کد خبر 236716
۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰

عضو انجمن روانشناسی ایران در گفتگو با «حیات»:

افسردگی ارتباطی با شاغل بودن بانوان ندارد/ هشدار؛ دلمردگی در کمین زنان!

افسردگی ارتباطی با شاغل بودن بانوان ندارد/ هشدار؛ دلمردگی در کمین زنان!

عضو انجمن روانشناسی ایران با رد این مساله که «خانم‌های شاغل بیشتر در معرض افسردگی هستند» به بررسی تفاوت شخصیت مردان و زنان پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، این روزها خبری در حال انتشار است که «خانم‌های شاغل بیشتر در معرض افسردگی هستند»، اما معصومه حاتمی، روانشناس و عضو انجمن روانشناسی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، ضمن رد کردن این موضوع، عنوان کرد: اینکه افسردگی (depression) بانوان شاغل بیشتر از خانم‌های خانه دار باشد، یک گزاره غیر علمی است و پشتوانه علمی ندارد.

وی که نویسنده کتاب فرمول‌های تفاوت ساختاری زن‌ها و مردها، با تشریح اختلالات روانی است، اضافه کرد: افسردگی در جامعه زن‌ها بیشتر از جامعه مردهاست.

عضو انجمن روانشناسی ایران ادامه داد: زنان بیشتر در معرض افسردگی هستند و این موضوع اثبات شده است زیرا که در دوران متفاوت زندگی، چالش‌های زیادی از جمله بارداری، قاعدگی، یائسگی و... را متحمل می‌شوند؛ این موضوع باعث می‌شود ساختار ذهنی‌شان تغییر کند و در ادامه با مشکلات روانی از جمله افسردگی دست و پنجه نرم کنند.

وی با بیان تفاوت‌های زن و مرد در خصوص نحوه تفکر و فرآیند ذهنی-فکری آنها، خاطرنشان شد: خانم‌ها جزیی نگر و آقایان کلی نگر هستند، زنان حساس و ریز بینند اما مردها اینگونه نیستند.

حاتمی در پاسخ به این پرسش که چرا با این حال آمار خودکشی آقایان بیشتر از بانوان است، جواب داد: اختلال تفکر در مردها بیشتر است و آقایان بیشتر تفکرات بیش از حد می‌کنند و با این حال چیزی را بروز نمی دهد و به اصطلاح با غول تفکرات خود به غار تنهایی می‌روند.

وی با اشاره به ویژگی های ذهنی زن و مرد، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین عواملی که مرد را سرپا نگه می‌دارد، تامین بحث مالی است؛ با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی، این عامل موجب اختلال تفکر می‌شود که در نتیجه آن باعث تفکرات افراطی در مردان شده است.

عضو انجمن روانشناسی ایران همچنین گفت: زنان می‌توانند چندین کار را در عین واحد به صورت همزمان انجام دهند اما مردها بیشتر بدلیل داشتن ذهن مدیرتی، قادر به انجام چنین کاری نیستند. در هرصورت نمی‌توان گفت که کدام بهتر است زیرا که در مطالعه روانشناسی خوب و بد وجود ندارد ولی باید آگاهی خودمان را نسبت به تفاوت‌ها بیشتر کرد تا به درک بهتر نسبت به خود و اطرافیان‌مان برسیم.

افسردگی ارتباطی با شاغل بودن بانوان ندارد/ هشدار؛ دلمردگی در کمین زنان!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha