کد خبر 236403
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد:

همکاری خوب هلال احمر و بنیاد شهید در موضوع «شهدای خدمت»/ برگزاری کنفرانس بین‌المللی بشر دوستانه در حمایت از غزه

همکاری خوب هلال احمر و بنیاد شهید در موضوع «شهدای خدمت»/ برگزاری کنفرانس بین‌المللی بشر دوستانه در حمایت از غزه

رئیس جمعیت هلال احمر از برگزاری کنفرانس بین‌المللی بشر دوستانه برای حمایت از غزه به ابتکار هلال احمر ایران در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، پیرحسین کولیوند؛ رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری امروز که با موضوع تشریح آخرین برنامه‌ها برای همایش فردا با موضوع غزه برگزار شده بود، گفت: با توجه به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه به ویژه زنان و کودکان که منجر به شهادت ده‌ها هزار شهروند این منطقه شده، با ابتکار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، فردا یکشنبه مورخ 1 بهمن سال 1402 همایشی بین‌الملل با عنوان «کنفرانس بشردوستانه برای حمایت از غزه» را برگزار می‌کند.

وی در ادامه هدف از برگزاری این کنفرانس را ایجاد راهکارهای جهانی امدادرسانی فوری، هماهنگی‌های منسجم به نهضت صلیب سرخ، بررسی راهکارهای مناسب جهت آتش بس پایدار و ایجاد صندوق بین‌المللی اضطراری عنوان کرده و افزود: روسا و دبیران کل جمعیت‌های ملی و صلیب سرخ و هلال احمر کشورهای آسیا و اقیانوسیه در این کنفرانس حضور دارند.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: پیگیری ارسال اقلام ضروری به ویژه مواد غذایی و دارویی و پزشکی و پیگیری ایجاد یک سازوکار مشترک میان همه اعضا از محورهای برنامه این کنفرانس خواهد بود.

وی در همین خصوص اضافه کرد: بر همین اساس نخست شنوای سخنان رئیس جمعیت هلال احمر فلسطین هستیم تا از آخرین وضعیت انسانی در این منطقه با خبرشویم. سپس سخنرانی نایب رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ را در دستور کار داریم. بعد از آن هم شنوای صحبت‌های مهمانان شرکت کننده در همایش خواهیم بود.

کولیوند همچنین از ایجاد کارگروه‌های جهانی به منظور نحوه امدادرسانی به مصدومان و مجروحان باریکه غزه به‌عنوان یکی از کارگروه‌های این همایش خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این کارگروه علاوه بر پیگیری هرچه سریعتر برقراری آتش بس؛ چگونگی امدادرسانی به حادثه دیدگان این جنگ پس از پایان آن است.

همکاری خوب هلال احمر و بنیاد شهید در موضوع «شهدای خدمت»/ برگزاری کنفرانس بین‌المللی بشر دوستانه در حمایت از غزه

وی در ادامه از تشکیل سه کارگروه دیگر در همایش فردا خبر داد و عنوان کرد: کارگروه‌هایی با سه محور شامل: پیگیری ارسال مواد غذایی و دارویی، امدادرسانی بشر دوستانه و ایجاد صندوقی مشترک میان همه اعضای جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ و نیز کارگروهی با هدف تنظیم بیانیه مشترک به‌منظور ایجاد صدای واحد علیه رژیم صهیونیستی در سطح جهانی جزو برنامه‌های ما خواهد بود.

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین از برنامه این مجموهخ برای اعلام جرم علیه رژیم غاصب صهیونیستی خبر داد و تصریح کرد: بر همین اساس تمامی موارد نقض حقوق بشر در طول و عرض جغرافیایی غزه به شکل مستند تهیه شده که در اختیار دادستان دیوان بین‌المللی کیفری لاهه قرار گرفته است. البته دیگر کشورها نیز مواردی مشابه را انجام داده‌اند.

وی به شکایت رسمی آفریقای جنوبی در این مورد خبر داد و اظهار کرد: به همین خاطر رئیس صلیب سرخ آفریقا از مهمانان و سخنرانان ویژه همایش فردا خواهد بود.

کولیوند در ادامه تصریح کرد: امروز یکی از مصائب موجود در غزه کمبود داروست. به عنوان نمونه برای اعمال جراحی مراکز درمانی غزه با کمبود داروی بیهوشی مواجه هستند یا موضوع کمبود سوخت در بیمارستان‌ها یکی دیگر از آلام مردم مظلوم این باریکه هست. از این رو هرچه به این مشکلات پرداخته شود باز کم است. به همین دلیل ما در هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در موضوع غزه ما تمام توانمان را برای احقاق حقوق مردم مظلوم آن به کار خواهیم بست و در این زمینه از هیچ اقدام ممکنی فروگذار نخواهیم کرد.

همکاری خوب هلال احمر و بنیاد شهید در موضوع «شهدای خدمت»

وی در ادامه این نشست، در پاسخ به پرسش خبرنگار حیات درباره اعطای عنوان شهید و جانباز به امدادگران هلال احمر به ویژه نیروهای داوطلب این جمعیت خاطرنشان کرد: آنچه که در قانون کنونی برای عنوان «شهید» پیش‌بینی شده، مواردی چون شهدای حوادث تروریستی یا شهدای مدافع سلامت و همچنین شهدای مدافع سلامت است که جزو جامعه ایثارگری محسوب ‌می‌شوند. از این‌رو هلال احمر هم تابع دستورالعمل‌هایی بوده که بر مبنای قانون موجود بنیاد شهید تهیه و اجرا کرده است.

رئیس جمعیت هلال احمر در همین رابطه به دستورالعملی داخلی نهاد مطبوع خود اشاره کرده و یادآور شد: با این همه جمعیت هلال احمر سازوکاری داخلی را با عنوان فداکار خدمت برای جانباختگان و آسیب دیدگان این جمعیت در ماموریت‌های محوله در دستور کار قرار داده است.

وی از رایزنی‌های خود با بنیاد شهید به‌منظور شناسایی جانباختگان یا آسیب دیدگان خدمت به عنوان ایثارگر  خبر داد و یادآور شد: به همین منظور هماهنگی‌های لازم و خوبی با ریاست محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شده تا از طریق لایحه یا طرح موضوع شناسایی عزیزان آسیب دیده در ماموریت‌های محوله در هلال احمر و همچنین همه دستگاه‌ها مشمول عناوین «شهید» و «جانباز» قرار بگیرند.

کولیوند در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار حیات در مورد اقدامات آتی این نهاد در انتخابات پیش رو در اسفندماه امسال؟، گفت: تمامی ظرفیت‌های هلال احمر برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات در دستور کار قرار گرفته و در این رابطه امکانات ما برای خدم‌ رسانی به شعبات اخذ رای در مناطق صعب العبور همچون روستاهای دورافتاده و ایجاد آمادگی‌های لازم برای پوشش امدادی این مناطق در دستور کار قرار گرفته که ظرفیت‌های بالگردی هلال احمر از جمله آنها خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha