کد خبر 237779
۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

حیات گزارش می‌دهد؛

بحران بدهی ۲۶۱ میلیارد تومانی؛ دسته گل جدید مدیران پرسپولیس

بحران بدهی ۲۶۱ میلیارد تومانی؛ دسته گل جدید مدیران پرسپولیس

روز گذشته از دو پرونده بدهی سنگین جدید در باشگاه پرسپولیس رونمایی شد و حواشی مدیریتی این باشگاه را بیشتر از قبل کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ باشگاه پرسپولیس که این روزها مدیرانش شرایط چالش برانگیزی را سپری می‌کنند و بابت انتخاب اوسمار ویرا به عنوان سرمربی جدید و جانشین یحیی گل‌محمدی مورد حمله و انتقاد افکار عمومی و هواداران این تیم قرار گرفته‌اند، به تازگی درگیر مشکلات مالی سنگین و شدیدی هم شده‌اند که اگر فکری برایش نشود به زودی تبدیل به بحران جدی برایشان خواهد شد.

در شرایطی که این روزها بحث واگذاری و فروش سهام باشگاه پرسپولیس در کنار استقلال داغ است، استقبال از سهام دو باشگاه در فرابورس به شدت کاهش پیدا کرده، با توجه به میزان بدهی موجود هم کسی حاضر نشده مالکیت باشگاه پرطرفدار سرخ را برعهده بگیرد. در این شرایط اخبار جدیدی از بدهی‌های سنگین این باشگاه مطرح شده که واگذاری این باشگاه را از گذشته‌هم سخت‌تر می‌کند.

گاف بزرگ ۱۵۲ میلیارد تومانی

مدیرعامل پرسپولیس در یک برنامه زنده تلویزیونی پرده از بدهی ۱۵۲ میلیارد تومانی باشگاه با حکم دادگاه برداشت. بدهی سنگینی که بابت یک قرارداد فسخ شده مربوط به سال‌های گذشته در این باشگاه است و نشان از یک گاف مدیریتی بزرگ دارد. قراردادی که در دوره مدیریتی ایرج عرب در پرسپولیس به امضا رسید و یک شرکت تبلیغاتی به صورت پیمانکاری امتیاز بلیت فروشی باشگاه را در یک بازه زمانی مشخص بر عهده گرفت و ۷ میلیارد بابت آن پرداخت کرد تا بخشی از مخارج یومیه باشگاه که در آن مقطع تحت فشار سنگین مالی بود بدین وسیله جبران شود، قراردادی که ظاهراً منع قانونی داشته و از حوزه اختیارات مدیرعامل پرسپولیس در آن مقطع خارج بوده است.

بعد از امضای این قرارداد بود که شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی که در این میان ذی‌نفع محسوب می‌شد وارد عمل شده و مقابل اجرای این قرارداد ایستادگی کرد و در نهایت باعث شد این قرارداد فسخ شود چرا که سازمان لیگ در قراردادی مشابه این امتیاز را به شرکت دیگری واگذار کرده بود و همین امر یک جنجال بزرگ و به دنبالش یک فاجعه اقتصادی رقم زد.

پس از این اتفاق باشگاه پرسپولیس اجباراً قراردادش را با این شرکت را فسخ کرد اما نکته مهم این است که بعداز چندماه هم پول دریافت شده را پس نداد و این بدهی بعد از دوره ایرج عرب هم توسط حمیدرضا گرشاسبی با مبلغی به مراتب پایین‌تر از امروز می‌توانست پرداخت شود که نسبت به آن اقدامی صورت نگرفت تا یک بحران مالی جدی در مجموعه پرسپولیس شاهد باشیم. 

این موضوع منجر به شکایت از سوی این شرکت و در نهایت با احتساب تاخیر ، حکم ۱۵۲ میلیارد تومانی علیه پرسپولیس صادر شد. حالا معلوم نیست چه کسب می‌خواهد این پول را بدهد و از اساس در زمان بررسی صورت‌ های مالی پرسپولیس چرا این قرارداد و شکایت مالی قدیمی آن شرکت دیده نشد؟!

یک استعفای ۱۰۹ میلیارد تومانی

روز گذشته پیمان حدادی عضو هیات مدیره پرسپولیس که اعلام کرد ۱۱ روز پیش استعفا داده و در بیان دلیل کناره‌گیری خود اعلام کرد که وزارت ورزش باید ۱۰۹ میلیارد به پرسپولیس پرداخت کند. این جمله شاخک رسانه‌ها را حساس کرد و همه دنبال پیدا کردن دلیل این بدهی رفتند. رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم در صحبت های شب گذشته اش با برنامه زنده شبکه سه به این ۱۰۹ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت وزارت ورزش باید این رقم را پرداخت کند.

پیگیری‌های انجام شده نشان می‌دهد قضیه ۱۰۹ میلیارد تومان ارتباطی به سهام این باشگاه در بورس ندارد و باز هم پای بدهی‌های سابق و پنهان پرسپولیس در میان است که این باشگاه را بیش از پیش مقروض کرده است و باعث شده سهامداران از خرید یا حفظ سهام این باشگاه در سبد خود فراری شوند.

باشگاه پرسپولیس درخواست شناسایی 147 میلیارد تومان بدهی تحمیل‌شده قبل واگذاری را داشت، اما سازمان حسابرسی 109 میلیارد و 474 میلیون تومان را تائید کرده که همچنان رقم مناسبی برای دریافت از دولت محسوب می‌شود. در این بین اعداد تائید شده مربوط به سازمان تامین اجتماعی، اداره مالیات و بدهی شخصی هستند. 38 میلیارد تومان بابت جریمه به تامین اجتماعی، 4 میلیارد مالیات برانکو و اندکی هم برای پرونده مسعود زارعی بوده است.

نکته مهم اینکه باقیمانده مبلغ به ارزش 37 میلیارد تومان به صورت دقیق شناسایی نشده و مشخص نیست که مربوط به چه مواردی است، اما به هر حال این عددی است که برای بدهی قبل از واگذاری پرسپولیس مشخص شده اما بعد از واگذاری پرداخت شده و حالا باشگاه پرسپولیس مدعی دریافت آن از دولت است.

با این حال پرداخت این موضوع بر اساس همین نامه، نیازمند «تشخیص واحد حسابداری» باشگاه پرسپولیس و «پذیرش توسط وزارت ورزش و جوانان» است. یعنی به عبارتی تا زمانی که وزارت ادعای باشگاه پرسپولیس را نپذیرد، پرداختی نیز انجام نخواهد شد اما بلافاصله بعد از پذیرش، این موضوع به مرحله واریز خواهد رسید.

حالا در صورتی که باشگاه پرسپولیس بتواند وزارت ورزش و جوانان را برای این هزینه تحمیل شده به باشگاه قانع کند، رقم بسیار مناسبی به حساب باشگاه خواهد رسید که بخش اعظم مشکلات باشگاه پرسپولیس را حل خواهد کرد، اما در صورتی که وزارت کارشکنی نکند و این موضوع را بپذیرد. باشگاه پرسپولیس حدود 60 میلیارد بابت آپشن قرارداد بازیکنان به آنها بدهکار است و همچنین نیازمند یک درآمد دیگر است تا بتواند اقساط وام خود را پرداخت کند.

بحران بدهی ۲۶۱ میلیارد تومانی؛ دسته گل جدید مدیران پرسپولیس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha