کد خبر 235603
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸

رئیس پلیس راهور پایتخت:

ایجاد خط ویژه تردد موتورسیکلت‌ها در دستور کار پلیس قرار گرفت

ایجاد خط ویژه تردد موتورسیکلت‌ها در دستور کار پلیس قرار گرفت

رئیس پلیس راهور پایتخت می‌گوید ایجاد خط ویژه تردد موتورسیکلت‌ها در دستور کار پلیس قرار دارد. 

به گزارش گروه اجتماعی حیات، امروز یکشنبه ۲۴ دی ماه رئیس پلیس راهور پایتخت سرهنگ سیدابوالفضل موسوی پور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه حدود 4 میلیون و سیصد هزار موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند اظهار داشت: با بررسی آمار پزشکی قانونی در خصوص تصادفات 8 ماهه سال جاری در شهر تهران دریافتیم که 47 درصد از فوتی های تصادفات تهران مربوط به موتورسیکلت سواران است. 

وی افزود: این آمار نسبت به سال گذشته 27 درصد افزایش داشته است یعنی 165 نفر در 8 ماه سال قبل و امسال نیز در 8 ماه 210 نفر در اثر تصادفات موتورسیکلت جان خود را از دست داده اند که افزایش 27 درصدی را نشان می‌دهد.

سرهنگ موسوی پور ادامه داد: اکثر موتورسیکلت ها فاقد معاینه فنی و از طرفی فاقد گواهینامه و بیمه شخص ثالث هستند و این موضوع تبعات اجتماعی و اقتصادی فراوانی را بعد از تصادفات برای آنها و خانواده‌ها در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه نداشتن معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها باعث آلودگی هوا شده است تصریح کرد: ده و یک دهم درصد آلودگی هوا که توسط وسایل نقلیه متحرک ایجاد می شود مربوط به موتورسیکلت‌هاست.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: این موضوعات مهم پلیس راهور تهران بزرگ را بر آن داشت که در بحث انضباط بخشی و تردد موتورسیکلت سواران تمرکز بیشتری داشته باشد چرا که بخشی از این بی نظمی ها در خطوط ویژه، پیاده رو و بخشی هم در معابر و تونل‌های شهری اتفاق می‌افتد.

 وی گفت: تردد موتور سواران در تونل‌ها به این دلیل ممنوع است که موتورسواران در تونل‌ها به جهت انباشت گازهای آلاینده و سمی واژگون شده و با دیواره بتنی تونل‌ها برخورد کرده که باعث تبعات جبران ناپذیری می‌شود.

سرهنگ موسوی پور تصریح کرد: مهم‌ترین مساله عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبین موتورسیکلت است؛ به هر حال وظیفه پلیس انضباط بخشی و برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران در چارچوب قوانین و مقررات است.

وی افزود: موضوع مهم در طرح 10 که از دوشنبه هفته گذشته شروع شده و هم اکنون نیز در حال اجراست؛ این است که این طرح مدام و مستمر بوده و تعطیل بردار هم نیست؛ یک بخش از اجرای این طرح توقیف موتورسیکلت سواران متخلف با کفی است. باید گفت موتورسیکلت‌هایی که در خطوط ویژه، خلاف جهت تردد کرده و یا در ارقام پلاک خود تغییر ایجاد کرده باشند شامل این طرح می شوند. 

سرهنگ موسوی پور بیان داشت: یک بخش دیگر از طرح 10 که توقیف ساعتی را در پی دارد به تخلفاتی چون نداشتن کلاه ایمنی، توقف در پیاده رو، عبور از چراغ قرمز، عبور از تونل های شهری، عبور از خط اضطرار تونل‌ها و سایر تخلفاتی است که باعث توقیف ساعتی موتورسیکلت‌ها می‌شود. 

وی ادامه داد: در بحث انضباط بخشی تردد موتورسیکلت سواران فقط برخورد سلبی را در دستور کار قرار ندادیم بلکه موضوعات آموزشی در تقاطع ها در قالب طرح موتوریار که از قبل نیز اجرایی می‌شد همانند سابق انجام می شود؛ البته بخشی از این آموزش ها نیز در ستادهای ترخیص هنگام ترخیص موتورسیکلت ها انجام می شود. 

وی افزود: بخش دیگر از این طرح به چراغ روشن موتورسیکلت‌ها می پردازد که باید در تمام ساعات شبانه روز چراغ عقب و جلوی موتورسیکلت روشن باشد تا موتورسیکلت بیشتر و بهتر دیده شود تا کمتر مورد آسیب و تصادف و برخورد قرار بگیرد. 

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نیاز ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در تهران گفت: در برخی معابر توقفگاه‌های اضطراری مخصوص موتورسیکلت ایجاد خواهد شد. چاره ای نداریم و باید در برخی معابر بدلیل نوع فضا و محیط کسب و کار و ترددهای زیادی که هست خط ویژه موتورسیکلت ایجاد کنیم چرا که تردد موتورسیکلت‌ها مانند خیابان طالقانی تا میدان ولیعصر ( عج ) اجتناب ناپذیر است. 

وی افزود: در برنامه پلیس راهور تهران بزرگ موضوع ایجاد خط ویژه موتورسیکلت اهمیت خاصی دارد و با شهرداری تهران این هماهنگی‌ها صورت گرفته است؛ به عنوان نمونه در مسیر جنوب به شمال اتوبوس ها در لاین عادی حرکت کرده و در مسیر شمال به جنوب خط ویژه موتورسیکلت ایجاد می شود که راکبین با استفاده از کلاه ایمنی و عدم پوشش و عدم مخدوشی پلاک این مسیر را طی کرده و به مقصد خود برسند. 

موسوی پور تصریح کرد: در خصوص ایجاد خطوط ویژه برای موتورسواران از قبل خطوطی ایجاد شده و در ادامه نیز ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسواران در محل‌هایی که کار کارشناسی شده باشد با حضور همکاران بنده در پلیس راهور تهران بزرگ و در شهرداری تهران ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه طرح 10 در شهر تهران در محدوده خیابان ولیعصر ( عج) از تقاطع جمهوری تا پل پارک وی در حال اجراست گفت: طرح رفع اثر پوشش پلاک موتورسیکلت ها در همه مناطق از جمله میادین و تقاطع های شهر تهران نیز همزمان با اجرای طرح 10 توسط همکاران بنده در حال انجام است و رفع اثر از پلاک موتورسیکلت هایی که اقدام به پوشش پلاک داشته اند صورت می پذیرد؛ در طرح 10 به همه موضوعات از جمله موضوعات از جمله اصلاحات هندسی ، ایجاد توقفگاهها، ایجاد خطوط ویژه برای تردد موتورسیکلت سواران ، کنترل خطوط ویژه و بحث کنترل مخدوشی و پوشش پلاک و کلاه ایمنی رسیدگی می شود.

رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که دنبال آن هستیم بحث اصلاحات هندسی است که ایجاد خطوط ویژه و ایجاد توقفگاههای اضطراری برای موتورسواران بخشی از آن است و حذف بریدگی های زائد نیز جزء این اصلاحات هندسی است. 

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: ما به همکاری همه مسئولان، نهادها و ادارات مختلف امید داریم و با بررسی هایی که انجام شد به این نتیجه رسیده ایم که بخش زیادی از موتورسواران در شرکت ها و ادارات و ... مشغول فعالیت هستند که تعداد آنان کم هم نیست.در بحث مسئول سازی شرکت ها و سازمان و ادارات مختلف و بر اساس ماده 31 و 32 رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم حتما به این موضوع ورود پیدا خواهیم کرد و در این بحث انتظار همکاری و تعامل با پلیس را داریم تا سازمان ها حداقل بخشی از کارمندان خود را که با موتورسیکلت در داخل محوطه و اداره تردد می کنند در بحث پلاک و کلاه ایمنی کنترل کنند. 

وی با اشاره به اجرای طرح 10 گفت : قبل از اینکه پلیس بخواهد طرح 10 را اجرایی نماید تماس ها و درخواست های بیشماری را از سوی شهروندان و از طریق سامانه 197 داشتیم که از پلیس راهور ساماندهی تردد های خلاف جهت و حرکت در پیاده رو موتورسواران را مطالبه می کردند و جالب این است که شهروندان در تماس های خود از وضعیت پوشش پلاک موتورسیکلت سواران هم شاکی بودند.

سرهنگ موسوی پور اضافه کرد: پلاک هویت وسیله نقلیه و موتورسیکلت است و مانند کارت ملی برای افراد است. کسی که اقدام به پوشش پلاک نماید ممکن است هر تخلف دیگری را نیز انجام دهد و نه دوربین و نه ماموران و نه حتی دیگر شهروندی که موتورسیکلت با آنها برخورد داشته و مورد سرقت و کیف قاپی قرار گرفته باشد نمی توانند تخلف صورت گرفته را ثبت و پلاک موتورسیکلت را بررسی کند.

وی گفت: پیاده رو محل عبور عابر پیاده بوده و عابر پیاده از همه جا بیخبر در حال تردد از محل عبور عابر است که ناگاه موتورسیکلت با سرعت از کنار او می گذرد و باعث ایجاد رعب و وحشت برای او می‌شود؛ این موضوع بسیار آزار دهنده است و امنیت روحی و روانی شهروندان را برهم می زند.

موسوی پور خاطرنشان کرد: پلیس در بحث ایمن سازی پیاده روها در اکثر مناطق برنامه ریزی های لازم را انجام داده است و پیاده روها به صورتی ایمن سازی می شود که امکان عبور افراد جانباز و معلول و عابرین پیاده فراهم گردد و موتورسیکلت نتواند از آن عبور نماید. 

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار امیدواری کرد طرح 10 این امکان را فراهم سازد تا همه کاربران ترافیکی با آرامش و امنیت در سطح شهر تردد کرده و با کاهش تصادفات و تخلفات موتورسیکلت، خانواده های این وسیله نقلیه کم ایمن نیز با آرامش بیشتری در انتظار بازگشت همسر و فرزند موتورسوار خود باشند.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha