کد خبر 237979
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۱

حیات گزارش می‌دهد؛

همه آنچه که باید از آزمون استخدامی آموزش و پرورش بدانید + دفترچه آزمون

همه آنچه که باید از آزمون استخدامی آموزش و پرورش بدانید + دفترچه آزمون

آزمون استخدامی آموزش و پرورش درحالی اسفندماه سال‌جاری و اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود که پرسش‌های بسیاری را در ذهن مخاطبان در مورد زمان و نحوه برگزاری آن ایجاد شده است؛ سوالاتی که در این گزارش به آنها پاسخ داده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، چند روز پیش بود که اطلاعیه‌ای مبنی بر ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته‌های شغلی آموزگاری، دبیری و هنرآموز ۱۴۰۳ منتشر شد و با استقبال گسترده مخاطبین حیات روبرو شد و در ادامه سوالات زیادی را در پی داشت.

طبق این اطلاعیه، ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون از روز دوشنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ آغاز و تا روز شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ادامه خواهد یافت. دفترچه راهنمای ثبت‌نام در آزمون حاوی شرایط و ضوابط، اطلاعات شغل‌ محل‌ها،  هم‌زمان با شروع ثبت‌نام از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قابل دسترس خواهد بود.

پرسش‌ و پاسخ مخاطبان چه بود؟

خبرنگار حیات به سراغ پرسش‌های مذکور رفت تا این اطلاعیه منتشر شده را برای مخاطبان روشن‌تر کند.

زمان برگزاری آزمون آموزگار ابتدایی و استثنایی در روز جمعه، ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ است و آزمون دبیری و هنرآموز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ است.

یکی از مخاطبین به اسم محمد درباره رشته تحصیلی و اهمیت آن در آزمون استخدامی پرسید، که باید به او گفت که همه رشته‌های تحصیلی مجاز به شرکت در آزمون هستند.

مریم نیز از کامل نبودن این اطلاعیه و مشخص نبودن برخی از بندها توسط آموزش و پرورش گله‌گی کرد که او می‌تواند در ادامه به دفترچه مراجعه کند.

جواد هم به نحوه برگزاری آزمون اشاره کرد و گفت: آیا همزمان می‌توان در آزمون آموزگاری و آزمون مربی پرورشی ثبت‌نام کرد؟ در جواب او باید گفت که این موضوع بلامانع است.

مسیحا که در رشته زمین شناسی محض تحصیل می‌کند، شرکت کردن تمامی رشته‌ها در این آزمون را تقاضا کرده است و فرشته هم درباره انتشار دفترچه آزمون سوال پرسیده است.

همراه این اطلاعیه یک دفترچه ۴۰۰ صفحه‌ای منتشر شده که می‌توانید برای مشاهده آن، کلیک کنید. این آزمون برای رشته های شغلی دبیری و هنرآموز است و همه افراد با هر رشته‌ای می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

افراد غیرمجاز برای شرکت در آزمون

اما افرادی که مجاز به شرکت در این آزمون استخدامی نیستند عبارتند از:

۱) افراد بازنشسته و بازخرید خدمت دستگاههای اجرایی کشور

۲) انفصال شدگان دائم از خدمت و یا اخراج شدگان توسط آموزش و پرورش

۳) افرادی که به موجب آراء مراجع قضائی و ذی صلاح، از خدمات دولتی منع شده باشند

۴) افرادی که دارای تعهد انجام کار به سایر موسسات و یا دستگاه‌های اجرایی باشند

۵) دارندگان مدارک تحصیلی معادل در شرایط احراز رشته تحصیلی

۶) دارندگان مدارک تحصیلی پایین تر ازشرایط احراز رشته تحصیلی هر شغل

۷) دارندگان تابعیت مضاعف

ایثارگران

گفتنی است که رشته های مورد نیاز آزمون دبیری، ممکن است تغییراتی را متحمل شوند و احتمال ایجاد تغییرات مهم در رشته‌های مورد نیاز این وزارتخانه وجود دارد. داوطلبان باید منتظر انتشار دفترچه آزمون استخدامی دبیری باشند. به محض انتشار دفترچه ثبت‌نام رشته های مورد نیاز استخدام دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد.

همچنین باهماهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران، سهمیه استخدامی مربوط به مشمولین سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران دردفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون استخدامی مشخص گردیده است. داوطلبان ایثارگر تأیید شده مشمول این سهمیه، برای اعمال سهمیه مذکور صرفاً باید شغل محلهای مشخص شده در سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد را انتخاب نمایند.

تهیه فایل عکس اسکن شده

لازم بذکر است که داوطلب باید یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر، اسکن نموده و فایل آن را برای ارسال از طریق برنامه ثبت‌نام اینترنتی آماده نماید: - عکس ۴ ۳که در سال جاری گرفته شده باشد )عکس تمام رخ ( فقط باید با فرمت JPG باشد. اندازه عکس اسکن شده باید حداقل ۳۰۰، ۲۰۰ پیکسل و حداکثر ۴۰۰،۳۰۰ پیکسل باشد.

تصویر داوطلب باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد. حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلوبایت بیشتر باشد. حاشیه‌های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد. حتی‌الامکان عکس رنگی و دارای زمینه سفید باشد. با توجه به اینکه مقرر شده در مراحل مختلف فرایند این آزمون خدماتی از طریق ارسال پیام کوتاه به داوطلبان ارائه شود، لذا داوطلبان برای استفاه از خدمات پیام کوتاه مبلغ ۱۰۰,۰۰۰(صدهزار) ریال به عنوان هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه نیز پرداخت نمایند.

بایدها

آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در تهران و با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد و ملاک تعیین حوزه امتحانی داوطلبان شهرستان محل اقامت فعلی است که در تقاضانامه درج خواهند کرد.

  • داوطلب باید نوع دانشگاه یا موسسه محل اخذ مدرک خود را درج کند.
  • داوطلب باید عنوان دانشگاه یا موسسه محل اخذ مدرک خود را درج کند.
  • داوطلب باید تاریخ فارغ التحصیلی خود را در این قسمت درج کند.
  • داوطلب باید معدل آخرین مدرک تحصیلی خود را درج کند.
  • داوطلب باید بومی بودن یا غیر بومی بودن خود را برای شغل محل انتخابی مشخص کنند. در صورت بومی بودن، استان و شهرستان بومی و نوع بومی بودن خود را بر اساس موارد درج شده مشخص کند.

داوطلبان صرفاً در صورتی می‌توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ثبت‌نام کنند که مقطع، رشته و گرایش مندرج در متن گواهینامه موقت یا دانشنامه مدرک تحصیلی آنان، مطابق با شرایط احراز مشاغل قید شده در دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون یکسان باشد.

در صورتی‌که برای برخی از رشته‌های تحصیلی در دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون، گرایش خاصی ذکر شده باشد، صرفاً فارغ‌التحصیلان همان رشته و گرایش تحصیلی می‌توانند در آزمون ثبت‌نام کنند اما در صورتی که هر یک از رشته‌های تحصیلی بدون ذکر گرایش و یا با عبارت «کلیه گرایش‌ها» در دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون استخدامی درج شده باشد، فارغ‌التحصیلان تمامی گرایش‌های آن رشته تحصیلی در مقطع مورد نظر، می‌توانند در آزمون استخدامی ثبت‌نام کرده و در صورتی که یک رشته تحصیلی با عبارت «بدون گرایش» در دفترچه راهنمای ثبتنام آزمون درج شده باشد، صرفاً آن رشته تحصیلی به صورت تنها و بدون گرایش مد نظر است.

با عنایت به ماده (8) مصوبه شماره /1400/6795دش مورخ 1400/05/05 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دانش‌آموختگان برتر مشمول تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی بنیاد ملی نخبگان، نخبگانی که پروژه تحقیقاتی جایگزین خدمت مورد تائید مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح را شروع کرده و دوره آموزش نظامی خود را طی ‌کرده‌اند، می‌توانند قبل از صدور کارت پایان خدمت در آزمونهای استخدامی دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری ثبت‌نام کنند.

این دسته از افراد در صورت پذیرفته شدن در آزمون استخدامی، حداکثر تا یکسال (12ماه) پس از تاریخ برگزاری آزمون (تاریخ 1402/12/18 برای رشته آموزگاری و تاریخ 1403/2/28 برای رشته‌های دبیری و هنرآموز)، نسبت به ارائه گواهی پایان خدمت خود به دستگاه اجرائی استخدام کننده اقدام کنند.

در صورت عدم ارائه گواهی پایان خدمت توسط افراد مذکور در زمان مقرر، ادامه فرآیند استخدامی آنها متوقف شده و حتی در صورت قبولی نهایی در آزمون مربوطه، استخدام و به‌کارگیری آنها کانلمیکن تلقی می‌شود. همچنین صدور شماره مستخدم، انعقاد قرارداد پیمانی و صدور حکم کارگزینی در بازه زمانی تعیین شده منوط به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت دائم است.

همچنین داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاری که استخدام می‌شوند؛ عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر؛ نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر؛ عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام در دستگاه‌های اجرایی به موجب آراء قطعی مراجع قضایی و ذی‌صلاح از دیگر شرایط لازم است.

ضمن اینکه داوطلبان استخدام نباید جزء نیروهای بازخرید خدمت دستگاه‌های اجرایی و همچنین بازنشسته باشند و به استناد ماده (94) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل و پست سازمانی، کارکنانی که تصدی یکی از پست‌های سازمانی در هر یک از دستگاه‌های اجرایی را به صورت رسمی یا پیمانی دارا هستند، پس از پذیرفته شدن در آزمون در زمان استخدام، نباید جزء مستخدمین رسمی یا پیمانی سایر دستگاه‌های اجرایی باشند.

همه آنچه که باید از آزمون استخدامی آموزش و پرورش بدانید + دفترچه آزمون

از سوی دیگر، ثبت‌نام در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته‌های شغلی آموزگاری، دبیری و هنرآموز سال ۱۴۰۳ از شب گذشته ۹ بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۱۴ بهمن‌ماه ادامه دارد. متقاضیان این آزمون می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org اقدام کنند.

شرایط آزمون استخدامی آموزش و پرورش

شرایط آزمون استخدامی آموزگاری، دبیری و هنر آموز آموزش و پرورش به شرح زیر است:

متقاضیان این دو آزمون باید به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته‌شده در قانون اساسی اعتقاد داشته باشند. انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان. داشتن سلامت جسمانی، روانی و توانایی برای انجام کاری که استخدام می‌شوند. عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر. نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر. عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام در دستگاه‌های اجرایی به‌موجب آرای قطعی مراجع قضایی و ذی‌صلاح. داوطلبان استخدام نباید جزو نیروهای بازخرید یا بازنشسته خدمت دستگاه‌های اجرایی باشند.

شرط سنی این دو آزمون حداقل سن ۲۰ سال تمام و داشتن حداکثر ۴۰ سال تمام (متولدین ۱۳۶۲.۹.۱۱ تا ۱۳۸۲.۹.۱۱) برای دارندگان لیسانس و فوق‌لیسانس تا اولین روز ثبت‌نام در آزمون است.

میزان سهمیه حافظان قرآن

بر اساس گزارش‌ها در این آزمون ایثارگران سهمیه ۲۵ درصدی دارند که شامل جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، همسر و فرزندان آزادگان دارای یک سال و بالای یک سال اسارت، پدر، مادر، خواهر و برادر شهید هستند.

ایثارگران با سهمیه ۵ درصد شامل رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد، فرزندان آزادگان کمتر از یک سال اسارت می‌شوند. همچنین حافظان قرآن نیز دارای امتیاز هستند.

معلولین مورد تایید کمیسیون پزشکی توانبخشی سازمان کشور از طریق شرکت در آزمون استخدامی و از محل سهمیه قانونی ۳ درصد (قانون جامع حمایت از معلولان) از مجموع مجوزهای هریک از دستگاه‌های اجرایی با رعایت قوانین می‌توانند در آزمون مذکور شرکت کنند.

چه‌کسانی مشمول افزایش سن می‌شوند؟

به موجب بند الف ماده ۱۵ قانون جوانی جمعیت داوطلبان مشمول قانون به ازای تأهل و داشتن هر فرزند یک سال تا حداکثر ۵ سال به سقف محدوده سنی اضافه خواهد شد، این امتیاز مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۲.۵ نباشد.

پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش ملزم به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان یا شهید رجایی هستند.

میزان مبلغ ثبت‌نام آزمون استخدام آموزش و پرورش

گفتنی است که متقاضیان این آزمون برای ثبت نام باید مبلغ ۳۶۸ هزار تومان (۳,۶۸۰,۰۰۰ ریال) پرداخت کنند.

جزئیات آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش + جدول

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha