کد خبر 238162
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

مرتضوی در حاشیه نشست هیات دولت؛

واکنش وزیر کار به واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس و پرسپولیس به شستا + فیلم

واکنش وزیر کار به واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس و پرسپولیس به شستا + فیلم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس و پرسپولیس به شستا گفت: هنوز تصمیم خاصی در این ارتباط اتخاذ نشده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی حیات، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظهر امروز چهارشنبه 11 بهمن‌ماه و در حاشیه برگزاری هیات دولت، ضمن بیان مطلب فوق گفت: هنوز تصمیم خاصی در این ارتباط اتخاذ نشده است و اگر تصمیم خاصی در این خصوص اتخاذ شود، اعلام خواهیم کرد.

گفتنی است، مساله خصوصی سازی و واگذاری امتیاز دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سال‌هاست که مطرح است ولی تا کنون اقدام جدی در خصوص آن صورت نگرفته است و تنها تغییری که در شرایط امتیاز این دو باشگاه رقم خورده واگذاری بخشی از آن در فرابورس بوده که بازهم تغییری در مالکیت عمده آن رخ نداده است.

این موضوع علاوه بر مشکلاتی که ایجاد می‌کند، از لحاظ قانونی هم محل اشکال است و یکی از مواردی که باعث شده AFC در دادن مجوز حرفه ای به این دو باشگاه دچار چالش شود همین مالکیت مشترک و دولتی بودن است. موضوعی که در سال‌های گذشته با راه حل های مقطعی از سر گذرانده شده است و فکر جدی برای آن صورت نگرفته است.

در چند وقت اخیر اخباری در رسانه‌ها منتشر شده که دولت قصد دارد امتیاز دو باشگاه را به شرکت های بزرگ زیر مجموعه خودش واگذار کرده و از همین رو بحث واگذاری استقلال به هولدینگ خلیج فارس و پرسپولیس به شستا خیلی جدی مطرح شده است و حالا  وزیر کار در این خصوص واکنش رسمی نشان داده است.

آشنایی با هولدینگ خلیج فارس

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، شرکت هلدینگ ایرانی است، که در زمینه سرمایه‌گذاری و مدیریت بر پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و کارخانجات شیمیایی، همچنین تولید فراورده‌های نفتی، فراورده‌های پتروشیمی، مواد شیمیایی و پلیمرها فعالیت می‌کند.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در سال ۱۳۸۹ توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شد. این شرکت در سال مالی ۱۳۹۴ درآمدی بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان کسب کرد و به‌عنوان دومین شرکت ایران بر پایه میزان درآمد شناخته شد.شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس هم‌اکنون با دارا بودن بیش از ۱۵ شرکت تولیدی و خدماتی، به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی در خاورمیانه پس از سابک عربستان، شناخته می‌شود.

دفتر مرکزی این شرکت در تهران قرار دارد و بخشی از سهام آن، با نماد «فارس» در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود. شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با در اختیار داشتن ۱۸٫۷۴٪، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت ۱۱٫۸۹٪ و شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین ۷٫۶٪ از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، به‌عنوان بزرگ‌ترین سهام‌داران آن شناخته می‌شوند، همچنین ۴۰٪ از مالکیت این گروه متعلق به سهام عدالت است.

از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس می‌توان به: پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی اروند، پتروشیمی تندگویان، فجر انرژی، پتروشیمی بوعلی، مبین انرژی، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی کارون، پتروشیمی پارس، عملیات غیرصنعتی پازارگاد، پتروشیمی نوری، پالایشگاه گاز هویزه و پالایشگاه گاز بیدبلند اشاره کرد.

برخلاف بیشتر هلدینگ‌های پتروشیمیایی جهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس هیچگاه در مجتمع‌های پتروشیمی خود، صنایع شیمیایی و پلیمری پایین‌دستی پتروشیمی، احداث نکرده‌ است.

ارزش مالی هلدینگ خلیج فارس و زیر مجموعه‌های آن حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است. با وجود اینکه سهام عدالت مالک ۴۰٪ این مجموعه اقتصادی است و بیش از ۴۹ میلیون شهروند ایرانی سهامدار سهام عدالت این هلدینگ هستند، اما سهم مردم عادی از این گردش مالی بسیار پایین است. همچنین هلدینگ خلیج فارس سهامدار ۴۵ درصدی شرکت بازرگانی پتروشیمی است.

آشنایی با شستا

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (به‌اختصار: شستا) شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است، که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌کند.

شرکت شستا در سال ۱۳۶۵ در قالب یک شرکت سهامی خاص، با سرمایه اولیه ۲ میلیارد تومان، از دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی تأسیس شد. در حال حاضر به‌طور متوسط معادل ۱۰ درصد از مجموع ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران، متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه شستا است.

تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) ضرورتی برخاسته از رسالت عظیم سازمان تأمین اجتماعی درحفظ و صیانت از نیروهای مولد کشور می‌باشد سازمان تأمین اجتماعی بعنوان محوری‌ترین صندوق بیمه ای کشور و یکی از بزرگترین نهادهای بیمه‌ای منطقه غرب آسیا در راستای تأمین آتیه نیروی کار کشور وخانواده‌هایشان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق اقتصادی و سرمایه گذاریهای پربازده به‌منظور حفظ ارزش ذخایر بیمه شدگان و تأمین منابع لازم برای ایفای حمایت‌ها و تعهدات بلندمدت و کوتاه مدت خود است.

سازمان بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA) در چارچوب‌های هدایتی خود برای پایداری صندوقهای تأمین اجتماعی توجه به موضوع سرمایه‌گذاری را برای تمام صندوق‌های مزبور امری ضروری می‌داند تا این صندوق‌ها درگذر زمان بتوانند ارزش دارائی‌ها و منابع خود را حفظ و صیانت نمایند. به همین منظور شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) بعنوان یک مجموعه تخصصی در امر سرمایه‌گذاری در تاریخ ۱۳۶۵/۰۱/۰۶ به‌صورت یک شرکت سهامی خاص با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد ریال تأسیس شد.

هدف اصلی شستا مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص یافته با رویکرد سودآوری و ارزش افزوده حداکثری در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی از طریق فعالیت‌های تولید هدف اصلی شستا مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص یافته با رویکرد سودآوری و ارزش افزوده حداکثری در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی از طریق فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی می‌باشد.

امروز پس از گذشت بیش از ۳ دهه فعالیت مستمر، شستا به یکی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی در سطح خاورمیانه تبدیل شده‌ است و با تدوین چشم‌انداز و افق‌های آرمانی خود و برنامه‌ریزی استراتژیک می‌رود تا در آینده‌ای نه چندان دور به یک بنگاه اقتصادی تراز اول در سطح جهانی تبدیل شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha