کد خبر 237668
۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

معاون آموزشی وزارت علوم مطرح کرد:

۱۳۴ واحد دانشگاهی پیام نور با هدف بهینه‌سازی ساماندهی شد

۱۳۴ واحد دانشگاهی پیام نور با هدف بهینه‌سازی ساماندهی شد

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ساماندهی واحدهای دانشگاه پیام نور به معنای حذف یا ادغام نیست و این کار با هدف بهینه‌سازی واحدهای دانشگاهی پیام نور انجام می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، رضا عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اکنون آموزش‌های هدفمند و مهارتی نظام جامع آموزش مهارتی در دانشگاه ها تدوین شده و رئیس جمهوری هم نقش سازمان ها در حوزه مهارت را در دستور کار قرار داده که به زودی این کار انجام شود. 

وی ادامه داد: اکنون انتخاب دانشجویان نخبه از طریق استادان انجام می شود و ۶۰ درصد میزان پذیرش دانشجویان دکتری و ۳۰ درصد میزان پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد افزایش پیدا کرده است. 

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: طی برنامه ریزی های انجام شده ۱۵۰۰ رشته تحصیلی مورد تحول و بازنگری قرار می گیرد  که در حال حاضر بازنگری در ۸۶۳ رشته انجام شده است همچنین به دانشگاه ها اختیار داده شده تا ۴۰ واحد از دروسی  که مورد نیاز صنعت یا بخش های مدنظر است را فرا بگیرد.

عمو عابدینی با اشاره به طرح تحول دولت سیزدهم بیان کرد: برنامه ریزی شده است تا دانشکده علوم و فنون راهبردی برای ایران باشد. وزارت علوم تاکید زیادی بر نخبه پروری رتبه های زیر ۲۰۰ و استعدادهای درخشان دارد و از مقطع دیپلم  آنها را تحت پوشش قرار می دهد و در صورت تحصیل در مقطع دکترا، بورسیه خواهند شد.

وی در خصوص دیپلماسی علمی بیان کرد: شیوه نامه های دیپلماسی علمی تدوین شده است تا نوع ارتباط دانشجویان کشور با سایر مراکز آموزش عالی دنیا، مشخص شود.

معاون آموزشی وزارت علوم  ادامه داد: اعضای هیات علمی، امکانات و حتی ساختمان به دانشگاه دولتی منتقل می شود و فعلا ۱۳۴ واحد دانشگاهی ساماندهی شده و این کار با هدف بهینه سازی واحدهای دانشگاهی پیام نور انجام می شود. 

وی اضافه کرد: ساماندهی واحدهای دانشگاهی پیام نور به معنای حذف یا ادغام نخواهد بود. در علمی کاربردی تعدادی از واحدها ساماندهی شده است زیرا که مراکز دانشگاهی که از دولت بودجه گرفته باید در حوزه مهارت محوری فعالیت کنند و نباید در زمینه آموزش روتین کار انجام دهند.  

وی ادامه داد: خود دانشگاه علمی کاربردی دو هزار رشته دانشگاهی که متقاضی نداشته و مورد نیاز صنعت نبوده، را حذف کرده است.

عمو عابدینی بیان کرد: علمی کاربردی یک نظام آموزش عالی برای مشارکت بخش خصوصی برای مهارت محوری است و شش هزار بورس آموزشی از کارخانه ها در این خصوص گرفته شده است. 

وی اضافه کرد: پردیس های خودگردان از پردیس های بین الملل جدا شده اند و پردیس خود گردان باید از طریق کنکور سراسری دانشجو پذیرش کنند. برای پردیس بین الملل مصوب شده است که ۲۵ درصد از دانشجویان اش می توانند ایرانی و ۷۵ درصد بقیه باید از دانشجویان خارجی باشند. 

وی افزود: اکنون ۴۰ درصد از دانشجویان در دانشگاه ازاد تحصیل می کنند.

عموعابدینی در ادامه افزود: اکنون ۱۱۲ واحد دانشگاه غیر انتفاعی  و ۱۰۲ واحد غیر انتفاعی ساماندهی شده است و اکنون ۲۵۵ واحد غیرانتفاعی در کشور داریم که همه این اقدامات بر اساس مصوبه شورای گسترش انجام شده است.  

وی ادامه داد: امسال ۲۱۰۰۰ کد رشته محل در تمام مقاطع چراغ اش خاموش و فعلا به دلیل عدم نیاز در منطقه مربوطه حذف شده است. وزارت علوم برای کشاورزی، فناوری راهبردی و علوم پایه رشته ای را حذف نکرده است.

وی تاکید کرد: در سال قبل تعداد ۵۰۰۰ بورس در دفترچه آورده شده است. وزارت علوم برنامه ریزی کرده تا شهر، دانش و نوع آوری ثریا که با دستور وزیر علوم مصوب شده راه اندازی و ایجاد شود. 

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: اکنون ایران در زمینه نانو در جایگاه چهارم جهان و در حوزه سلول های بنیادی در رتبه دهم دنیا است. 

وی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا بر اساس استاد محوری، برنامه محوری و شاگرد پروری است. معتقدم که اولین دانشگاه تمدن ساز برای کشورمان است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha