کد خبر 235541
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

در نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد؛

شعار جشنواره تئاتر چهل و دوم «امید، نشاط و همدلی» + فیلم

شعار جشنواره تئاتر چهل و دوم «امید، نشاط و همدلی» + فیلم

سیاست اصلی جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر بر مبنای «تثبیت و اشاعه ارزش‌های اسلامی، ملی، انقلابی و تاریخی» و شعار جشنواره «امید، نشاط و همدلی» است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و آئین رونمایی از پوستر این جشنواره با حضور کاظم نظری رئیس جشنواره تئاتر فجر، مهدی حامد سقاییان دبیر جشنواره و مدیران بخش‌های مختلف و اهالی رسانه امروز ۲۳ دی‌ماه در تئاتر شهر برگزار شد.

کاظم نظری رئیس جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ابتدای این نشست گفت: دو هفته به برگزاری جشنواره همه برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شده و این نوید خوبی است که تیم اجرایی جشنواره انجام داده است. 

وی افزود: تئاتر کشور با توجه به زیرساخت ها و بودجه آن روزهای سختی دارد و از اهالی رسانه خواهش میکنم که به این موضوع بپردازند که برای رشد سینما و تلویزیون باید به تیاتر توجه شود و هنرمندان ما باید در استانها معرفی شوند. همانگونه که میدانید در طول ۴۳ سال سالنی به تئاتر اضافه نشده و نیاز است تئاتر در بودجه کشور ساختار بزرگی داشته باشد چراکه بیش از ۴۰ هزار هنرمند تئاتر در کشور داریم و نیاز داریم ردیف بودجه کشوری داشته باشیم. 

مهدی حامد سقاییان دبیر جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر ادامه داد: پس از اعلام حکم دبیر بنده، از نیمه مردادماه با مراجعه به دبیرخانه جلسات متعددی برگزار شد. سیاست اصلی جشنواره «تثبیت و اشاعه ارزشهای اسلامی، تاریخی، ملی و انقلابی» و شعار جشنواره «امید، نشاط و همدلی» است. از ۱۲ بخش اصلی مسابقه تئاتر ایران، دانشجویی، خیابانی، رادیوتئاتر، نمایش تلویزیونی، هویت ملی، غزه، بخش فراگیر ویژه افراد دارای معلولیت، مسابقه نمایشنامه نویسی ایران و کارگاه های آموزشی است.

وی ادامه داد: پنج بخش دانشجویی، نمایش‌های تلویزیونی، هویت ملی، غزه و  بخش فراگیر برای اولین بار است که در جشنواره امسال است.

دبیر جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر اضافه کرد: در بخش مسابقه تیاتر ایران دو رویکرد اساسی دارند یا به تولیدات تازه می پردازند یا کارهایی که اسپانسرینگ است‌ و بیشتر در تماشاخانه ها اجرا نشده است. بهش تازه های تولید تاکید داشتیم امسال وجود داشته باشد و بخش دیگر نمایش هایی است که در طول سال اجرا شده است و نام این بخش مرور است.

وی بیان کرد: در بخش مرور و تازه ها ۳۴ نمایش را شاهد خواهیم بود. بخش دانشجویی نیز جدید است. با مذاکره با وزارت علوم و معاونت فرهنگی وزارت علوم بخش دانشجویی از نظر تامین بودجه و برنامه ریزی پیش برده شد و ۲۵ نمایش در این بخش رقابت می‌کنند.در بخش خیابانی ۳۳ نمایش در سطح شهر تهران داریم. در بخش رادیو تئاتر ۱۱ نمایش رقابت میکنند و از ۲۷ آغاز شده و تا ۳۰ دی‌ماه به پایان خواهد رسید.

حامد سقاییان همچنین گفت: در بخش پژوهش ۳سخنران ایرانی و دو سخنران خارجی داریم و ۳۰ دی ماه در این سالن برگزار می شود.

در بخش بین‌الملل ۸ کشور ارمنستان، عراق، تاجیکستان، یونان و ایتالیا وجود دارد. در بخش هویت ملی که بخشی جدید است  به شهدا و قهرمانان ملی مانند شهید سلیمانی، شهید ثقه الاسلام، ملک الشعرای بهار پ شخصیتهای تاریخی مانند آریو برزن می پردازند. این بخش نیز داوری جداگانه دارد.

دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر افزود: با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، ما در جشنواره با فراخوان غزه هنرمندان در  بخشهای مختلف نمایشهایی ارسال کردند که ۹ نمایش خواهد بود و داوری خواهد شد. بخش فراگیر از بخشهای دوست‌داشتنی است که با کمک سازمان بهزیستی به دلیل توجه به مسایل انسانی و افراد داری معلولیت، برگزار خواهد شد و  ۲۱ نمایش شامل ۱۴ صحنه ای و ۷ خیابانی دارد که اختتامیه ویژه ای این بخش دارد.

وی اضافه کرد: از بخش نمایشنامه نویسی استقبال خوبی صورت گرفت و از ۳۷۹ در نهایت ۵ نمایشنامه انتخاب شد و پس از جشنواره این آثار به شکل مجموعه کتاب به چاپ خواهد رسید و در بخش کارگاههای آموزشی ۸ استاد داخلی و ۵ استاد خارجی  دعوت شدند و از جنبه آموزشی جشنواره فجر غافل نخواهیم شد. سایت جشنواره فجر در بخش ثبت‌نام باز است و  می‌توانند ثبت نام کنند و امیدوارم بحث کیفیت آموزشی جشنواره نیز ارتقا یابد.

دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر  اظهار کرد :۱۶۴۹ اثر در بخشهای مختلف برای دبیرخانه ارسال شد و تصور میکنم استقبال خوبی بود. با توجه به فشردگی برنامه ها از همه هنرمندان کشور سپاسگزارم و امیدوارم جشنواره امسال با شعار «امید، نشاط و همدلی» شهروندان ما در کنار ما اوقات خوبی سپری کنند. لازم به ذکر است که حامد مغروری طراحی پوستر را انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha