کد خبر 235542
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

ایراد شورای نگهبان به مصوبه کاهش مدت سربازی چیست؟

ایراد شورای نگهبان به مصوبه کاهش مدت سربازی چیست؟

شورای نگهبان مصوبه مجلس برای کاهش مدت خدمت سربازی در برنامه هفتم توسعه را دارای ایراد دانست و برای اصلاح به مجلس بازگرداند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، نظر شورای نگهبان درمورد برنامه هفتم توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی اعلام شد. مطابق این نظر شورای نگهبان در ماده 102 بند ت که مربوط به کاهش مدت سربازی می شود ایراداتی وارد دانست و آن را برای اصلاح به مجلس بازگرداند.

در بند ت ماده 102 برنامه هفتم توسعه آمده بود:

ت- ستادکل نیروهای مسلح مجاز است به منظور تحکیم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمندسازی و افزایش مهارت‌های آنها در طول سال‌های اجرای برنامه نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین دوازده‌ماه و جایگزینی سایر عضویت‌ها، تعیین تکلیف مشمولان غایب و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور که به تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فن‌آوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شورایعالی آموزش حوزه های علمیه می‌رسد، با رعایت ماده(4) قانون خدمت وظیفه عمومی اقدام نماید.

تبصره 1– در راستای سیاست‌های کلی جمعیت، مشمولان غایب و غیرغایب بالای سی سال و دارای دو فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معافند.

تبصره -2 ادامه تحصیل دانش آموزان مقطع دیپلم و بالاتر و طلاب حوزه های علمیه در خارج از کشور مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی مجاز است و دستورالعمل نحوه و شرایط صدور معافیت تحصیلی آن توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فن‌آوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شورای‌عالی حوزه های علمیه تهیه و اجرائی می‌گردد.

ایراد شورای نگهبان برای کاهش مدت سربازی

در بند (ت‌)، نسبت‌ میان‌ حکم‌ مذکور در رابطه‌ با «کاهش‌ خدمت‌ سربازی‌ به‌ میانگین‌ دوازده‌ ماه» با «جایگزینی‌ سایر عضویت‌ها» و حکم‌ ماده‌ (٤) قانون‌ خدمت‌ وظیفه‌ عمومی‌، ابهام‌ دارد؛ پس‌ از رفع‌ ابهام‌ اظهارنظر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha