کد خبر 235987
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ذوالفقارِ ایرانی چگونه قلعه خیبر داعشی‌ها را درهم کوبید؟

ذوالفقارِ ایرانی چگونه قلعه خیبر داعشی‌ها را درهم کوبید؟

موشک بالستیک خیبرشکن که امروز مقر داعشی‌ها در استان ادلب سوریه درهم کوبید، از ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌توان دلیل انتخاب آن را برای عملیات امروز در آنها دید.

به گزارش گروه بین‌الملل حیات، خبری که بامداد سه‌شنبه تقریبا در راس همه خبرهای منتشره قرار داشت، این بود که «سپاه پاسداران مقر تروریست‌ها و جاسوسان موساد را در کردستان عراق و سوریه هدف قرار داد.»

بازتاب خبر آنقدری بود که هریک از رسانه‌های محلی و بین‌المللی بخشی از اخبار خود را بدان اختصاص دهند. از الجزیره و فرانس 24 تا رویترز و تایمز اسرائیل.

در این بین خبرگزاری رویترز با تیتر «ایران پیش از این تأکید کرده بود که انتقام انفجار در کرمان و کشته‌شدن سه تن از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را خواهد گرفت.» این خبر را بازتاب داد.

در میان انبوه خبرهایی که پیرامون این موضوع منتشر یا به روی آنتن رفت، یک موضوع بسیار جالب توجه بود؛ ایران در این حمله، دوربردترین عملیات موشکی خود را تا به امروز انجام داد. دلیل آنهم به این خاطر بود که سپاه پاسداران از منطقه خوزستان مواضع تروریست‌های مستقر در استان ادلب سوریه را با فاصله‌ای بیش از 1200 کیلومتر در هم کوبید.

در میان تیرهای آتشینی که اهداف دشمنان جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه را در هم کوبید، آن تیری که قلعه تروریست‌های مستقر در شامات را درهم کوبید چیز نبود جز موشک بالستیک «خیبرشکن».

موشک خیبرشکن از دستاوردهای صنایع موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در 20 بهمن‌ماه 1400 رونمایی شد.

این موشک بالستیک دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

خیبرشکن به عنوان یکی از اعضای خانواده موشک‌های بالستیک فاتح به شمار می‌رود که بردی معادل 1450 کیلومتر دارد. استفاده از بدنه کامپوزیتی باعث کاهش وزن چشمگیر این موشک نسبت به برادران پیشین خود در خانواده موشک‌های بالستیک دوربرد ایران شده است. آنچه که در میان ویژگی‌های این موشک آن را تیر آتشین برگزیده سپاه در عملیات امروز قرار داد، دو ویژگی بسیار مهم بود.

نخست قدرت هدایت پذیری بسیار بالای آن که سامانه‌های پدافندی را متحیر خود کرده و دوم سرجنگی قدرتمند آن که با وجود وزن کم از توان تخریبی بسیار بالایی برخوردار است.

ذوالفقارِ ایرانی چگونه قلعه خیبر داعشی‌ها را درهم کوبید؟

از آنجایی که برخی از موشک‌های شلیک شده به مقصد پایگاه‌های تروریست‌ها در استان ادلب سوریه از استان خوزستان شلیک شده بود؛ پس باید مسیری را بر فراز آسمان عراق طی کرده و سپس در منتهی الیه شمالغرب سوریه در ادلب، کار تروریست‌ها را یکسره می‌کرد؛ از این رو عبور آن از فراز آسمان عراق که در تحت سیطره سامانه‌های پدافندی پایگاه‌های آمریکا در این مسیر قرار داشته، بدان معناست که سیستم‌های هدایت ماهواره‌ای آمریکا از ردیابی آن عاجز بودند.

نکته دیگر در این مورد عدم رهگیری و انهدام آن در زمان ورود سر جنگی خیبرشکن به داخل جو زمین بر فراز آسمان سوریه، نیز هیچکدام از پایگاه‌های امریکا در استان‌های شرقی سوریه همچون پایگاه «التنف» نسبت به آن واکنشی نشان ندادند؛ به‌ویژه که بسیاری از سامانه‌های پدافندی آمریکا قابلیت رصد و رهگیری ماهواره‌ای را هم دارا هستند و قاعدتا پایگاه‌های آمریکا در شرق فرات یا پایگاه‌های این کشور در عراق بایستی می‌توانستند موشک‌های خیبرشکن ایرانی را طی مسیر حرکت ردیابی، رهگیری و سپس در زمان ورود سرجنگی آن به جو آنها را منهدم کنند. اما چنین نشد!

بر اساس گزارشی که در بهمن‌ماه سال 1400 منتشر شده، سرجنگی موشک خیبرشکن از ویژگی‌هایی برخوردار است که دلیل ناکامی سامانه‌های پدافندی آمریکایی و صهیونیستی را می‌توان آن خصیصه‌های فنی به کار رفته در آن دانست.

ذوالفقارِ ایرانی چگونه قلعه خیبر داعشی‌ها را درهم کوبید؟

در آن گزارش عنوان شده بود:

«اولین موردی که در این موشک خودنمایی میکند، ابعاد به نسبت بزرگتر بالک‌های متحرک سرجنگی آن است که این افزایش ابعاد بالک، قدرت مانور سرجنگی را پس از ورود به جو افزایش می‌دهد و امکان اجرای مانورهای پیچیده‌تر و سریع‌تر را به‌منظور عبور موثر از سد پدافندهای ضد موشکی درون جوی که کارویژه سامانه‌های پدافندی مانند فلاخن داود رژیم صهیونیستی و پاتریوت ایالات متحده را فراهم می‌کند.

کلاهک‌های جداشونده مانورپذیر (MaRV) وقتی وارد جو زمین می‌شوند، به کمک بالک‌های خود مانور می‌دهند که در حین مانور انرژی جنبشی و طبعا سرعت آنها کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل در لحظه اصابت سرجنگی به هدف هیچ نشانه‌ای از سوزش بالک‌ها و گداخته شده سرجنگی مشاهده نمی‌شود که در نتیجه انجام مانورهای سنگین برای خنثی‌سازی پدافند هوایی دشمن، در لحظه اصابت سرعت سرجنگی در حدود ۲ تا ۳ ماخ برآورد می‌شود.»

از سوی دیگر موشک خیبرشکن از سر جنگی با وزن 500 کیلوگرم بهره می‌برد. با این حال اما سردار امیرعلی حاجی‌زاده؛ فرمانده نیروی هوافضای سپاه پیرامون ویژگی‌های سرجنگی خیبرشکن عنوان کرده بود که نوع مواد به کار رفته در آن از نوع شدید الانفجار بوده به گونه‌ای که قدرت تخریب آن چندین برابر TNT است.

از این رو می‌توان دریافت که هدف قرار دادن مقر تروریست‌های تکفیری در منتهی الیه شمال غربی سوریه با موشک خیبرشکن، علاوه بر اهداف اعلامی ایران در گرفتن انتقام خون شهدای حادثه تروریستی کرمان، محکی واقعی برای سامانه‌های پدافندی امریکا و رژیم صهیونیستی نیز به حساب می‌آمد.

عملیات موشکی بامداد سه‌شنبه سپاه پاسداران از یک سو محکی برای عیار سامانه‌های پدافندی محور غربی-عبری در میدان واقعیات منهای هالیوود شده و از سوی دیگر آزمونی برای سربلندی فرزند رشید خانواده موشک‌های ایرانی به حساب می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha