کد خبر 236044
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

بلیت هواپیما کمیاب شد/ سرپیچی ایرلاین ها از قانون

بلیت هواپیما کمیاب شد/ سرپیچی ایرلاین ها از قانون

رای دیوان عدالت اداری برای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در حالی متوقف شد که ایرلاین ها همچنان در اعتراض به وضع موجود بلیت پروازها را کمیاب کرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ ماجرا به نامه شرکت های هواپیمایی به دیوان اداری عدالت برمی گردد، زمانی که این شرکت ها شکایت خود را به دیوان عدالت بردند تا قیمت بلیت هواپیما را به سوی گرانی ببرند. 

رای دیوان عدالت اداری به نفع شرکت های هواپیمایی صادر شد 

شرکت‌های هواپیمایی زاگرس، وارش، فلای پرشیا، ایران ایرتور، سپهران، پارس‌ایر، معراج، آتا، کارون،‌ تابان،‌ کاسپین و انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار ابطال مصوبه شماره ۳۶۶۸۵/م/ص مورخ ۱۸ دیماه ۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت‌گذاری بلیت هواپیما شدند. 

شرکت‌های هواپیمایی ذکر شده با استناد به رای دیوان عدالت اداری از اواخر ماه گذشته افزایش قیمت در مسیرهای پروازی داخلی را بدون سروصدا کلید زدند. حدود یک هفته قبل گرانفروشی ایرلاین‌ها رسانه‌ای شد که منجر به گشت مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی از فرودگاه مهرآباد و پلمب دفتر دو ایرلاین از جمله پارس‌ایر شد.

رای دیوان عدالت اداری متوقف شد 

دو روز قبل با دستور رئیس دیوان عدالت اداری رای دیوان در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تا اطلاع ثانوی موقوف‌الاجرا شد.

سازمان هواپیمایی کشوری نیز سرانجام با تاخیر چند روزه به گرانفروشی شرکت‌های هواپیمایی داخلی واکنش نشان داد. بر این اساس سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ توقف رای دیوان عدالت اداری به ایرلاین‌ها خبر داده و گفته بود: در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۳ براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ تمامی مسیرهای داخلی براساس جدول بهای کامل بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای داخلی ۲۹ درصد افزایش یافت.

جعفر یازرلو گفت: براساس آخرین اقدامات به عمل آمده از سوی شرکت های هواپیمایی و طرح دعوا در دیوان، دیوان عدالت اداری، به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام کرد که براساس آن مقرر شده است "حمل و نقل بار و مسافر هوایی مشمول قیمت‌گذاری بوده و افزایش قیمت آن منوط به هماهنگی با ستاد مزبور است.

واکنش رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: درست است که ما ضعف در ناوگان هوایی داریم اما الان، ایامی است که کمترین پیک سفرها را شاهدیم و قاعدتا ما نباید الان مشکل کمبود صندلی هواپیما داشته باشیم؛ اما مثل همیشه دوستان علاقه‌مند هستند که نرخ بلیت هواپیما بالا برود و سیستم فروش بلیت همه آن‌ها را تکمیل ظرفیت اعلام می‌کند در حالی که بلیت همان پروازها از کانال‌های غیررسمی در حال فروش است با قیمت‌های گران‌تر. این اجحاف در حق مردم است.

حرمت الله رفیعی ادامه داد: من مخالف افزایش قیمت بلیت هواپیما بودم و هستم و دفاتر ما اگر فروش سیستمی باشد اصلا نمی‌توانند گران بفروشند، اما اگر سیستمی نباشد و چارتری هم باشد خود ایرلاین چارتری می‌دهد و گران‌تر می‌فروشد. اینکه صاحب محصول خودش مبادرت به فروش کند همین آفتی می‌شود که الان گرفتارش هستیم.

وی خاطرنشان کرد: نهاد ناظر سازمان هواپیمایی کشوری است. این سازمان و تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت باید جلوی تخلف ایرلاین‌ها را بگیرند.

بلیت پرواز چرا کمیاب شد؟

تا پیش از رای دیوان عدالت اداری و افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی بازار حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور با کمبود یا نبود بلیت پروازهای داخلی دست و پنجه نرم می‌کرد. رویدادی که به‌نظر می‌رسد عمدی و با هدف فشار بر متولیان این بخش برای افزایش قیمت بلیت هواپیما عملیاتی شده بود.

اما پس از رای دیوان، عرضه بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی متناسب با افزایش حدود ۷۰ درصدی قیمت‌ها، بیشتر شد.

این در حالی است که با موقوف‌الاجرا شدن رای دیوان عدالت اداری،‌ یکبار دیگر بلیت پروازهای داخلی کمیاب و در برخی مسیرها نایاب شده است. مانند قبل دیگر خبری از عرضه بلیت با قیمت‌های مصوب نیست و معدود بلیت‌های موجود در برخی مسیرهای پروازی نیز با قیمت بالا و به‌صورت بیزینس عرضه می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha