کد خبر 237939
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

آمریکایی‌ها نمی‌توانند با حمله به خاک ایران انتقام بگیرند

آمریکایی‌ها نمی‌توانند با حمله به خاک ایران انتقام بگیرند

سفیر سابق کشورمان در نروژ و مجارستان به تحلیل ابعاد مختلف حملات نیروهای محور مقاومت در پایگاه‌های آمریکایی در منطقه پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، رسانه‌های آمریکایی در ساعات انتهایی یکشنبه (هشتم بهمن‌ماه) به نقل از مقامات پنتاگون اعلام کردند که بر اثر وقوع حمله پهپادی به پایگاه نظامیان این کشور در اردن، ۳ نظامی آمریکایی کشته شدند. این حمله در پایگاه کوچک آمریکایی «برج ۲۲» در نزدیکی مرز اردن با سوریه رخ داده است. همچنین در این حادثه 34 نظامی آمریکایی نیز زخمی شده‌اند که حال 8 نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

به بهانه وقوع این حملات و بالا گرفتن تنش در منطقه، گفتگویی ترتیب دادیم با عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌المللی تا به بررسی ابعاد مختلف رقابت‌های سیاسی-نظامی در منطقه و چشم‌اندازهای پیش‌رو بپردازیم. فرجی راد  پیش از این سفیر اسبق کشورمان در نروژ و مجارستان بوده است. 

عبدالرضا فرجی‌راد در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل حیات، در خصوص شرایط کلی منطقه اینگونه توضیح داد: درحال حاضر سطح تنش در منطقه از گذشته بیشتر است. نیروهای آمریکایی با عراقی‌ها درگیرند. حوثی‌ها در تنگه باب‌المندب با کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی درگیرند. در لبنان شایعاتی مبنی بر مبنی بر آمادگی اسرائیل برای درگیری گسترده با حزب‌الله مطرح است. در غزه نیز که جنایات صهیونیست‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. علاوه بر این‌ها طی هفته‌های گذشته شاهد موشک‌پرانی بین و ایران و پاکستان و همچنین حوادث تروریستی در دو کشور بوده‌ایم که این حوادث نیز بی‌ارتباط به اوضاع کلی منطقه نیست.

وی با تاکید بر حق استقلال و حاکمیت ملی ملت‌های عرب منطقه گفت: نیروهای مقاومت در حال حاضر برای دستیابی به دو هدف تلاش می‌کنند. هدف اول «وارد آوردن فشار به امریکایی‌ها برای خروج از عراق» است. آمریکایی‌ها دررابطه با این موضوع پیام‌های ضدونقیضی به مقامات امریکایی مخابره کرده‌اند. آن‌ها از یک طرف به عراقی‌ها گفته‌اند که می‌خواهند برای خروج از عراق جلساتی با مقامات عراقی داشته باشند، و از طرف دیگر هم اعلام می‌کنند که برگزاری این جلسات به معنای خروج کامل نیروهای امریکایی از عراق نیست. پرواضح است که این تناقض ‌گویی‌ها خود منجر به افزایش تنش خواهد شد.

سفیر اسبق کشورمان در نروژ، با اشاره به بیش از 26هزار کشته و بیش از 64هزار زخمی و تخریب بی‌سابقه زیرساخت‌های غزه در نتیجه بمباران‌های رژیم صهیونیستی گفت: نیروهای مقاومت عراق نسبت به دوستان عرب خودشان در فلسطین و لبنان حساس هستند و دومین هدف اصلی آن‌ها در حال حاضر «توقف حملات صهیونیست‌ها در غزه» است. نیروهای مقاومت عراق ایالات متحده امریکا را مسئول مستقیم جنایات صهیونیست‌ها می‌دانند. آن‌ها می‌گویند که اگر آمریکایی‌ها از صهیونیست‌ها پشتیبانی سیاسی و نظامی نمی‌کردند و سیاست نتانیاهو مبنتی بر «لزوم دنبال کردن جنگ تا نابودی حماس» را تایید نمی‌کرد امروز شاهد این تلفات بی‌سابقه درغزه نمی‌بودیم.

وی با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی تاکید کرد: بهانه اسرائیلی‌ها برای جنایت در غزه این است که در حمله هفتم اکتبر تعدادی از شهروندان غیرنظامی اسرائیل کشته شدند. اما این مسئله چیزی است که حتی خود حماس ‌هم آن را تایید نمی‌کند و اعلام کرده است که بسیاری از تلفات غیرنظامی در آن روز خارج از کنترل فرماندهان حماس صورت گرفته. اما واقعیتی که صهیونیست‌ها ترجیح می‌دهند چشمانشان را بر آن ببندند این است که حماس به دنبال آزاد کردن سرزمین خود و رهایی حدود دو میلیون شهروند فلسطینی از بزرگ‌ترین زندان دنیا یعنی «غزه» است.

فرجی‌راد با تاکید بر اینکه برای دستیابی به صلح پایدار باید واقعیت ستم‌های بی امانی که بر مردم غزه رفته توسط همه طرفین مورد توجه قرار گیرد گفت: آمریکایی‌ها چشم خود را بر این واقعیات آشکار بسته‌اند و طبیعتا این بی توجهی آن‌ها موجب عصبانیت بیشتر نیروهای مقاومت در منطقه شده است.

وی افزود: حمله شب یکشنبه به پایگاه آمریکایی «برج ۲۲» در نزدیکی مرز اردن و سوریه را باید در قالب همین روند تحلیل کرد. البته حمله به پایگاه‌های آمریکایی توسط نیروهای مقاومت دیگر چیز جدیدی نیست اما این حمله را می‌توان در نوع خود بزرگ‌ترین حمله به پایگاه‌های آمریکایی طی مدت اخیر دانست. چرا که پیش از این کمتر شاهد کشته شدن سربازان آمریکایی در این دست حملات بوده‌ایم.

سفیر اسبق کشورمان در مجارستان تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌توانستد با جلوگیری از استمرار بیش از صد روزه بمباران هوایی یک منطقه کوچک به نام غزه جلوی کشیده شده بحران به این نقطه و کشته شدن سربازان‌شان را بگیرند. آیا امریکایی‌ها که دائما شعار صلح و حقوق‌بشر سر می‌دهند نمی‌توانستند همچون اردنی‌ها به مردم غزه از طریق هوایی دارو و غذا برسانند؟ آمریکایی‌ها با وجود اینکه توانایی بسیار بیشتری از اردن برای چنین اقدامی دارند، به بهانه مخالفت صهیونیست‌ها از انجام این کار سرباز زدند. این رفتار امریکایی‌ها خشم ملت‌های منطقه‌ را نسبت به آنان برانگیخته و نفرت از آن‌ها حتی در میان پادشاهی ‌های محافظه‌کار حاشیه خلیج‌فارس هم رو به فزونی نهاده که این نشان دهنده این واقعیت است که مسبب اصلی این بحرانی که آمریکایی‌ها در آن دست‌و پا می‌زنند خودشان هستند.

وی با اشاره به حمایت‌های ایران از گروه‌های مقاومت خاطرنشان کرد: ایران از این نیروها حمایت می‌کند، اما این بدان معنا نیست که ایران در این حملات آمریت یا عاملیت دارد و این خود نیروهای مقاومت هستند که برای اقدامات‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند. آمریکایی‌ها از ایران انتظار دارند که مانع حملات نیروهای مقاومت شود، اما کنش‌گری ایران در این جهت ممکن است دوستی ایران با این نیروها را خدشه‌دار کند و این چیزی است که ایران امروز نمی‌خواهد. علاوه براین، ایرانی‌ها خودشان هم نگران مردم مظلوم غزه هستند و خواهان دستیابی هرچه سریع‌تر به آتش‌بس دائمی هستند.

فرجی‌راد در پاسخ به سوالی در رابطه با واکنش آمریکا به حملات یکشنبه شب گذشته و سناریوهای احتمالی درباره گسترش جنگ به صورت مستقیم بین ایران و امریکا یادآور شد: حتما آمریکا به این حملات واکنش نشان خواهد داد. اما احتمال اینکه این حملات در داخل خاک ایران صورت بگیرد بسیار بسیار ضعیف است. من احتمال می‌دهم که این واکنش در همان منطقه - یعنی عراق یا سوریه- صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در این مقطع به هیچ‌وجه خواهان گسترش جنگ نیستند گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر این جنگ به واسطه اقداماتی همچون حمله مستقیم به ایران گسترش بیابد، اولین ضربه بزرگ را خود آن‌ها در انتخابات پیش‌رو خواهند خورد.

سفیر اسبق کشورمان همچنین گفت: علاوه براین موضوع، آمریکایی‌ها در صورت گسترش جنگ در خاورمیانه شاهد مواردی همچون بهره‌برداری بیشتر روسیه و چین درخاورمیانه، تشدید حملات روسیه در اوکراین، تشدید حملات نیروهای مقاومت و حوثی‌ها در عراق و دریای سرخ و بی‌ثباتی در خلیج فارس خواهند بود که هیچ‌یک از این موارد به نفع آمریکایی‌ها نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha