کد خبر 238138
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

«حیات» گزارش می دهد؛

زمان اکران فیلم‌های بنیاد شهید در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر + جدول

زمان اکران فیلم‌های بنیاد شهید در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر + جدول

امسال «شورعاشقی»؛ «دست ناپیدا» و «میرو» می خواهند با لطافت هنر با مخاطب سخن بگویند. در ادامه ضمن معرفی اجمالی فیلمهای شرکت کننده بنیاد شهید و امور ایثارگران در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، به زمان اکران آنان نیز پرداخته می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در چهل و دومین دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ 33 فیلم در بخش های نگاه نو و سودای سیمرغ به رقابت می پردازند. جشنواره بین المللی فیلم فجر از رویدادهای مهم سینمایی کشور است که هر ساله برگزار شده و می توان گفت شرکت در این رویداد بین المللی از اهداف هر سینماگری به شمار می رود. در واقع چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، امسال با «دروغ‌های زیبا» آغاز شده و با «شور عاشقی» به پایان می رسد. بنیاد شهید و امور ایثارگران، در سالهای اخیر و بر اساس سیاستهای ترویجی پیش‌رو؛ سعی کرده زندگی شهدا و رزمندگان 8 سال دفاع مقدس را به نسل جوان معرفی کرده و در این مسیر از زبان هنر نیز بهره برده است.

سال گذشته «اتاقک گلی» روایتی عاشقانه از زندگی عادی؛ با حمله وحشیانه منافقان در عملیات مرصاد گره خورد و زندگی «شاهو» و «خزال» در روستایی دور از پایتخت؛ توانست در جشنوارهٔ فجر ۱۴۰۱ سیمرغ بلورین «بهترین فیلم مقاومت»، سیمرغ بلورین «بهترین فیلم اول» و سیمرغ بلورین «ویژهٔ هیأت داوران» را از آن خود کند.

زمان اکران فیلم‌های بنیاد شهید در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر + جدولزمان اکران فیلم‌های بنیاد شهید در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر + جدول

حالا امسال «شورعاشقی»؛ «دست ناپیدا» و «میرو» می خواهند با لطافت هنر با مخاطب سخن بگویند. در ادامه ضمن معرفی اجمالی فیلمهای شرکت کننده بنیاد شهید و امور ایثارگران در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، به زمان اکران آنان در کاخ جشنواره نیز پرداخته می شود.

زمان اکران فیلم‌های بنیاد شهید در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر + جدول

«دست ناپیدا»

یکشنبه 15 بهمن ماه 1402، «دست ناپیدا»، در سانس اول دیده می شود. فیلمی به کارگردانی یک زن رزمنده؛ به نام انسیه شاه حسینی. این فیلم نامش را از «دست ناپیدا گریبان می کشد، من پی دست و گریبان می روم» که بیت شعری از مولانا است، گرته‌برداری کرده است و با نگاهی نو و ادبی به جنگ می پردازد. دستهای ناپیدا زنانی را روایت می کند که در زمان 8 سال دفاع مقدس کنار مردانشان از میهن دفاع کردند.

ساخت آخرین فیلم شاه حسینی به 11 سال پیش برمیگردد و حالا او تنها کارگردان زن جشنواره امسال محسوب می شود.  دست ناپیدا را معصومه بافنده، نسرین احمدخانی، اعظم سادات موسوی و زیبا عسکری به تهیه کنندگی سید سعید سیدزاده بازی کرده اند.

زمان اکران فیلم‌های بنیاد شهید در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر + جدول

«میرو»

«میرو» مصداق این موضوع است که در معرفی سیره شهدا، سپهر جغرافیایی مدنظر بوده و سعی شده تا به زبان هنر نوجوان بلوچی را روایت کند که قصد عزیمت به جبهه دارد. شخصیت میرو بسیجی نوجوانی است که حسین ریگی و پیمان شیرخانی آن را تحت تاثیر سردار شهید حاج قاسم میرحسینی ساخته اند. میرو نیز در یکشنبه 15 بهمن ماه در سانس دوم به نمایش در می آید. «میرو» با حضور بازیگرانی چون سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، آرزو تاج‌نیا، ابوالفضل همراه، مهدی دین‌محمدپور، ایوب افشار و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان اکران خواهد شد.  

زمان اکران فیلم‌های بنیاد شهید در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر + جدول

«شور عاشقی»

حسن ختام جشنواره چهل دوم فجر را «شور عاشقی» در روز جمعه 20 بهمن‌ماه؛ در سانس سوم رقم میزند.  این بار گذشته تاریخی برای معرفی زنی تاثیرگذار در عالم انتخاب شده است. در این فیلم که کارگردانی و نویسندگی آن را حسین یاری انجام داده است؛ زنی رسانه می شود تا راست و دروغ در تاریخ تغییر نکند و جای جلاد و شهید جابجا نشود. این فیلم به کاروان اسرای حضرت زینب (س) می پردازد. بازیگرانی همچون شهره موسوی، پیام احمدی‌نیا، مهدی زمین‌پرداز، سیامک صفری، نادر فلاح، علی استادی، بهزاد دورانی، بهرام ابراهیمی در این فیلم به ایفای نقش خواهند پرداخت.  

زمان اکران فیلم‌های بنیاد شهید در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر + جدول

گفتنی است؛ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری به دبیری مجتبی امینی در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha