا گفت که مذاکره بر سر این پیشنهاد با حماس باعث فروپاشی دولت می شود. بن گویر در پستی در شبکه اجتماعی ایکس -توئیتر سابق- نوشت: « توافق بی پروا = دودستگی در دولت».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha