کد خبر 236831
۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲

سوخت کشتی های صیادی در آب های دور در برنامه هفتم توسعه تامین شد

سوخت کشتی های صیادی در آب های دور در برنامه هفتم توسعه تامین شد

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: حمایت از صید فراسرزمینی و تامین سوخت کشتی های صیادی در آب های دور در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ حسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با وسعتی حدود 5800 کیلومتر خط ساحلی بستر مناسبی برای صید و صیادی و اشتغال در کشور ایجاد کرده است.

حسینی افزود: ایران به عنوان مهم ترین سازمان مدیریت ماهیگیری فائو در حوزه اقیانوس هند برای حفاظت و مدیریت ذخایر تون ماهیان از سال 2002 با تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت کمیسیون iotc در آمد و در راستای حمایت از صید فراسرزمینی تامین سوخت کشتی های صیادی در آب های دور در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به میزان تولید تون ماهیان اشاره کرد و گفت: ایران با صید بیش از 282 هزار تن تون ماهی در منطقه iotc به عنوان اولین برداشت کننده تون و شبه تون ماهیان در منطقه غرب اقیانوس هند محسوب شده و 45 درصد صید کشور را تشکیل می دهد.

وی، به پایبندی 73 درصدی ایران در قوانین iotc اشاره کرده و تصریح کرد: با به آب انداخته شدن اولین کشتی پشتیبان در سال گذشته که با طراحی و ساخت محققان ایرانی انجام شده پتانسیل های بسیار خوبی برای پشتیبانی از صیادان تون ماهی فراهم شده است.

حسینی با بیان اینکه تغییر روش های صید از سنتی به رشته قلاب یا لانگ لاین موجب کیفی سازی گوشت ماهی تون شده است، خاطرنشان کرد: در دهه های گذشته بیش از 130 واحد تولید کنسرو در کشور فعال بوده است که با وجود تامین ماده اولیه لازم است تمهیداتی برای پرکردن ظرفیت های خالی انجام شود.

وی ادامه داد: صادرات تون ماهیان با ارزش صادراتی 36 میلیون دلار امکان تولید سایر فراورده های تون ماهی همچون سوشی را که ارزش افزوده بالایی نیز دارد، فراهم کرده است.

حسینی به صید 96 هزار تنی ماهی یلوفین که قابلیت تازه خوری دارد، اشاره و عنوان کرد: فرآورده های با ارزشی چون سوشی با این ماهی امکان تولید دارد.

وی اذعان کرد: در راستای تامین غذای 8 میلیارد نفر جمعیت جهان لازم است به نقش آفرینی شیلات در تامین امنیت غذایی توجه ویژه شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر پشتیبانی از شناورها و توانمندسازی آنها، معرفی تیپ الگویی جدید، بروزرسانی دستورالعمل ها، ساماندهی شناورهای غیرمجاز، کیفی سازی محصولات تولیدی و تنوع بخشی آنها گفت: با دیپلماسی فعالی که وجود دارد برای ارزشمندتر کردن تون ماهیان، کاهش ضایعات و استفاده از زنجیره مدرن تولید تلاش خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با همکاری خوب و موثر بخش تولید، شرکت های فراوری و کنسروسازی و همچنین بخش بازار می توانیم قدم های موثری برای تحقق منویات مقام معظم رهبری برداریم.

رئیس سازمان شیلات با تاکید بر افزایش درصد پروتئین مورد نیاز انسان ها از آبزیان گفت: این رقم باید تا سال 1430 از 16 درصد فعلی به 30 درصد برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha