کد خبر 236713
۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

وزیر اقتصاد مطرح کرد:

اقتصاد ایران همچنان از رانت منابع طبیعی بهره می‌برد/ تلاش برای پیوستن شرکت‌های ایرانی به لیست ۵۰۰ شرکت برتر جهان 

اقتصاد ایران همچنان از رانت منابع طبیعی بهره می‌برد/ تلاش برای پیوستن شرکت‌های ایرانی به لیست ۵۰۰ شرکت برتر جهان 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تلاش می کنیم شرکت های ایرانی در لیست ۵۰۰ شرکت برتر جهان قرار بگیرند. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیست و ششمین همایش شرکت‌های برتر ایران (رتبه‌بندی IMI-۱۰۰) که امروز ۲ بهمن ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: اقتصاد ایران در طول ۶ سال اخیر با دشواری های داخلی و خارجی مهمی روبرو بود. بخش مهمی از دشواری های خارجی همچنان پابرجاست و در بخش دیگری به برکت سیاست های رئیس جمهور گشایش هایی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: دشواری ها و موانع زیادی پیش پای تولیدکنندگان است. به همین دلیل ما در این وزارتخانه روی دو کلیدواژه تسهیل و تامین  متمرکز شدیم. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به رشد اقتصادی مثبت در ماه های اخیر به طور متناوب گفت: اقتصاد ایران مجموعا از دام رکود و رشد اقتصاد پایین جهیده و خارج شده است‌. البته برای افزایش چشمگیر تولید ملی و ارتقای درآمد سرانه مردم هنوز راه زیادی در پیش داریم. نرخ رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سال ۱۴۰۱ قابل مقایسه با دوره دوم تحریم و ساله های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ و قبل از آن نیست.

وی با اشاره به راه اندازی درگاه ملی مجوزها برای تسهیل در ورود کسب و کارها به محیط کار گفت: امسال تسهیل را در مقطع تداوم فعالیت و روان شدن چرخ برای بازیگران بالفعل صنعت دیدیم. 

خاندوزی با بیان اینکه قهر با تولید پیش از این در نظامات اداری وجود داشت که این قهر، موجی از دست انداز و سرعت گیر را در مسیر تولیدکنندگان قرار می داد و تولید پرهزینه می شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال جاری مصوبه‌ای در هیات وزیران داشتیم که باید به صورت شفاف مقررات در درگاه ملی به تولید کنندگان و صادرکنندگان اعلام شود، گفت: در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل بخش نامه‌های حوزه تجاری و گمرکی ۵۰ درصد کاهش داشته و برای سال آینده نیز این وضعیت ادامه خواهد داشت. 

خاندوزی افزود: در سال گذشته متوسط رشد واقعی بخش صنعتی حدود ۴ تا ۵ درصد در نوسان بود، اما میزان فروش شرکت‌های بزرگ حدود ۱۸ درصد رشد کرده است. 

وزیر اقتصاد گفت: در سال گذشته ۲۸ درصد تامین مالی جدید از طریق بازار سرمایه انجام شد و برنامه امسال تحقق تامین مالی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی از طریق بورس است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha