کد خبر 237945
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

گزارش «حیات» از فرمانده‌ای که مشاور رهبری بود؛

قلب «سلیم» ارتش

قلب «سلیم» ارتش

امیر سرلشکر سلیمی فرمانده سابق کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، از نزدیک‌ترین و معتمدترین یاران و همراهان مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا به شمار می‌رفت؛ مردی که در یک کلام «قلب سلیم ارتش» بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، دهم بهمن ۱۳۹۴ یادآور درگذشت بزرگ‌مردی از تبار سرافرازان غرورآفرین ارتش جمهوری اسلامی ایران است؛ یکی از فرماندهان مبتکر و کارآمدی که چه در دوران دفاع مقدس و چه در سال‌های بعد، در بازسازی ساختار مدیریت نظامی و راهبردی ارتش، روزآمدسازی فن آوری عملیاتی- رزمی، اولویت اعتقادی و مکتبی، تعهد باوری و ارزش مداری و تعهد انقلابی در مناسبات درون سازمانی، و حرکت در مسیر نزدیکی و پیوند هرچه بیشتر ارتش و سپاه به عنوان دو بازوی بزرگ و جدایی ناپذیر انقلاب و نظام و امنیت و تمامیت ارضی کشور، نقش و نشانی فراموش ناشدنی از دوران فرماندهی پرافتخار خود ترسیم کرد و به یادگار گذاشت.

مرحوم سرلشکر «محمد سلیمی» از جمله نام‌های درخشانی است که با سابقه سال‌ها تجربه حضور در ارتش طاغوت، برای انقلاب ماندند تا در تولد دوباره این ارتش که به تعبیر امام راحل عظیم الشان انقلاب(ره) از طاغوت گسست و به انقلاب اسلامی پیوست، نقشی محوری ایفا کنند. بزرگانی چون: شهیدان امیر ولی‌الله فلاحی، جواد فکوری، موسی نامجو، یوسف کلاهدوز، ولی‌الله قرنی، علی صیاد شیرازی، زنده یاد علی ظهیرنژاد و... و. که حلقه پیوند ارتشیان حماسه ساز و غرورآفرین با «امام امت» و «امت امام» شدند و در پرواز ارتش از گرداب اسارت ستمشاهی به قله های تقوا، خلوص، معنویت، شهادت طلبی و دفاع از حریم دین و ولایت، میانجی و میداندار گشتند.

مرحوم سلیمی از ارتشیان مومن، متقی و مکتبی بود که با شروع جنگ تحمیلی در حلقه معتمدترین عناصر انقلابی خط امام در کنار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نماینده حضرت امام و شهید دکتر مصطفی چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم استقرار یافت و در عملیات‌های مختلف از طریق القدس و فتح المبین و بیت المقدس تا رمضان یکی از حلقه‌های واسط در تشریک مساعی و وحدت فرماندهی و تمرکز عملیات و سازمان رزم ارتش غیور و سپاه سرافراز شد.

سنگر بعدی این امیر نامور، خدمت به‌عنوان وزیر دفاع در سخت‌ترین سال‌های دفاع مقدس در جبهه‌ها و دفاع از امنیت مردم برابر گروهک‌های تروریستی محارب و مسلح در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ بود که پس از شهادت دلخراش سرتیپ نامجو در سانحه هوایی، سکاندار وزارت دفاع شدو در آن سال‌های بحرانی و طوفانی نقش موثری در تثبیت و ارتقای مدیریتی و ترسیم افق‌های بلندمدت و کلان ساختار دفاعی کشور بر اساس وحدت و تمرکز فرماندهی داشت.

قلب سلیم ارتش

امیر سرلشکر سلیمی از نزدیک‌ترین و معتمدترین یاران و همراهان مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا به شمار می‌رفت. شهادت ایشان بر مراتب تقوی، تدین، شایستگی و کاردانی این امیر نشان از عمق این اعتماد دارد. از سال ۱۳۵۹ و به موازات حضور حضرت آقا در جبهه‌های خون‌رنگ جنوب و در خط مقدم دفاع تا سال ۱۳۶۷ و پس از عملیات مرصاد و در جلسات مشاوره و فرماندهی ستادی جنگ، سلیمی را می‌بینیم که همه جا پا به پای ایشان همراه است و حضور دارد.

همین شناخت کامل و همه جانبه است که موجب می‌شود آقا، حکم فرماندهی ارتش پیروز و پرتوان جمهوری اسلامی را به نام این یار وفادار انقلاب و نظام صادر کند؛ به این گنجینه تدبیر و تجربه و این یادگار و بازمانده نسل بزرگ فرماندهان تاریخ‌ساز جنگ و اسطوره‌های جبهه و جهاد؛ مردی که در یک کلام: «قلب سلیم ارتش» بود.

فرماندهی پنج ساله سلیمی بر ارتش، آثار و برکاتی عظیم دارد از جمله تجدید قوا و سازماندهی سطوح و ساختارهای مختلف ارتش از مدیریت راهبردی تا رزمی، برقراری روح نظم، کارآمدی، تخصص محوری، آینده پژوهی و گسترش حوزه‌های تعامل با سپاه و نیروی انتظامی و تعریف میدان‌های مشترک عملیاتی و مدیریتی.

هوشمندی، قوه تدبیر، ابتکار عمل و پیشرو بودن در طراحی نظامی، نظم و قابلیت سازماندهی، شناخت دقیق و فراگیر از چالش‌ها، آسیب شناسی و ضرورت‌های تحرک و ارتقای روحیه سازمانی و پرسنلی و کیفیت ایجاد انگیزه و کار جمعی در ارتش، محبوبیت و مورد اعتماد بودن در بدنه ارتش، قدرت جذب و توانمندسازی مهارت‌ها، استعدادها و خلاقیت‌های موجود در سازمان، جمع بین روحیه و رفتار نظامی با همه ملازمات خود از جمله: تحکم، قاطعیت و انضباط با روحیه ای ملایم، مهرورز، سرشار از صمیمیت و عطوفت و دلسوزی نسبت به شرایط شغلی و رفاهی پرسنل ارتش حتی سربازان وظیفه دورترین نقاط مرزی، و برخورداری از فضیلت‌های اخلاقی، سلوک مومنانه و مخلصانه و باور به نظامیگری در پرتو ایمان و دینمداری و دین باوری، همه و همه در کنار هم از او ترکیبی کم نظیر آفریده بود که او را به یکی از منحصر به فردترین فرماندهان نظامی ایران در تاریخ معاصر تبدیل کرده است.

قلب «سلیم» ارتش

ماجرای انتخاب به‌عنوان مشاور آیت‌الله خامنه‌ای

سرهنگ شریف النسب که یکی از اعضای کمیته انقلابی ارتش بوده، جریان را اینگونه تعریف می‌کند:

دو الی سه ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) طی حکمی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به‌عنوان نماینده خود در ارتش منصوب کردند. یک روز از طرف دوستان به ما ابلاغ شد که برای آشنایی بیشتر باید خدمت ایشان در منزلی که در خیابان ایران (از محله‌های اصیل تهران) داشتند، برسیم؛ که این جلسه با حضور افراد اصلی کمیته انقلابی ارتش تشکیل شد.

در انتهای آن نشست، امام خامنه‌ای از ما خواست تا فردی را از بین خودمان به‌عنوان رابط و مشاور مستقیم انتخاب کنیم؛ که سرهنگ فروزان به ایشان عرض کردند، لطفا خودتان از بین افراد یک نفر را انتخاب کنید؛ حضرت آقا با شنیدن این جمله فرمودند حالا که این حق را به من می‌دهید، بنده آقای سلیمی را انتخاب می‌کنم؛ چون غالب علما ایشان را به‌واسطه سخنرانی‌های مذهبی و یا وصفشان را شنیده بودند، لذا قاطبه روحانیت انقلابی نسبت به ایشان توجه داشتند.

نقش امیر سلیمی در دوران دفاع مقدس

امیر سلیمی از آن تاریخ به بعد در خدمت آیت‌الله خامن‌های بوده و در غائله کردستان، گنبد، خوزستان، جریان پاوه و دزلی نقش آفرینی کرد. وی با ارائه اطلاعات صحیح به امام خامنهای، ایشان را از عدم اعزام تیپ دوم لشکر ۹۲ زرهی اهواز آگاه کرده و بدین‌وسیله نقش مهمی را در  آزادسازی سوسنگرد ایفا کرد.

نقش سرلشکر سلیمی در بازسازی ارتش و بکارگیری نیروهای اصیل و انقلابی در سطح نیروها و تشکیل ارتش اسلامی و انقلابی موثر و تعیین‌کننده بود. وی که امین امام(ره) و رهبر انقلاب بود، مدتی ریاست دفتر مشاوره نظامی امام خمینی(ره) را عهده‌دار شد.

وی همچنین در دوران دفاع مقدس از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان رئیس ستاد جنگ‌های نامنظم انتخاب و در کنار دکتر چمران که فرماندهی این ستاد را برعهده داشت، به اجرای ماموریت‌های محوله پرداخت.

وی همچنین در دوران پس از جنگ و در زمان فرماندهی کل ارتش، با حضور در منطقه محروم سیستان و بلوچستان، به تمامی پادگان‌ها و یگان‌های ارتش شخصا سرکشی می‌کرد و با همه پرسنل و حتی سربازان وظیفه از نزدیک دیدار و گفتگو و با عطوفت و محبتی بی‌دریغ، همه مشکلاتشان را می‌شنید و دستور به پیگیری و رسیدگی می‌داد.

اخذ نشان «نصر» از دستان مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی

فرمانده سابق ارتش که مسئولیت وزارت دفاع در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ را با درجه سرهنگی در کارنامه خود دارد، از بنیانگذاران ارتش انقلابی در خرداد ۱۳۷۹ بود که پس از کناره‌گیری امیر سرلشکر علی شهبازی، با ارتقا درجه از سرتیپی به سرلشکری به فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

امیر سرلشکر سلیمی تا شهریور سال ۱۳۸۴ به عنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد و پس از پایان مأموریتش، سرلشکر عطاءالله صالحی با حکم فرمانده کل قوا به این سمت منصوب شد؛ سرلشکر سلیمی پس از آن به عنوان یکی از مشاوران ارشد فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی، به خصوص ارتش منصوب شد.

امیر سرلشکر سلیمی در خرداد سال ۱۳۷۹  مفتخر به اخذ نشان «نصر» از دستان مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی شده است و رهبر انقلاب هم در وصفش، او را یکی از مهمترین عوامل وحدت و همدلی سپاه و ارتش خواندند.

متن پیام تسلیت فرمانده معظم کل قوا به مناسبت درگذشت سرلشکر سلیمی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور پیامی درگذشت نظامی متدین و متعهد، امیر سرلشکر محمد سلیمی را تسلیت گفتند که متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و تأثر اطلاع یافتم که دوست و همکار دیرین اینجانب در فعالیتهای نظامی، امیر سرلشکر محمد سلیمی رحمت الله علیه پس از مدتی بیماری دشوار، دارفانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوسته است.

این نظامی متدین و متعهد از جمله ی معدود یاران ارتشی است که از آغازین هفته های پیروزی انقلاب، وسیله‌ی ارتباط فعال ارتش با دستگاه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و عنصر مؤثر در جذب بدنه‌ی متعهد ارتش به خدمات انقلاب بود و در طول دهها سال در مراکز حساس نظامی همچون وزارت دفاع و فرماندهی ارتش و سرپرستی دفتر مشاورت امام در نیروهای مسلح و ریاست ستاد مرکز جنگهای نامنظم در سالهای اول دفاع مقدس، خدمات ارزنده‌ای به جای آورد.

اینجانب مصیبت درگذشت این همکار صَدیق را به خاندان محترم و بازماندگان و همکاران ایشان در نیروهای مسلح تسلیت میگویم و علوّ درجات او را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای
۱۱ بهمن ۱۳۹۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha