کد خبر 236599
۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۵

طباطبایی هاشمی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

عضوگیری کنید و مجرم شوید!/ pcoin و AgiGPT روش جدید کلاهبرداری هرمی

عضوگیری کنید و مجرم شوید!/ pcoin و AgiGPT روش جدید کلاهبرداری هرمی

کارشناس حقوقی جرائم رایانه‌ای درباره روش جدید کلاهبرداری از هموطنان و مشکلاتی که عضویت در شبکه‌های هرمی برای مردم ایجاد می‌کند، توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات، ساعاتی پیش از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه پیامکی مبنی بر کلاهبرداری و هرمی بودن فعالیت مجموعه‌های pcoin، adv، کلودماینر (cloudminer)، QT4  -  AgiGPT و اربیت نتورک برای هموطنان ارسال شد که ذکر شده بود با سرمایه‌گذاری در این مجموعه‌ها خطر از دست رفتن اصل سرمایه مخاطبین وجود دارد.

موضوعی که چند وقتی می‌شود در بین برخی از هموطنان رواج پیدا کرده و نه تنها به عضویت آن در می‌آیند، بلکه اقدام به عضو گیری و عضویت اطرافیان‌شان می‌کنند تا سود بیشتری ببرند، درصورتی‌که این شبکه‌های هرمی خطرات جدی برای اعضا به ویژه افرادی که اقدام به عضو گیری می‌کنند، دارد.

سیدعلیرضا طباطبایی هاشمی وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به سوالی مبنی بر روش کلاهبرداری و خطراتی که با عضویت در این شبکه‌ها در انتظار هموطنان است اظهار کرد: یکی از روش‌های جدید کلاهبرداری موضوع سرمایه گذاری‌ در مجموعه‌هایی است که تحت عنوان سرمایه‌گذاری‌های شبکه‌ای مطرح می‌شود و متاسفانه تعداد آن‌ها افزایش داشته است.

وی در ادامه افزود: کلاهبرداران وعده سود ۳۰ درصدی به مخاطب می‌دهند تا افراد ترغیب به شرکت در این شبکه کلاهبرداری شوند؛ این سایت‌ها نه تنها پشتوانه‌ای ندارند، بلکه با گرفتن پول از شما مبلغ را به فرد دیگری می‌دهند و هیچ سرمایه‌گذاری شکل نمی‌گیرد.

کارشناس حقوقی جرائم رایانه‌ای تاکید کرد: در این نوع کلاهبرداری با جذب افراد درصد دریافت می‌کنید، اما طبق بند ز ماده ۱ قانون مجازات اخلال گران اقتصادی، عضو گیری در این شبکه‌ها تحت عنوان اخلال در نظام اقتصادی و پولشویی و کلاهبرداری جرم محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: توصیه می‌شود هموطنان به هیچ عنوان در این شبکه‌ها عضو نشوند و اقدام به عضو گیری نیز نکنند، چراکه نبود پشتوانه منجر به از بین رفتن سرمایه می‌شود و زیر مجموعه‌ها نیز از شما شکایت خواهد کرد و به دلیل حضور مجموعه‌ها در خارج از کشور امکان شناسایی و ردیابی آن‌ها وجود ندارد.

طباطبایی هاشمی با بیان اینکه افرادی که اقدام به عضویت و عضوگیری می‌کنند دچار مشکل خواهند شد گفت: سایت‌هایی نظیر pcoin، کلودماینر، qt۴، ... از سوی قوه قضائیه تحت عنوان کلاهبردار خطاب شده‌اند و خطر از دست دادن سرمایه و کلاهبرداری در پیامک‌هایی به هموطنان اعلام شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: با عضویت و عضوگیری در این مجموعه‌ها نه تنها سرمایه خود را از دست می‌دهید، بلکه باید پول زیر مجموعه را نیز پرداخت کنید و مجازات در انتظار شماست.

این کارشناس و وکیل سایبری در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای برای هموطنان دارید؟ گفت: توصیه می‌شود در این شبکه‌هایی که به صورت هرمی عضوگیری می‌کنند به هیچ عنوان حضور پیدا نکنید و وارد اینگونه سرمایه گذاری‌ها نشوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha