کد خبر 237627
۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳

اوضاع وخیم داوری در ایران؛

بنیادی‌فر و کمک‌هایش از قطر اخراج شدند

بنیادی‌فر و کمک‌هایش از قطر اخراج شدند

تنها تیم داوری ایرانی جام ملت‌های آسیا با تنها یک قضاوت در مسابقات آسیایی به کار خود پایان دادند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم داوری ایران که از چند هفته قبل از جام ملت‌ها برای آمادگی حضور در این مسابقات راهی لیگ یک عربستان شدند تا با قضاوت مسابقات دارای وی ای آر، اماده جام ملت‌ها شوند، وداعی زودهنگام با این رقابت‌ها داشتند. موعود بنیادی‌فر، سعید قاسمی و علیرضا ایلدروم پس از قضاوت دیدار تیم‌های عمان و تایلند به ایران برگشتند تا با قضاوت تنها یک بازی در جام ملت‌ها به پایان کار خود برسند.

این پایانِ زودهنگامی بر فعالیت تنها تیم داوری ایرانی در مسابقات آسیایی بود که نشان از وضع اسفناک داوری در فوتبال ما دارد که حتی در قاره آسیا هم نمی‌تواند جایگاه قابل توجهی داشته باشد و در یک تورنمنت قاره‌ای فقط یک تیم به نمایندگی از داوران ما اعزام می‌شوند و همان‌ها هم بعد از یک بازی در سطح متوسط و به واسه نمره پایینی که کسب کردند به ایران بازگشتند.

ماجرا وقتی جالب می‌شود که بدانیم این تیم داوری بر اساس امتیازبندی‌های موجود بهترین تیمِ داوری حال حاضر ایران محسوب می‌شوند و به نوعی در فوتبال ما و در لیگ برتر سرآمد به حساب می‌آیند. کما اینکه موعود بنیادی‌فر و کمک‌هایش اخیراً در دربی تهران هم قضاوت پر حرف و حدیثی داشته و اعتراض هر دو تیم را در پایان بازی دیدند.

بنیادی‌فر در حال حاضر تنها داور ایرانی است که دوره‌های استفاده از کمک داور ویدیویی را گذرانده و مدرک بین المللی آن را دریافت کرده است و سایر داوران ایرانی حتی به چنین مرحله‌ای هم نرسیدند. این موضوع اتفاق قابل تاملی است که نشان از سطح پایین داوری در فوتبال ما دارد و برگ زرین دیگری در کارنامه رئیس کمیته داوران و هم پستی‌های پیش از خودش است که فعالیت مناسبی در زمینه استعدادیابی و آموزش داوران خبره در فوتبال ایران نداشتند و اگر هم از دل چنین تشکیلاتی یک علیرضا فغانی در سال‌های اخیر بیرون زده حاصل اتفاق و تلاش و استعداد شخصی بوده است.

با این شرایط طبیعی است که هر 16 تیم حاضر در لیگ برتر به سطح داوری در فوتبال ایران معترض هستند و خود رئیس کمیته داوران در پایان فصل گذشته اعتراف کرد که 30 امتیاز تاثیرگذار در روند بالای جدول و سرنوشت قهرمانی میان تیم‌های حاضر در کورس با اشتباهات داوری جابجا شده است.

با این تفاسیر حتی ورود VAR به فوتبال ایران هم نمی‌تواند تغییر اساسی در این روند ایجاد کند و امید می‌رود با اتفاقات این چنینی تغییری در روند تصمیماتی که داوری فوتبال ایران را به چنین نقطه‌ای کشانده ایجاد شود، شاید که در چندین سال آینده ثمره مثبتی از آن دیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha