کد خبر 236316
۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵

فرار دولت بایدن از تعطیلی؛ تداوم جدال در کنگره آمریکا بر سر بودجه جنگ‌های اسرائیل و اوکراین

فرار دولت بایدن از تعطیلی؛ تداوم جدال در کنگره آمریکا بر سر بودجه جنگ‌های اسرائیل و اوکراین

دولت جو بایدن برغم اختلافات میان جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر لایحه بودجه، از تعطیلی گریخت و کنگره آمریکا، لایحه ای را برای تامین مالی دولت تا اوایل ماه مارس تصویب کرد که از تعطیلی آن جلوگیری می‌کند اما جدال بر سر بودجه جنگ های اسرائیل و اوکراین و امنیت مرزهای جنوبی آمریکا همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ در مجلس نمایندگان آمریکا ۱۰۶ جمهوریخواه و دو دموکرات با این لایحه مخالفت کردند اما ۳۱۴ نماینده دیگر روز پنجشنبه به آن رای مثبت دادند. مجلس سنا نیز این لایحه را با ۷۷ رای موافق در مقابل ۱۸ رای مخالف، تصویب کرد.

شنبه آخرین مهلت تصویب این لایحه بود. چاک شومر یک نماینده دموکرات گفت: «ما خبرهای خوبی برای مردم آمریکا داریم.» اما برخی از جمهوریخواهان راست افراطی مجلس نمایندگان این احساس را نداشتند.

باب گود، رئیس کنگره آزادی مجلس نمایندگان آمریکا پس از رای‌گیری به خبرنگاران گفت: «پیوستن به دموکرات‌ها، تشکیل ائتلاف حکومتی برای انجام آنچه شومر و سنا می‌خواهند انجام دهند، برای مردم آمریکا مضر است.»

هر دو مجلس به دلیل پیش‌بینی طوفان برف در روز جمعه که می تواند روند جلسه مجلس را مختل کند، رای گیری را تسریع کردند.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، مجلس سنا با اکثریت دموکرات ها و مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوریخواهان در انجام وظیفه اساسی خود یعنی تامین مالی دولت برای سال مالی که از اول اکتبر آغاز شد، بسیار عقب مانده اند در حالی که قانونگذاران تلاش می کنند از تعطیلی دولت جلوگیری کنند تا به آنها فرصت بیشتری برای تصویب یک لایحه بودجه برای تمام سال بدهد.

در حالی که منتقدان تندرو جمهوریخواه دولت بایدن ادامه تصویب هزینه‌های دولت فدرال را محکوم می‌کنند، مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان که از سوی جمهوریخواهان میانه‌ رو حمایت می‌شود از این توافق دفاع کرده است.

در شرایطی که تمدید بودجه کوتاه ‌مدت، امکان مذاکره درباره کمک های مالی آمریکا به اوکراین، اسرائیل و امنیت مرزی را فراهم می‌کند، بایدن روز چهارشنبه رهبران بلندپایه کنگره را برای گفت‌وگو در این زمینه به کاخ سفید دعوت کرد.

این نشست در حالیکه که دولت بایدن در میانه بحران ها و دو جنگ اوکراین و اسرائیل به سر می برد، می‌توانست روند تصویب کمک ۱۱۰ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و دیگر متحدان واشنگتن را به جریان بیندازد اما جمهوریخواهان می‌گویند امنیت مرزهای جنوبی آمریکا در اولویت است.

مایک جانسون رئیس‌ مجلس نمایندگان و دیگر قانونگذاران جمهوریخواه از دیدار رو در روی چهارشنبه خود با بایدن استفاده کردند تا او را برای تدابیر امنیتی سختگیرانه در امتداد مرزهای جنوبی آمریکا تحت فشار قرار دهند.

شومر و جانسون در اوایل ژانویه با بودجه ۱.۵۹ تریلیون دلاری برای سالی که در ۳۰ سپتامبر به پایان می‌رسد، موافقت کردند. دموکرات ها می گویند که مبلغ واقعی توافق شده ۱.۶۶ تریلیون دلار است.

اختلاف شدید میان جمهوریخواهان مجلس نمایندگان که به دنبال کاهش شدید هزینه ها هستند و دموکرات ها در بدهی ملی ۳۴.۴ تریلیون دلاری بوده که به سرعت در حال افزایش است.

این سومین لایحه تأمین مالی است که «تامین مستمر» یا «CR» نام گرفته است و تنها سطوح مخارج سال مالی گذشته را تا دو ضرب‌الاجل اول و هشتم مارس برای تکمیل هزینه‌های دولت تمدید می‌کند.

با توجه به اینکه لایحه بودجه موقت اکنون در حال تصویب است، نمایندگان اکنون بر تصویب ۱۲ لایحه بودجه برای کل سال متمرکز می شوند.

جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است با واکنش اعضای تندرو حزبش مواجه شود که با چنین لوایح بودجه ای بدون کاهش شدید هزینه های دولت مخالف بوده اند.

این نارضایتی در پاییز گذشته منجر به سرنگونی رئیس پیشین مجلس، یعنی کوین مک کارتی شد. تاکنون، برخی از این جمهوریخواهان به رغم نارضایتی، با جانسون مدارا کرده اند.

تیم بورچت نماینده جمهوریخواه در مورد جانسون گفت: "او فقط با ورق هایی که به او داده شده بازی می کند."

بورچت پس از رای گیری دو حزبی در ماه سپتامبر به برکناری مک کارتی از ریاست مجلس رای داده بود. او گفت: "این دیگر واقعاً من را ناراضی نمی کند. این واقعیت است. جانسون این مشکل را ایجاد نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha