کد خبر 237400
۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۸

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

ایران و پاکستان دیوار مرزی می‌سازند؟

ایران و پاکستان دیوار مرزی می‌سازند؟

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ایران و پاکستان با پذیرش تهدید مشترک تروریسم، در زمینه مسدودسازی مرزها با یکدیگر به توافق مشترک رسیده‌اند.

فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات، در پاسخ به پرسشی درباره همکاری‌های مشترک ایران و پاکستان در جهت مبارزه با تروریسم بر اساس مواضع رسمی دو کشور؟، اینگونه توضیح داد: رابطه ایران با دولت و ملت مسلمان پاکستان رابطه‌ای عمیق و تاریخی است که تحولات و فعل و انفعالات مرزی تاکنون نتوانسته خدشه‌ای به این روابط دوستانه و صمیمانه وارد کند.

وی با اشاره به درگیری‌های مرزی اخیر بین دو کشور افزود: مسائل اخیر نیز چیزی فراتر از مسائل مرزی روتین نیست. پیش‌فرض ما در تحلیل این مسائل این است که پس از وقوع جنگ غزه و جنایت‌های بی‌سابقه صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان مظلوم فلسطینی، تعدادی از گروهک‌های تروریستی که از حمایت رژیم صهیونیستی به صورت تمام‌قد برخوردارند، به‌دنبال این هستند که مناطق پیرامونی جمهوری اسلامی ایران را به وسیله تحرکات تروریستی آشفته کرده و درگیری سیاسی ایجاد کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موضوع تهدیدات تروریستی مدت‌هاست که ذهن مقامات ایران و پاکستان را مشغول داشته، خاطرنشان کرد: من در برخی از جلسات مشترک بین مقامات مشترک ایران و پاکستان شاهد نگرانی مقامات طرفین در این‌باره بوده‌ام.

وی اضافه کرد: عملیات‌های تروریستی که اخیرا در راسک و سپس در سالروز شهادت شهید سلیمانی در کرمان صورت گرفت، از لحاظ زمانی تقریبا نزدیک به دو حادثه تروریستی در مقر ارتش ارتش پاکستان و در جمع علمای پاکستانی بود که این خود نشان دهنده این موضوع است که هر دو کشور به معنای واقعی کلمه قربانی تروریست‌ هستند.

مالکی با تاکید بر اینکه سرنخ و ریشه تروریست‌هایی که به‌صورت توامان امنیت پاکستان و ایران را تهدید می‌کنند، را باید در جایی خارج از معادلات سیاسی دو کشور جستجو کرد، یادآور شد: ایران و پاکستان با پذیرش این تهدید مشترک، به این تصمیم مشترک رسیده‌اند که در مواردی همچون مسدودسازی مرزها، ایجاد شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد اقتصادی به‌منظور دستیابی به ثبات و امنیت منطقه‌ای و مقابله عملی با تروریسم با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشند.

وی در ادامه یادآور شد: مقامات ایران و پاکستان پس از حوادث اخیر هم دائما در حال گفتگو و مذاکره مستقیم بوده‌اند و به‌دنبال حفظ رابطه عمیق خود و حصول همکاری‌های پررنگ‌تر و همه‌جانبه‌تر هستند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار حیات در رابطه با نحوه مسدودسازی مرزهای بین ایران و پاکستان نیز گفت: با توجه به اینکه ما با پاکستان و افغانستان مرزهای گسترده‌ای داریم، به‌دنبال این هستیم که مرزهای شرقی‌مان از یک سیاست‌گزاری واحد برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه قطعا در این مسیر با دولت پاکستان نیز همکاری‌هایی خواهیم داشت، افزود: درباره اینکه برای کنترل مرزها، باید دیوار مرزی ساخته شود یا به طرق دیگری اقدام به این امر کرد، نظرات کارشناسی بسیار است. اما نظر برخی از تحلیل‌گران نظامی و انتظامی ما هم این است باید در باید در مناطق مرزی با پاکستان در جنوب استان سیستان و بلوچستان دیوار مرزی ساخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha