کد خبر 237191
۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

چشم انتظار فینال‌های زودهنگام در مرحله حذفی جام ملت‌ها/ کدام غول‌ شرق آسیا حریف ایران می‌شود؟ + جدول

چشم انتظار فینال‌های زودهنگام در مرحله حذفی جام ملت‌ها/ کدام غول‌ شرق آسیا حریف ایران می‌شود؟ + جدول

قرار گرفتن ژاپن در رتبه دوم گروه D مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا، شاید زمینه‌ساز نبرد غول‌های شرق آسیا و برگزاری دو فینال زودهنگام در مرحله حذفی این مسابقات شود؛ به شرطی کره‌جنوبی به‌عنوان صدرنشین گروه E به جمع 16 تیم پایانی صعود کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم ملی فوتبال ایران با برتری برابر امارات موفق شد با کسب ۹ امتیاز به عنوان صدرنشین گروه C به مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرد تا در قسمتی از جدول مرحله حذفی این مسابقات قرار بگیرد که غول‌های شرق آسیا هم در آنجا حضور دارند.

بر اساس مسیر طراحی شده از سوی ،AFC برای دور حذفی مسابقات و با توجه به جدول‌بندی بازی‌ها تیم ملی سوریه رقیب ایران در مرحله یک هشتم نهایی است و دو تیم چهارشنبه هفته آینده برای صعود به مرحله یک چهارم به مصاف هم خواهند رفت؛ مسابقه‌ای که آخرین رقابت در این مرحله از جام هم محسوب می‌شود.

یکی از دغدغه‌های فوتبالدوستان ایرانی در این میان، مشخص شدن حریف احتمالی ما در مرحله یک‌چهارم نهایی و در مسیر رسیدن به جمع 4 تیم پایانی است که طی آنچه تا این لحظه به دست آمده احتمال تقابل با ژاپن در این مرحله بسیار زیاد است.

با توجه به اینکه در آخرین دیدارهای گروه D، تیم عراق مقابل ویتنام به پیروزی رسید تا بالاتر از ژاپن به جمع 16 تیم برتر جام صعود کند که این یک شگفتنی بزرگ در جام شانزدهم بود. حالا سامورایی‌ها به‌عنوان تیم دوم گروه D، در سمت جدولی قرار گرفتند که برای رسیدن به دیدار نیمه‌نهایی شاید با ایران روبرو شوند.

چشم انتظار فینال‌های زودهنگام در مرحله حذفی جام ملت‌ها/ کدام غول‌ شرق آسیا حریف ایران می‌شود؟ + جدول

تیم ملی ژاپن با قرار گرفتن در جایگاه دوم گروه D مسابقات جایگاهش را در مرحله یک‌هشتم نهایی شناخت و حالا منتظر مشخص شدن رقیبش در این مرحله و در مسیر رسیدن به یک چهارم نهایی است. جایی که باید مشخص شود از میان اردن، کره جنوبی و بحرین کدام تیم در جایگاه تقابل با سامورایی‌ها قرار خواهد گرفت.

اگر کره‌جنوبی به‌عنوان تیم نخست به مرحله یک‌هشتم نهایی برسد، نبرد غول‌های شرق آسیا بین تیم‌های ژاپن و کره‌جنوبی در این مرحله دیدنی بوده و یک فینال زودهنگام برای جام هجدهم خواهد بود. البته اگر اردن مانند عراق یک شگفتی بزرگ رقم بزند و به‌عنوان تیم اول گروه E به مرحله حذفی صعود کند، حریف ژاپن در این مرحله لقب خواهد گرفت. البته احتمال رویارویی بحرین با ژاپن در این مرحله هم وجود دارد که احتمال آن بسیار ضعیف خواهد بود.

چشم انتظار فینال‌های زودهنگام در مرحله حذفی جام ملت‌ها/ کدام غول‌ شرق آسیا حریف ایران می‌شود؟ + جدول

در دیدارهای روز پایانی از مرحله مقدماتی جام ملت‌های قطر - 2024، کره‌جنوبی باید به مصاف مالزی برود و بحرین و اردن هم با یکدیگر دیدار می‌کنند و تیمی که در پایان در جایگاه نخست جدول قرار بگیرد. اگرچه اردن در حال حاضر صدرنشین است و تفاضل گل بهتری نسبت به کره‌جنوبی دارد ولی بازی مقابل بحرینی که می‌خواهد شرایطش را در جدول بهتر کند، برای آنها دشوار خواهد بود.

از طرفی کره‌جنوبی به مصاف مالزی خواهد رفت، تیمی که بدون امتیاز از دو بازی در جایگاه آخر جدول ایستاده و شانسی برای رفتن به مرحله بعد ندارد. پس با توجه به کیفیت و انگیزه بالاتر بحرین نسبت به مالزی، شانس نتیجه گرفتن اردن نسبت به کره‌جنوبی پایین‌تر است و بعید نیست کره‌ای‌ها با تکیه زدن بر صدر جدول در هفته پایانی رقیب ژاپن شوند. البته در نهایت برنده دیدار ژاپن با صدرنشین گروه E باید به مصاف برنده ایران و سوریه برود.

ایران نیز در شرایطی مقابل سوریه قرار خواهد گرفت که با پیروزی مقابل حریف سوری باید رودرروی برنده ژاپن و کره (احتمالی) قرار بگیرد که سخت‌ترین قرعه ممکن برای تیم ملی خواهد بود. ژاپن به عنوان پرستاره‌ترین و آماده‌ترین تیم ۲۰۲۳ آسیا حریفی بود که ایران در بازی فینال انتظارش را می‌کشید و حالا در صورت تقابل با این تیم، دو قدرت قاره تقابل زودهنگام خواهند داشت که بعد از سال‌های سال به وقوع خواهد پیوست.

البته تقابل با کره‌جنوبی نیز به همین اندازه دشوار خواهد بود و تیم یورگن کلینزمن حریف با سون هیونگ مین، لی کانگ این،  کیم مین جائه و… حریف سرسختی خواهد بود و چه بسا در این تورنمنت آماده‌تر از ژاپن. در صورتی که اردن مقابل بحرین امتیاز از دست بدهد، کره با پیروزی مقابل مالزی صدرنشین می‌شود.

یادمان نرود که رویارویی ایران با ژاپن، یک مسابقه انتقامی برای تیم ملی ایران است زیرا در دوره گذشته مسابقات ژاپن با پیروزی مقابل ایران، به فینال جام رسید و باخت تلخی را به تیمی که سرمربی‌اش کارلوس کی‌روش بود، تحمیل کرد.

دیدار مرحله یک چهارم نهایی ده روز بعد در استادیوم اجوکیشن سیتی برگزار می‌شود و شاید پیروزی در این بازی، به منزله صعود ایران به فینال هم باشد، چرا که در آن سوی جدول قطر و ازبکستان تنها حریفان نامدار هستند.

البته در روز پایانی جام هم، عربستان صدرنشین گروه F به مصاف تایلند رده دومی می‌رود و اگر تایلند دست به شگفتی‌سازی زده و عربستان را شکست دهد، به عنوان صدرنشین این گروه به مرحله بعدی صعود کرده و عربستان را به بخشی از جدول مرحله حذفی جام می‌فرستد که تاکنون حضور تیم‌های ایران، ژاپن، قطر و ازبکستان در آن قسمت قطعی شده است. این اتفاق یعنی احتمال تقابل ایران، کره‌جنوبی یا ژاپن در پای فینال با عربستان و شکل‌گیری یک فینال زودهنگام دیگر در جام هجدهم.

در دیگر بازی این مرحله عمان برابر قرقیزستان به میدان می‌رود و می‌تواند با پیروزی پرگل در این بازی، شانس صعود به مرحله حذفی جام را بدست آورد؛ اتفافی که مانع از حذف تلخ شاگردان برانکو ایوانکوویچ خواهد شد.

برنامه دیدارهای پایانی از مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ قطر به شرح زیر است:

پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲
گروه E:
* کره‌جنوبی - مالزی، ساعت ۱۵ در ورزشگاه الجنوب
* اردن - بحرین، ساعت ۱۵ در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه

گروه F:  
* قرقیزستان - عمان، ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه
* عربستان - تایلند، ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی

برنامه دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ قطر هم به شرح زیر است:

یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲
بازی شماره ۳۷: استرالیا - تیم سوم یکی از گروه‌های C، A یا D، ساعت ۱۵ در ورزشگاه جاسم بن حمد
بازی شماره ۳۸: تاجیکستان - امارات، ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه احمد بن علی

دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲
بازی شماره ۳۹: عراق - تیم سوم یکی از گروه‌های E، B یا F، ساعت ۱۵ در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه
بازی شماره ۴۰: قطر - تیم سوم یکی از گروه‌های D، C یا E، ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه البیت

سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
بازی شماره ۴۱: ازبکستان - تیم دوم گروه F، ساعت ۱۵ در ورزشگاه الجنوب
بازی شماره ۴۲: صدرنشین گروه F - تیم دوم گروه E، ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه اجوکیشن سیتی

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
دیدار شماره ۴۳: صدرنشین گروه E - ژاپن، ساعت ۱۵ در ورزشگاه الثمامه
دیدار شماره ۴۴: ایران - سوریه، ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه

نمودار دور حذفی مسابقات تا فینال

چشم انتظار فینال‌های زودهنگام در مرحله حذفی جام ملت‌ها/ کدام غول‌ شرق آسیا حریف ایران می‌شود؟ + جدول

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha