کد خبر 235902
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

تکلیف سامانه یکپارچه فروش خودرو مشخص شد

تکلیف سامانه یکپارچه فروش خودرو مشخص شد

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری درباره ادامه کار سامانه عرضه خودرو گفت:  هیچ برنامه‌ای برای کنار گذاشتن سامانه یکپارچه عرضه خودرو در دستور کار دولت نیست.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ سید احسان خاندوزی در مقدمه نشست خبری خود با بیان اینکه هدف گذاری دولت سیزدهم این بوده که با ایجاد سیاست های پولی کلان به کاهش سرعت موتور تورم کمک کند، تصریح کرد: یکی از اقدامات کاهش رشد نقدینگی است که در دستور کار ستاد اقتصادی دولت بوده و براساس آخرین آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۴۰۲ به ۲۷ درصد رسیده است. این عدد نسبت به آذر ماه سال گذشته که ۳۳.۴ درصد بود، ۶.۴ درصد کاهش داشته است. رشد پایه پولی ۱۲ ماهه در ادامه روند نزولی خود از ۴۵ درصد فروردین امسال به ۳۳.۵ درصد در پایان آذر ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

کاهش رشد نقدینگی از ۳۳.۴ درصد به ۲۷ درصد

وی افزود: روند فعلی میزان رشد نقدینگی در مقایسه با سال شروع دولت در سال جاری در اکثر ماه ها نصف و در مواردی یک‌سوم بوده است در ۹ ماهه امسال رشد میانگین نقدینگی ۱.۷ درصد بوده در حالی که در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط ۲.۷ درصد بود که این آمار ثبات اقتصاد کلان در حوزه کدهای پولی را به ما گزارش می‌دهد.

کنترل نقدینگی و نوسانات ارزی 

خاندوزی با بیان اینکه اخیرا گفته شده رشد پایه پولی منفک از نقدینگی بر تورم موثر است، خاطر نشان کرد: این حرف چندان دقیق نیست، در حال کنترل نقدینگی و نیز کنترل نوسانات ارزی هستیم لذا این ادعاها واقعی نیست و پایه پولی در شرایطی که نقدینگی در حال کنترل است، بر تورم اثرگذار نیست و امیدواریم به رقم ۲۵ درصد رشد نقدینگی تا پایان امسال برسیم.

وزیر اقتصاد گفت: تورم نقطه به نقطه در پایان آذرماه ۱۵ واحد درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است و در ۹ ماهه اخیر کنترل شده است گزارش های صندوق بین المللی پول نیز از کاهش تورم ایران در سال آتی حکایت دارد.

ایجاد ۷۰۰ هزار شغل

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده و نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد کاهش یافته و ۶ دهم واحد درصد نسبت به پاییز سال قبل کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش بیکاری همزمان با رشد مشارکت اقتصادی با نیم واحد درصد به عدد ۴۱.۵ درصد رسیده و پاییز امسال ۶۱۲ هزار متقاضی کار جدید به بازار معرفی شده است و ۷۰۵ هزار شغل ایجاد شده که نسبت به پاییز سال قبل ۴ برابر متوسط سالانه رشد اشتغال در دولت قبل است یعنی در دولت سیزدهم در هر فصل برای ۱۱۰ هزار نفر ایجاد شغل شده است البته در حوزه فارغ التحصیلان دانشگاهی علی رغم روند کاهشی آن هنوز با رقم مطلوب فاصله داریم، همچنان در ۷ استان نرخ بیکاری دو رقمی و بالای ۱۰ درصد است که تمام تلاش وزارت کار این است که در استان‌هایی که رقم بیکاری دو رقمی است این نرخ را کاهش دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: امیدواریم بتوانیم رشدهای اقتصادی قریب ۴ درصدی دو سال گذشته همزمان با رشد اشتغال تداوم یابد. 

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت کمیته مولدسازی دارایی های مازاد دولت گفت: تاکنون این کمیته ۲۶ جلسه برگزار کرده و هزار و ۸۵۱ ملک مازاد معرفی شده و مورد تصویب هیات عالی مولدسازی قرار گرفته است و ۴۲۰ ملک دیگر در دستور کار هفته های آتی قرار دارد. ۱۴۰۲ ملک هم از ۱۸۵۱ ملک مذکور، در مسیر ارزش افزایی هستند تا کنون ۹۹ ملک به فروش رسیده است، بخش هایی از دارایی های دولت هم به شکل تهاتری در اختیار پیمانکاران عمرانی برای خاتمه یافتن پروژه های عمرانی قرار می ‌گیرد و رقم آن بسیار بیشتر از فروش مستقیم املاک دولت است در هر استانی هم املاک راکد و مازاد دارند، برای تکمیل پروژه هایی مانند تکمیل بیمارستان ها و مدارس معطل مانده و نیمه تمام در استان ها، قرار خواهد گرفت.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره ادامه کار سامانه عرضه خودرو گفت: هیچ برنامه‌ای برای کنار گذاشتن سامانه یکپارچه عرضه خودرو در دستور کار دولت نیست.

حذف صفر از پول ملی از دستور کار خارج نشده است 

وی درباره برنامه دولت برای حذف صفر از پول ملی، خاطر نشان کرد: لایحه‌ای در سال ۱۳۹۸ در این زمینه تهیه شده است. این کار از دستور کار بانک مرکزی خارج نشده و در حال جمع آوری نظرات کارشناسی است اما تجربه دنیا از این کار به ما می‌گوید انجام این سیاست وقتی اثرات مثبت پایدار خواهد داشت که متغیرهای پولی و شاخص‌های کلان اقتصادی کنترل شود؛ بنابراین اولویت دولت کنترل شاخص‌های کلان اقتصادی است.

دلیل افزایش قیمت دلار، سیاسی و جهانی است

خاندوزی درباه دلیل نوسات اخیر قیمت دلار هم گفت: بخش عمده نوسانات ناشی از تحولات نظامی در منطقه به ویژه حمله به یمن است که امیدواریم با فروکش کردن این مساله، در بازار ارز هم شاهد بازگشت ثبات قیمت باشیم. در این میان، تعطیلی کشتیرانی چینی به مناسبت سال نو چینی هم تاثیرگذار بود.

هیچ نهادی مجوز فروش خودرو با قیمت کمتر را صادر نکرده است

سخنگوی اقتصادی دولت درباره مجوز فروش ۱۲۰ هزار خودرو با قیمت کمتر، گفت: هیچ نهادی، مجوزی برای فروش خودرو با قیمت کمتر صادر نکرده است. 

هنوز برای مزد منطقه‌ای تصمیمی گرفته نشده است

وی تعیین مزد منطقه‌ای برای حقوق کارگران، گفت: مزد منطقه‌ای از مواردی است که در قانون کار آمده و امر تازه‌ای نیست. در سال گذشته در جلسات شورای عالی کار مطرح شد اما جزئیات آن به امسال موکول شد. پیرو ارجاع از سال قبل، مجدد این مساله به کمیته مزد شورای عالی کار ارجاع شده و این جلسه روز گذشته برگزار شده و همچنان نیاز به بررسی بیشتر دارد و تاکنون تصمیمی گرفته نشده است.

خاندوزی درباره آخرین وضعیت پرداخت وام ازدواج از سوی بانک ها ، گفت: نیازمند آیین نامه جدید نیست رئیس جمهور هم بر پرداخت این وام ها تاکید دارند. قرار شد بانک ها با سرعت بیشتری وام ازدواج را پرداخت کنند. همچنین قرار شد بانک مهر ایران و رسالت برای وام ازدواج اقدام کنند. از ابتدای امسال تا ۲۴ دی، ۶۶۳ هزار و ۳۹۰ وام ازدواج به مبلغ بیش‌از ۱۳۵ هزار میلیارد توامان پرداخت شده است که ۲۸ درصد از مدت مشابه در سال گذشته بوده است.

خاندوزی درباره سیاست دولت در زمینه خودرو گفت: تدبیر اصلی وزارت صمت حرکت به سمت اصلاح ساختاری است که بر قیمت خودرو تاثیر می گذارد و تمرکز بر بهبود کیفیت و فناوری خودروها و افزایش ظرفیت تولید و واردات تا تعادل در قیمت ایجاد شود. مجوز قرار نیست برای خودروسازها برای فروش خودرو با قیمت نزدیک به حاشیه بازار داده نشده است. تا زمانی که تقاضای واقعی ایجاد نشود، سامانه یکپارچه هم کنار گذاشته نمی شود.

وی درباره نظر دولت در خصوص میزان افزایش حقوق کارمندان، گفت: نظر دولت در لایحه بودجه، متوسط افزایش حقوق ۱۸ درصد بود که برای طبقات درآمدی پایین تر این رقم بیشتر و برای طبقات درآمدی بالاتر این عدد کمتر بود. در کمیسیون تلفیق کلمه متوسط حذف شده و حداقل افزایش حقوق ۲۰ درصد تعیین شده است. این تصمیم حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید نیاز دارد. امیدارم این منابع تامین شود تا با کسری بودجه مواجه نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha