کد خبر 237504
۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱

۳۲ سانتی‌متر برف در کوهرنگ بر زمین نشست

۳۲ سانتی‌متر برف در کوهرنگ بر زمین نشست

 معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: فعالیت یک سامانه بارشی در استان طی ۴۸ ساعت گذشته ۳۲ سانتی‌متر برف و ۴۰ میلیمتر باران در ایستگاه کوهرنگ این استان به همراه داشت.

به گزارش گروه استان های حیات؛ معصومه نوروزی افزود: این در حالی است که باید میزان ارتفاع برف در ایستگاه کوهرنگ نسبت به دوره مشابه میانگین بلندمدت بیش از یک متر باشد.

وی ادامه داد: این سامانه همچنین در دیگر ایستگاه‌های استان بارش باران به میزان ۱۵.۵ میلیمتر در شهرکرد، ۱۲.۶ میلیمتر در بروجن، ۳۵.۵ میلیمتر در لردگان، ۲۹ میلیمتر در اردل، ۱۷.۳ میلیمتر در فارسان، ۱۳ میلیمتر در سامان، ۱۴.۵ میلیمتر در بن، ۲۱.۲ میلیمتر در شلمزار، ۱۴ میلیمتر در فرخشهر، ۳۳.۵ میلیمتر در مالخلیفه، ۱۹ میلیمتر در سورشجان، ۱۴ میلیمتر در بلداجی، ۷.۸ میلیمتر در ایلبگی، ۳۷ میلیمتر در دوآب صمصمامی، ۵۲ میلیمتر در بازفت و ۳۰ میلیمتر در لیرابی بر جا گذاشت.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بارش‌ها از روز یکشنبه تا روز سه‌شنبه به صورت خفیف و پراکنده خواهد بود و کاهش دما و شکل‌گیری پدیده مه‌گرفتگی طی این مدت دور از انتظار نیست.

نوروزی اظهار داشت: میزان بارش‌های سال آبی در استان همچنان نسبت به میانگین بلندمدت با کاهش چشمگیری روبروست و اگر تا پایان فصل زمستان بارش‌های خوبی نیز در پیش داشته باشیم جبران این حجم از کمبود بارش را نمی‌کند.

وی یادآور شد: بارش موثر برای استان باید به شکل برف باشد تا بتواند بخشی از سفره‌های آب زیرزمینی را تغذیه کند چراکه طی سال‌های متوالی خشکسالی در استان این منابع به شدت کاهش یافته و این موضوع تامین آب در بخش‌های مختلف به ویژه شرب را با چالش جدی روبرو می‌کند.

 چهارمحال و بختیاری در سال آبی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۲) شانزدهمین سال متوالی خشکسالی خود را پشت سر گذاشت.

افزایش دمای هوا و تبخیر آب نیز در وقوع این خشکسالی‌ها تاثیرگذار بوده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha