کد خبر 236721
۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

وزیر بهداشت خبر داد:

تولید ۵۰ درصد مواد اولیه دارویی در ایران/ ۱۰ میلیون نفر در کشور مشکوک به فشار خون هستند

تولید ۵۰ درصد مواد اولیه دارویی در ایران/ ۱۰ میلیون نفر در کشور مشکوک به فشار خون هستند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۵۰ درصد مواد اولیه دارویی در ایران تولید می‌شود، از تولید ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه برگزاری بیست و نهمین جشنواره رازی، ضمن بیان مطلب فوق گفت: طبق آمار حدود ۴۶ میلیون نفر در پویش ملی سلامت در سراسر کشور مشارکت داشته‌اند؛ در واقع هدف از این کار غربالگری دو بیماری پرفشاری خون و دیابت بین افراد بالای ۱۸ سال بوده است.

وی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد جمعیت هدف این پویش که همان افراد بالای ۱۸ سال هستند، در این پویش شرکت کرده‌اند. این عدد از نظر وزارت بهداشت بیانگر مشارکت موفق و نمره‌ قابل قبول است که برای پیشگیری از عوارض این دو بیماری بسیار کمک کننده محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: الان در پویشی که انجام دادیم، بیش از ۸۰۰ هزار نفر فشار خون داشتند و نمی‌دانستند؛ البته آن‌هایی که فشار خون قطعی دارند. به ۱۰ میلیون نفر هم مشکوک هستیم؛ یعنی فشار خون‌های‌شان را باید توسط مراقب‌های بهداشت ما، مرتب اندازه گیری کرده تا متوجه شوند. آن‌هایی که بیماری قند داشتند، نزدیک ۴۶۰ هزار نفر بودند. صددرصد این‌ها دیابت دارند و مرض قند دارند و نمی‌دانستند. نزدیک سه میلیون نفر هم کسانی هستند که مشکوک هستند.

۹۹ درصد از داروهای مورد نیاز ایران در کشور تولید می‌شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصدمواد اولیه دارو و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد از داروهای مورد نیاز ایران در کشور تولید می‌شود. حدود ۷۴۰ محصول، تجاری‌سازی شده و ۱۵ پارک علم و فن‌آوری و ۱۶۰۰۰ تخت راه‌اندازی شده است.

عین‌اللهی در ادامه تاکید کرد: از نظر آمار غربالگری که انجام شده، حدود ۴۶ میلیون نفر مراجعه کرده‌اند که ۳۳۵ هزار نفر هم از طریق خود اظهاری در سامانه بوده‌اند. ما هدف‌مان این بود که ۷۰ درصد از افرادی که بالای ۱۸ سال هستند را بتوانیم غربالگری کنیم تا به امروز توانستیم به ۷۲ درصد برسیم.

وی با بیان اینکه از برنامه جلوتر هستیم، خاطرنشان کرد: درباره آمار جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور می‌توان گفت که ۵۵ میلیون نفر هستند. حدود ۱۰ میلیون نفر آن‌هایی هستند که مشکوک به فشار خون هستند و سه میلیون نفر هم آن‌هایی هستند که مشکوک به دیابت هستند که این‌ها را باید ما مرتبا پیگیری کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین : کار جدیدی که در کشور انجام شده، بحث مراقبین بهداشت است. ما افرادی را به عنوان مراقب بهداشت به استخدام درآورده‌ایم. افرادی که کارشان فقط بهداشت است و این‌ها مرتبا ان‌شاءالله پیگیری خواهند کرد که خدای نکرده مردم عزیز ما دچار مشکل نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha