کد خبر 237201
۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد:

رسیدگی به 71 هزار پرونده بند الفی/ تعیین تکلیف 30 هزار پرونده در تمرکززدایی اختیارات بنیاد شهید + فیلم

رسیدگی به 71 هزار پرونده بند الفی/ تعیین تکلیف 30 هزار پرونده در تمرکززدایی اختیارات بنیاد شهید + فیلم

مدیرکل پذیرش و امور اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران از رسیدگی به 71 هزار پرونده بند الفی خبر داد و گفت: با تفویض اختیارات به استانها روند رسیدگی به این پرونده ها سرعت گرفته است.

سیدباقر سیدرضایی مدیرکل پذیرش و امور اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در راستای بند الف ماده 87 پس از ابلاغ اولیه قانون برنامه ششم انجام شده چه بوده است، گفت: تکلیفی بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد شهید بود؛ افرادی که در طول سال‌های جنگ حضور داشته ولی مدارک لازم را نداشتند و احراز جانبازی نشدند به شرط تایید شورای پزشکی یگان مربوطه می‌توانستند از 5 درصد جانبازی برخوردار باشند. 

وی ادامه داد: در طول برنامه ششم این موضوع با تدوین آئین‌نامه‌ای به‌صورت متمرکز در سطح کشور از طریق یگان‌ها در سطح ملی و بنیاد در سطح ستاد مرکزی انجام شد و به صورت مستمر در طول سالها با سرعت کمی پیشرفت داشت.

مدیرکل پذیرش و امور اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه این موضوع در دوسال گذشته به شکل جدی در صدر کارها قرار گرفت، افزود: با توجه به اینکه این فرآیند فقط در ستاد بنیاد شهید اتفاق میفتاد سرعت لازم را نداشت و از طرفی رزمندگان در خصوص طولانی شدن این فرآیند معترض بودند. بر این اساس تصمیم گیری هایی شد که اداره کل پذیرش و هماهنگی بنیاد با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح موضوع واگذاری این فعالیت به استانها واگذار شود و برنامه ریزی شد تا بتوان با اصلاح فرآیند و اصلاح شیوه نامه کار را به استانها واگذار کنیم. 

وی در ادامه یادآور شد: تا اینجا حدود 71 هزار پرونده بند الفی در سطح کشور در طول برنامه ششم بررسی شده که از این تعداد 43 هزار نفر مورد تایید بنیاد شهید قرار گرفته است و مابقی به علت نقص در پرونده در حال بررسی مدارک بیشتر است. 

سیدرضایی درباره فرآیند تمرکززدایی اختیارات از ستاد بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان‌ها اظهار کرد: پس از صدور حکم مدیریت و اداره کل پذیرش و امور اداری ایثارگران از طرف آقای دکتر قاضی‌زاده و سیاستهایی که ایشان تدوین کرده بودند، ایشان اولویت را بر اساس واگذاری اختیارات به استانها قرار داده بودند. یک از مشکلاتی که داشتیم تمرکز خدمات در ستاد بنیاد شهید بود که با این دستور رفع شد.

وی همچنین تاکید کرد: مشکل دیگر اجرای ناقص برخی از قوانین و نارضایتی عده ای از ایثارگران در راستای خدمات ارائه شده از حوزه پذیرش بود که باز هم با تفویض اختیارات به استان‌ها این مشکل نیز حل شد.

مدیرکل پذیرش و امور اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: باتوجه به دو عامل سرعت و دقت بر آن شدیم که تلاش کنیم رضایمندی ایثارگران را به دست بیاوریم و مهم‌ترین بخش در این راستا واگذاری خدمات و وظایف به استان‌ها بود. یکی از این واگذاری‌های مهم بند الف ماده 87 بود که با هدف ایجاد رضایت میان رزمندگان دفاع مقدس، دقت و سرعت در فرآیند رسیدگی انجام شد. این موضوع از دی ماه سال جاری با هماهنگی یگان‌های نظامی و ستاد کل نیروهای مسلح انجام شد و موضوع رسیدگی به پرونده های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و ارتش را به استانها واگذار کردیم که امیدواریم در اسرع وقت افراد تعیین تکلیف شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: برنامه‌ریزی این است که تا پایان سال بتوانیم 30 هزار نفر از این افراد را تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهیم. 

سیدرضایی با اشاره به مطرح شدن موضوع بند الف، افزایش واگذاری رسیدگی به پرونده های اثبات زوجیت منسوبین شهدا و جانبازان متوفی بیان کرد: در این راستا شیوه نامه‌ای تنظیم و به امضای دکتر قاضی‌زاده رسید، موارد تفویض اختیارات کامل به استان‌ها ابلاغ شد و چیزی حدود 1800 پرونده اثبات زوجیت انجام شد که در طول سال‌های گذشته بدون تعیین تکلیف مانده بود و امیدواریم عزیزان به حقشان برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha