کد خبر 237970
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

سخنگوی فضایی وزارت دفاع:

برنامه فضایی جزو برنامه‌های دولت سیزدهم بود/ سالانه تعدادی از ماهواره‌ها عرضه می‌شود

برنامه فضایی جزو برنامه‌های دولت سیزدهم بود/ سالانه تعدادی از ماهواره‌ها عرضه می‌شود

سخنگوی فضایی وزارت دفاع با تاکید بر برنامه فضایی جزو برنامه‌های دولت سیزدهم بود، گفت: با بودجه مورد نیاز فاصله داریم ولی نسبت به دوره‌های قبل شرایط بهبود پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، سیداحمد حسینی مونس، سخنگوی فضایی وزارت دفاع در نشست خبری که صبح امروز سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق گفت: دستاورد بزرگ فضایی کشور را خدمت همگان تبریک عرض می‌کنم.

وی با بیان اینکه قطعا فن‌آوری فضایی زندگی آینده بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: فعالیت‌های فضایی وزارت دفاع کاملا علمی و فن‌آورانه است. ماهواره بر سیمرغ چندین روز فرایند آماده سازی را طی کرده است. مولفه‌های این مورد با مولفه‌های کارهای نظامی متفاوت است. ما حق داریم که از فضا استفاده کنیم.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع در پاسخ به سوال خبرنگار حیات مبنی بر روند روند تولید و پرتاب ماهواره های اخیر، و اینکه آیا در آینده نزدیک مجددا شاهد چنین پیشرفت‌هایی خواهیم بود؟، اظهار کرد:  ما در سازمان صنایع هواوفضا نقشه راهی برای ماهواره‌بر های مان تدوین کرده‌ایم. در قالب همین نقشه راه، ماهواره‌بر سفیر 4 ماهواره و ماهواره‌بر سیمرغ سه ماهواره را در مدار قرار دارند. این بدان معناست که مجموعه سازمان صنایع هواوفضا وزارت دفاع تاکنون 7 ماهواره را با موفقیت در مدار قرار قرار داده است.

وی افزود: در ادامه هم ان‌شالله پرتاب‌های دیگری با همین ماهواره‌بر سیمرغ و نسخه‌های ارتقا یافته آن خواهیم داشت. همچنین ماهواره‌بر جدیدی هم در دستورکار قرار دارند که در آینده بیشتر به آن‌ها اشاره خواهد شد.

حسینی مونس همچنین درباره برنامه های سازمان صنایع هواوفضا وزارت دفاع درباره ماهواره‌ها نیز گفت: درباره ماهواره‌ها هم ما به صورت مداوم در حال انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه هستیم. فرآیند توسعه این ماهواره‌ها بسته به تکنولوژی‌هایی که در آن‌ها استفاده می‌شود از چندماه تا چند سال متفاوت است.

وی در ادامه یادآور شد: ماهواره‌های ما در کلاس‌های مختلف وزنی از نانوماهواره‌ها تا ماهواره‌های بزرگ‌تر در مجموعه شرکت صاایران و دانشگاه مالک اشتر-به عنوان همکار مجموعه صاایران_ درحال تولید هستند و به مرور ان‌شالله هرسال تعدادی از این ماهواره‌ها و ماهواره‌بر ها را به نتیجه خواهیم رساند.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع با اشاره‌ به مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان  ادامه داد: شبکه‌ای از این شرکت‌ها در لایه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. در حوزه پرتاب‌گرها در آینده دورتر خانواده سروش را در برنامه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه از فرصت‌های موجود که بتوانیم همکاری فن‌آورانه داشته باشیم، استفاده خواهیم کرد، یادآور شد: تاکید بر برنامه فضایی جزو برنامه‌های دولت سیزدهم بود. با بودجه مورد نیاز فاصله داریم ولی نسبت به دوره‌های قبل شرایط بهبود پیدا کرده است.

حسینی مونس با بیان اینکه ماهواره ذوالجناح در آینده به ماهواره‌برها می‌پیوندد، خاطرنشان کرد: فن‌آوری سوخت مایع و جامد در دستور کار قرار دارد، به واسطه ویژگی‌های خاص فن‌آوری سوخت مایع بستر اصلی بر ماهواره‌بر سوخت مایع خواهد بود اما فن‌آوری سوخت جامد نیز در دستور کار است، همچون ذوالجناح که اینچنین است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه توسعه ماهواره‌برها در وزارت دفاع، گفت: ما امروز ماهواره‌بر «سیمرغ» را داریم که حدود ۲۵۰ کیلوگرم محموله را می‌تواند در مدار نزدیک زمین (لئو) قرار بدهد. ماهواره‌بر «سریر» را خواهیم داشت که می‌تواند محموله ۱.۵ تنی را در مدار نزدیک زمین قرار بدهد که میتواند ۶ یا ۷ ماهواره را به صورت همزمان در مدار تزریق کند یا یک ماهواره کوچک را تا ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری ببرد.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع در پایان گفت: دستیابی به فناوری فضایی باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. کشورهای همسایه ما با سرعت بالایی در این حوزه فعالیت می‌کنند. شاید در آینده محدودیت هایی برای کشورهایی که در مدار قرار نگرفته اند ایجاد شوند و تبدیل به یک کشور وابسته شویم. بنابراین باید دستیابی به فناوری جزو اولویت ها قرار بگیرند و حمایت های رسانه ای در این زمینه اهمیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha