کد خبر 237730
۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ماجرای رسوب ویلچرهای جانبازان در گمرک/ ویلچرهایی که ۶ سال در گمرک خاک خورد

ماجرای رسوب ویلچرهای جانبازان در گمرک/ ویلچرهایی که ۶ سال در گمرک خاک خورد

۴۶۰ ویلچر جانبازان دو پا قطع بنیاد شهید در حالی به دلایل مختلف ۶ سال در گمرک تهران خاک خورد که یکی از سوالات اصلی این است که چرا یکی از وسایل ضروری زندگی جانبازان باید در جایی از همین کشور از دسترس این عزیزان خارج شود.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، ماجرای ویلچرهای رسوبی جانبازان با مصاحبه امید جهانخواه، سرپرست گمرک تهران پررنگ شد؛ زمانی که وی خبر از رسوب ویلچرهای جانبازان دو پا قطع داد. سرپرست گمرک تهران ادامه داد: در صورت صدور مجوز استاندارد در اسرع وقت این ویلچرها ترخیص خواهند شد.

اما در همین زمان مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد با حضور در گمرک شهریار در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما خبر از ترخیص ویلچرهای رسوبی جانبازان دو پا قطع بنیاد شهید داد.

اسلام‌پناه در این رابطه گفت: از آنجایی که واردات این نوع کالا برای تامین نیاز جانبازان قطع نخاعی صورت گرفته بود برای حل ترخیص این کالاها شخصا در گمرک غرب تهران (شهریار) حضور یافتم تا وقفه‌ای در این باره صورت نگیرد.

رمزگشایی از رسوب ویلچرهای مانده در گمرک

ماجرای ترخیص ۴۶۰ دستگاه ویلچر از سال ۱۳۹۷ آغاز می‌شود. این ویلچرها بعد از عبور از گردنه سازمان غذا و دارو، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد بالاخره به ایستگاه پایانی رسید؛ اما ماجرا چه بود؟ ماجرای این ویلچرها در گفتگوی «حیات» با شاهرخ رامزی، مدیر کل پشتیبانی و مهندسی بنیاد شهید و امور ایثارگران شرح داده می شود که در ادامه می‌خوانید:

گردنه اول؛ توقف ویلچرها در ایستگاه سازمان غذا و دارو و وزارت صمت

ثبت سفارش و واردات ویلچرهای جانبازان چگونه انجام شد؟

براساس سیاست های بنیاد شهید و امور ایثارگران، در سال ۱۳۹۷، ۴۶۰ ویلچر برای جانبازان دو پا قطع بنیاد شهید از آلمان خریداری شد. پس از آن، حدود ۲۳۰ ویلچر وارد کشور شده که به‌دلیل عدم امکان ترخیص به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی منتقل می‌شوند. 

این ویلچرها همزمان با انتصاب بنده به عنوان مدیرکل پشتیبانی و مهندسی بنیاد شهید و امور ایثارگران، از سازمان اموال تملیکی خارج و به گمرک مسترد شد. در ادامه، ۲۳۰ ویلچر بعدی وارد کشور شد و بعد از ورود ۴۶۰ ویلچر متوجه شدیم ثبت سفارش آنها در زمان خرید به موقع انجام نشده است. بنابراین درصدد ثبت سفارش ویلچرها برآمدیم؛ اما نیازمند کد IRC موقت از وزارت بهداشت بودیم. با وجود اینکه مدیران سازمان غذا و دارو می دانستند این ویلچرها برای جانبازان است؛ اما نزدیک به یک سال طول کشید تا در اسفند سال گذشته به ما کد IRC موقت ارائه بدهند. این در حالی است که انتظار داشتیم مدیران سازمان غذا و دارو با حساسیت ویژه ای به این موضوع نگاه کنند زیرا این وسایل مختص جانبازان قطع دو پا بود که شرایط ویژه ای برای زندگی دارند.

بالاخره با پیگیری های بسیار، مجوز ثبت سفارش را به ما ارائه دادند؛ اما پروسه ای طولانی را برای امکان ثبت سفارش این ویلچرها طی کردیم. در این فاصله با توجه به قوانین گمرک، پس از گذشت ۶ ماه ویلچرها جزو اموال سازمان اموال تملیکی شد که این سازمان با ما همکاری لازم را داشتند. بنابراین طی مکاتبه با این سازمان و موافقت آنها، ویلچرها مجددا به گمرک وارد شد.

گردنه دوم؛ توقف ویلچرها در ایستگاه سازمان ملی استاندارد

مشکل ثبت سفارش حل شد، پس چرا ویلچرها دوباره در مسیر ترخیص معطل ماندند؟

بالاخره مشکل ثبت سفارش حل شد و ویلچرها به مرحله ترخیص رسیدند. براساس پروتکل‌های ترخیص کالا، رعایت استانداردهای الزامی برای ویلچرها لازم بود. سازمان ملی استاندارد موضوع ترخیص ویلچرها را به یکی از شرکت‌های بازرسی عودت داده بود. بنده از اداره کل پشتیبانی و مهندسی بنیاد شهید و امور ایثارگران مساله را از مدیرعامل شرکت بازرسی کالا پیگیری کردم که در پاسخ گفتند: «کلاس این ویلچرها خیلی بالاست و چون استانداردهای ملی ایران قدیمی است و ۲۰ سال پیش تدوین شده لذا ویلچرها با آنها همخوانی ندارد.» به‌طور مثال، بخواهیم بنز را با استانداردهای پراید وارد کشور کنیم؛ مشخصا با استاندارد همخوانی ندارد. بنده از آنها خواستم که این موضوع را در گزارش خود به سازمان استاندارد منعکس کنند.

در این گیر و دار، سعی کردم با مدیرکل استاندارد استان تهران تماس بگیرم؛ اما ایشان پاسخگوی تماس‌ها و پیام‌ها نبودند. بنابراین ناچار شدیم که موضوع را به رئیس سازمان ملی استاندارد منعکس کنیم؛ نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران در تاریخ ۲۷ دی ماه به رئیس سازمان ملی استاندارد فرستاده شد؛ درحالی‌که انتظار داشتیم رئیس سازمان ملی استاندارد در همان زمان به موضوع بپردازند؛ اما این مساله کمی زمان برد. در این میان، ضرورتی به حرکت های ژورنالیستی ازسوی رئیس این سازمان نبود زیرا ایشان تکلیف داشتند به جهت نوع ماهیت کالای واردشده که با آخرین استانداردهای بین‌المللی و روز دنیا ساخته شده است، اقدام به اعطای استاندارد کنند.

واردات اقلام مورد نیاز جانبازان نیازمند تدوین استانداردهای جدید

آیا واردات کالاهای جدید مورد نیاز جانبازان با مانع روبروست؟

تعداد زیادی از اقلام مورد نیاز جانبازان به زودی براساس موافقت‌نامه‌ها و توافقات صورت گرفته، وارد کشور خواهد شد. این کالاها ویژگی‌های خاصی دارند. به همین دلیل، سازمان ملی استاندارد از هم اینک باید درخصوص تعریف استانداردهای کالاهای مورد نیاز جانبازان چاره اندیشی کند تا خدای نکرده جانبازان به واسطه ترک فعل یا قدیمی بودن استانداردها دچار مشکل نشوند.

نهایتا از رئیس سازمان ملی استاندارد تشکر می‌کنیم بابت همتی که به خرج دادند و دستور ویژه ای برای ترخیص ویلچرها دادند. روز گذشته فیش‌های مربوط به این کالاها آمده بود که باید مبالغی را پرداخت کنیم. در ادامه کار، دستور پرداخت دادیم و امیدواریم هرچند سریع تر بعد از ۶ سال بتوانیم ویلچرها را ترخیص کرده و تحویل جامعه هدف بدهیم.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha