کد خبر 237522
۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲

تجلیل از برگزیدگان نهمین جایزه جهانی اربعین؛

مهمترین راه انتقال زیبایی‌های اربعین زبان هنر است

مهمترین راه انتقال زیبایی‌های اربعین زبان هنر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نهمین جایزه جهانی اربعین گفت: زبان فرهنگ و هنر مهمترین عامل برای انتقال زیبایی‌های سفر تمدن سااربعین است؛ باید همه عوامل هنری را به کار بگیریم تا لحظات ماندگار این اتفاق بی‌نظیر را روایت کنیم.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ محمدمهدی اسماعیلی در آیین اختتامیه نهمین جایزه جهانی اربعین که روز شنبه -۷ بهمن ۱۴۰۲-  همزمان با رحلت حضرت زینب(س) با حضور جمعی از میهمانان داخلی و خارجی در محل حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: جهاد تبیین از همان گودال قتلگاه شروع شد که حضرت زینب (س) جسم برادرش را در بغل گرفت و از خدا خواست این قربانی را از اهل بیت (ع) قبول کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی و مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی، مفاهیم عظیم مکتب اباعبدالله (ع) مجددا بازنمایی شده، انقلاب اسلامی ما دقیقا در همان متن و گفتمان جلو آمده است، از آغاز نهضت در ایام فاطمیه  سال ۱۳۴۱ و یک تداوم بیش از ۶۰ ساله با نام اباعبدالله (ع) بوده است.

وی گفت: به شعارهای انقلاب اسلامی نگاه کنید «خون بر شمشیر پیروز است»، بر اساس کار تحقیقی که روی شعارهای انقلابی شده  است، این شعارها برخاسته از آموزه‌های عاشورایی و دینی است.

مکتب عاشورا پرچم انقلاب را برافراشته نگه داشت

اسماعیلی افزود: ادامه نهضت هم در همین مسیر جلو آمده، ایام هشت سال دفاع مقدس، همه دنیای استکبار برای زمین‌گیری انقلاب بسیج شده بودند و این مکتب عاشورا بود که پرچم انقلاب را برافراشته نگه داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دهه ۸۰ و سقوط رژیم بعثی در عراق فضای احیای یک آیین بزرگ را برای پیروان مکتب اهل بیت (ع) فراهم کرد، درست است که پیاده روی اربعین یک سنت تاریخی برخاسته از فرمایشات اهل بیت (ع) است، اما نهضت اسلامی مردم ایران یک جلوه ویژه‌ای به این آیین سنتی و تاریخی داد.

وی گفت: در کنار عزیزانمان در عراق که از زیر سلطه رژیم دیکتاتوری صدام رها شده بودند، میلیون‌ها عاشق رهسپار زیارت اربعین شدند؛ انقلاب اسلامی با استفاده از این فرصت تمدن‌ساز و میدان‌داری سردار دلها و رهنمودهای رهبری اربعین را به کانون حضور دل‌های مشتاق میلیون‌ها عاشق مکتب اهل بیت (ع) تبدیل کردند که از همه دلبستگی‌های خود عبور می‌کردند و عاشقانه پای پیاده این مسیر را طی می‌کردند حتی حضور تروریست‌ها مانع این حماسه نشد.

لحظات ماندگار اربعین روایت شود

اسماعیلی افزود: فرزندان مکتب امام از لبنان، سوریه و عراق و ایران با عشق لقب مدافعین حضرت زینب(س) را گرفتند،جمهوری اسلامی و مقاومت منطقه‌ای همه این بحران‌ها و تهدیدها را پشت سر گذاشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زبان فرهنگ و هنر اینجاست که مهمترین عامل برای انتقال زیبایی‌های این سفر تمدن ساز است؛ باید همه عوامل هنری را به کار بگیریم تا لحظات ماندگار این اتفاق بی‌نظیر را روایت کنیم حالا که همه دنیای استکباری تصمیم به سانسور این اتفاق گرفته اند با همه حضور به صحنه بیاییم.و با زبان فرهنگ و هنر و رسانه مبلغ این جریان باشیم در شرایطی که دنیای امپریالیسم با اخبار معاند برکات این سفر را انکار می‌کنند.

وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی آثار جایزه اربعین از ۴۰ کشور گفت: باید از تمامی امکانات هنری برای انتقال مفاهیم اربعین استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha